Kategórie
Tlačové správy

„Zaplať, alebo súhlas“ v novom, ale stále problémovom kabátiku

Stále častejšie sa môžu spotrebitelia stretnúť s konceptom „pay or consent“, čiže „zaplať, alebo súhlas“ pri plat­for­mách, ktoré spracovávajú osobné dáta svojich užívateľov za účelom personalizovanej reklamy.

Meta: „Zaplať, alebo súhlas“!!!
Meta: „Zaplať, alebo súhlas“!!!

Tento prístup zvolila i spoločnosť Meta, ktorá stojí za ta­ký­mi gigantmi, ako sú Instagram alebo Facebook. Spotre­bi­teľ­ské organizácie, na čele s Európskou spotre­bi­teľ­skou organizáciou (BEUC), tento prístup kritizujú. Aký je dô­vod?

Sťažnosť a následný vývoj

Model „zaplať, alebo súhlas“ zaviedla spoločnosť Meta pre uží­va­te­ľov svojich sociálnych sietí v novembri 2023. Uží­va­te­lia sa tak od tej doby mohli stretnúť s voľbou: buď sú­hla­siť so spracovaním svojich osobných údajov za účelom personalizovanej reklamy, alebo si zaplatiť za možnosť vy­u­ží­vať sieť bez cielených reklám. Tento prístup si vyslúžil značnú kritiku zo strany spotrebiteľských organizácií a ďalších subjektov, ktoré poukázali na to, že taký model odporuje hneď niekoľkým právnym predpisom, ktoré ma­jú svoj pôvod v EÚ.

  • Október 2023: Meta oznámila, že v EÚ bude uplatňovať politiku „zaplať, alebo súhlas“.
  • November 2023: BEUC a 19 ich členských organizácií vrátane dTestu podávajú orgánom ochrany spotrebiteľa sťažnosti z dôvodu použitia nekalých obchodných praktík zo strany spoločnosti Meta.
  • Február 2024: BEUC a 8 ich členských organizácií vrátane dTestu podávajú sťažnosti orgánom na ochranu osobných údajov, pričom argumentujú, že spoločnosť Meta získala súhlas od svojich užívateľov pravdepodobne v rozpore s právnymi predpismi.
  • Júl 2024: Európska komisia vidí model „zaplať, alebo súhlas“ v rozpore s Aktom o digitálnych trhoch (DMA). Dozorné orgány pre ochranu spotrebiteľa nariaďujú spoločnosti Meta vykonať zmeny v modeli „zaplať, alebo súhlas“ a zaistiť súlad s predpismi na ochranu spotrebiteľa.
  • November 2024: Meta predstavuje nový upravený model „zaplať, alebo súhlas“.
  • Január 2025: BEUC požaduje, aby príslušné orgány prijali rýchle a účinné opatrenia proti spoločnosti Meta.

Nový kabátik, rovnaký problém

Aj keď sa na prvý pohľad môže javiť, že uplatňovaný kon­cept neprináša užívateľom žiadnu ujmu – naopak im dáva možnosť voľby, opak je pravdou. Jedným z hlavných prob­lé­mov z pohľadu spotrebiteľského práva je, že užívateľ je postavený pred voľbu, kedy buď zaplatí peniazmi a vyhne sa personalizovaným (pravdaže v žiadnom prípade) re­kla­mám, alebo bude ďalej „zadarmo“ využívať služby platformy výmenou za celé penzum osobných údajov. Lenže osobné dáta majú svoju hodnotu a obzvlášť tie, ktorá sú sofistikovane spracovávané za účelom pro­fi­lo­va­nia užívateľov a následne obratne speňažené. Služba by preto v danom kontexte nemala byť označovaná ako „zadarmo“. Meta v súvislosti s upraveným modelom používa formuláciu „use free of charge with ads“ namiesto pôvodného „use for free with ads“. Ide však len o koz­me­tic­kú zmenu, ktorá môže v rôznych jazykových mutáciách stále nasvedčovať tomu, že sa Meta dopúšťa nekalých obchodných praktík z dôvodov uvádzania zavádzajúcich informácií. Ani v ďalších vytýkaných aspektoch pritom nový model neprináša zlepšenie. Upravený model najprv ponúka voľbu medzi platenou službou, ktorá nepoužíva užívateľské informácie (nie je použitý termín osobné údaje) a službou, za ktorú nie sú účtované peniaze, ale zozbierané dáta (údaje) sú využité k reklamným účelom. Pokiaľ zvolí užívateľ druhú voľbu, čaká ho ešte výber medzi personalizovanou reklamou, alebo menej per­so­na­li­zo­va­nou reklamou, kedy je prehliadanie v takzvanom feedu prerušované reklamnými blokmi. Zvolený koncept potom vedie k tomu, že Meta od užívateľov stále ne­zís­ka­va plne slobodný a informovaný súhlas so spracovaním osobných údajov. Navyše v rozpore s nariadením o di­gi­tál­nych trhoch dochádza ku zhoršovaniu kvality služieb pre užívateľov, ktorí neudelia súhlas s využitím svojich osobných údajov.

„Európski spotrebitelia by sa nemali nechať oklamať kozmetickými zmenami, ktoré Meta aplikuje na svoju ročnú politiku ‚zaplať, alebo súhlas‘. Podľa nášho ná­zo­ru technologický gigant nerieši zásadný problém, že užívatelia Facebooku a Instagramu nie sú postavení pred spravodlivú voľbu. Meta sa len biedne snaží ar­gu­men­to­vať, že koná v súlade s právom EÚ, zatiaľ čo na­ďa­lej tlačí užívateľov k svojmu systému behaviorálnej re­kla­my. Je dôležité, aby orgány na ochranu spotrebiteľiv a osobných údajov spolu s Európskou komisiou urých­le­ne preverili najnovšiu politiku spoločnosti Meta, a v prípade potreby prijali okamžité a účinné opatrenia na ochranu spotrebiteľov,“ apeluje Agustín Reyna, ge­ne­rál­ny riaditeľ Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC).

BEUC (The European Consumer Organisation)

Pozri: Consumer groups red card Meta’s latest pay-or-consent policy.


Autorka: Lucie Korbeliusová, dTest.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *