Stále častejšie sa môžu spotrebitelia stretnúť s konceptom „pay or consent“, čiže „zaplať, alebo súhlas“ pri platformách, ktoré spracovávajú osobné dáta svojich užívateľov za účelom personalizovanej reklamy.
Tento prístup zvolila i spoločnosť Meta, ktorá stojí za takými gigantmi, ako sú Instagram alebo Facebook. Spotrebiteľské organizácie, na čele s Európskou spotrebiteľskou organizáciou (BEUC), tento prístup kritizujú. Aký je dôvod?
Sťažnosť a následný vývoj
Model „zaplať, alebo súhlas“ zaviedla spoločnosť Meta pre užívateľov svojich sociálnych sietí v novembri 2023. Užívatelia sa tak od tej doby mohli stretnúť s voľbou: buď súhlasiť so spracovaním svojich osobných údajov za účelom personalizovanej reklamy, alebo si zaplatiť za možnosť využívať sieť bez cielených reklám. Tento prístup si vyslúžil značnú kritiku zo strany spotrebiteľských organizácií a ďalších subjektov, ktoré poukázali na to, že taký model odporuje hneď niekoľkým právnym predpisom, ktoré majú svoj pôvod v EÚ.
- Október 2023: Meta oznámila, že v EÚ bude uplatňovať politiku „zaplať, alebo súhlas“.
- November 2023: BEUC a 19 ich členských organizácií vrátane dTestu podávajú orgánom ochrany spotrebiteľa sťažnosti z dôvodu použitia nekalých obchodných praktík zo strany spoločnosti Meta.
- Február 2024: BEUC a 8 ich členských organizácií vrátane dTestu podávajú sťažnosti orgánom na ochranu osobných údajov, pričom argumentujú, že spoločnosť Meta získala súhlas od svojich užívateľov pravdepodobne v rozpore s právnymi predpismi.
- Júl 2024: Európska komisia vidí model „zaplať, alebo súhlas“ v rozpore s Aktom o digitálnych trhoch (DMA). Dozorné orgány pre ochranu spotrebiteľa nariaďujú spoločnosti Meta vykonať zmeny v modeli „zaplať, alebo súhlas“ a zaistiť súlad s predpismi na ochranu spotrebiteľa.
- November 2024: Meta predstavuje nový upravený model „zaplať, alebo súhlas“.
- Január 2025: BEUC požaduje, aby príslušné orgány prijali rýchle a účinné opatrenia proti spoločnosti Meta.
Nový kabátik, rovnaký problém
Aj keď sa na prvý pohľad môže javiť, že uplatňovaný koncept neprináša užívateľom žiadnu ujmu – naopak im dáva možnosť voľby, opak je pravdou. Jedným z hlavných problémov z pohľadu spotrebiteľského práva je, že užívateľ je postavený pred voľbu, kedy buď zaplatí peniazmi a vyhne sa personalizovaným (pravdaže v žiadnom prípade) reklamám, alebo bude ďalej „zadarmo“ využívať služby platformy výmenou za celé penzum osobných údajov. Lenže osobné dáta majú svoju hodnotu a obzvlášť tie, ktorá sú sofistikovane spracovávané za účelom profilovania užívateľov a následne obratne speňažené. Služba by preto v danom kontexte nemala byť označovaná ako „zadarmo“. Meta v súvislosti s upraveným modelom používa formuláciu „use free of charge with ads“ namiesto pôvodného „use for free with ads“. Ide však len o kozmetickú zmenu, ktorá môže v rôznych jazykových mutáciách stále nasvedčovať tomu, že sa Meta dopúšťa nekalých obchodných praktík z dôvodov uvádzania zavádzajúcich informácií. Ani v ďalších vytýkaných aspektoch pritom nový model neprináša zlepšenie. Upravený model najprv ponúka voľbu medzi platenou službou, ktorá nepoužíva užívateľské informácie (nie je použitý termín osobné údaje) a službou, za ktorú nie sú účtované peniaze, ale zozbierané dáta (údaje) sú využité k reklamným účelom. Pokiaľ zvolí užívateľ druhú voľbu, čaká ho ešte výber medzi personalizovanou reklamou, alebo menej personalizovanou reklamou, kedy je prehliadanie v takzvanom feedu prerušované reklamnými blokmi. Zvolený koncept potom vedie k tomu, že Meta od užívateľov stále nezískava plne slobodný a informovaný súhlas so spracovaním osobných údajov. Navyše v rozpore s nariadením o digitálnych trhoch dochádza ku zhoršovaniu kvality služieb pre užívateľov, ktorí neudelia súhlas s využitím svojich osobných údajov.
„Európski spotrebitelia by sa nemali nechať oklamať kozmetickými zmenami, ktoré Meta aplikuje na svoju ročnú politiku ‚zaplať, alebo súhlas‘. Podľa nášho názoru technologický gigant nerieši zásadný problém, že užívatelia Facebooku a Instagramu nie sú postavení pred spravodlivú voľbu. Meta sa len biedne snaží argumentovať, že koná v súlade s právom EÚ, zatiaľ čo naďalej tlačí užívateľov k svojmu systému behaviorálnej reklamy. Je dôležité, aby orgány na ochranu spotrebiteľiv a osobných údajov spolu s Európskou komisiou urýchlene preverili najnovšiu politiku spoločnosti Meta, a v prípade potreby prijali okamžité a účinné opatrenia na ochranu spotrebiteľov,“ apeluje Agustín Reyna, generálny riaditeľ Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC).
Pozri: Consumer groups red card Meta’s latest pay-or-consent policy.
Autorka: Lucie Korbeliusová, dTest.