Kategórie
Tlačové správy

Aj vymáhanie dlhov môže byť férové, ak sa drží v zákonnom rozsahu

V masmédiách sa pravidelne objavujú odstrašujúce prí­pa­dy dlžníkov, ktorí v minulosti pristúpili na ne­zá­kon­né pô­žič­ky od nebankových subjektov.

Asociácia slovenských inkasných spoločností
Asociácia slovenských inkasných spoločností.

Vďaka nekalým obchodným praktikám sa aj pri malej požičanej sume neskôr dostali do existenčných prob­lé­mov a čelili exekúciám svojho majetku.

Ilustračný obrázok

Asociácia slovenských inkasných spoločností (ASINS) upo­zor­ňu­je, že aj vymáhanie dlhov musí byť férové. Re­gu­lo­va­né inkasné spoločnosti a spoločnosti združené v ASINS takto nikdy nepostupujú a vymáhajú len pohľadávky v zá­kon­nom rozsahu.

Za tri stovky takmer 15-tisícový dlh

65-ročný dôchodca Anton K. z Radobice čelí stresu z vy­má­ha­nia dlhu vo výške 15-tisíc eur, ktorý vznikol z pô­vod­nej pôžičky od nebankovej spoločnosti s výškou 300 eur s extrémne vysokým úrokom. Po zistení neprijateľných pod­mie­nok v zmluve sa obrátil na viaceré úrady, ale k po­mo­ci sa dostal len čiastočne.

V zmluve chýbal povinný údaj o ročnej percentuálnej mie­re nákladov. Na základe toto sa tak malo jednať o úver, ktorý je bezúročný a bez poplatkov. Komisia navyše upo­zor­ni­la, že takzvaná rozhodcovská doložka, na základe ktorej boli rozhodnutia prijímané, je neprijateľnou zmluv­nou podmienkou. Advokáti tiež poukazujú na to, že spo­loč­nosť nemôže legálne vymáhať dlh bez platného súd­ne­ho rozhodnutia.

Dlh pána Antona bol medzitým od nebankového subjektu postúpený externej spoločnosti, ktorá od neho na­ras­ta­jú­cu sumu vymáha agresívnymi a nátlakovými praktikami aj napriek chýbajúcemu platnému súdnemu rozhodnutiu. Spor sa tak naďalej naťahuje a dôchodca sa obáva, že si­tu­á­cia mu aj naďalej bude spôsobovať vážne problémy.

Regulované inkasné spoločnosti postupujú inak

Aj takéto prípady z praxe boli dôvodom k vzniku Aso­ci­á­cie slovenských inkasných spoločností (ASINS), ktorej cie­ľom bolo podporiť a zvyšovať odbornú a etickú úroveň inkasného odvetvia na Slovensku. Členovia ASINS (jed­not­li­vé inkasné spoločnosti) sa zaväzujú vo všetkých čin­nos­tiach dodržiavať profesionálny a zodpovedný prístup, vrátane dodržiavania Etického kódexu a Stanov ASINS.

„Pre našich členov tak vyplýva z Etického Kódexu nie­koľ­ko jasných pravidiel, ktorých sa pri vymáhaní dlhov musia držať. Je neprípustné akokoľvek ponižovať, vy­hrá­žať sa, či vyvíjať neprimeraný nátlak na dlžníka, prí­pad­ne inak znižovať jeho dôstojnosť. Je zakázané uve­rej­ňo­vať údaje o dlžníkovi, alebo poskytovať akékoľvek detaily týkajúce sa dlhu tretím osobám okrem prí­pa­dov, v ktorých takáto činnosť vyplýva priamo zo zá­ko­na. Taktiež je zakázané kontaktovať dlžníkov mimo času určeného právnymi predpismi a účtovať im aké­koľ­vek poplatky v rozpore s platným právnym po­riad­kom,“ vysvetľuje Martin Musil, prezident Asociácie slovenských inkasných spoločností (ASINS).

„Ak majú ľudia pocit, že inkasná spoločnosť postupuje nezákonne, tak nás môžu kontaktovať. Ak je spoločnosť členom ASINS, tak preveríme jej postup. Ak daná in­kas­ná spoločnosť nie je naším členom, tak dlžníkom po­ra­dí­me ďalší postup,“ dopĺňa Pavol Jakubov, vice­pre­zi­dent Asociácie slovenských inkasných spoločností (ASINS).

Efektívne vymáhanie dlhov je postavené na vzájomnej komunikácii

Interné dáta inkasných spoločností, ktoré sú tiež členmi združenia ASINS, hovoria jasnou rečou. Spoločnosť sa v prieskume [1] pýtala svojich zákazníkov (dlžníkov), ako boli spokojní s vybavením svojich pohľadávok. 88 % zá­kaz­ní­kov súhlasilo s výrokom, že zamestnanci vzá­jom­ne komunikovali a snažili sa pochopiť ich situáciu. 90 % zá­kaz­níkov ocenilo, že im bola ponúknutá pomoc, ktorú potrebovali a 86 % zákazníkov tvrdí, že sa vďaka per­so­na­lizovanému a empatickému prístupu podarilo vyriešiť ich problém.

„Nemôžem dať menej ako 5 hviezdičiek, nakoľko keď chcete riešiť svoje dlhy, vždy sa dá dohodnúť. Netreba sa báť zavolať. Odporúčam komunikovať a hľadať spo­loč­né riešenia k obojstrannej spokojnosti,“ píše [2] pán Ľubomír, ktorý je klientom inkasnej spoločnosti pat­ria­cej pod Asociáciu slovenských inkasných spoločností (ASINS).

„Tieto výsledky sú od zákazníkov, ktorí sa rozhodli so spoločnosťou komunikovať, aj keď spočiatku boli často skeptickí či priamo nahnevaní. Chceme ukázať, že naj­hor­šie riešenie je prestať komunikovať a čakať, že sa problémy vyriešia samé. Za každým číslom stojí človek a každý prípad si zaslúži individuálny prístup. Naša práca nie je o vymáhaní – je o budovaní dôvery a po­mo­ci našim zákazníkom vrátiť sa na správnu finančnú cestu.“ uzatvára Martin Musil z Asociácie slovenských inkasných spoločností (ASINS).


[1] Interný prieskum spoločnosti Intrum Slovakia.
[2] Klientská recenzia pre spoločnosť EOS KSI Slovensko.

Autor: Martin Musil, prezident ASINS.

Správu zaslal Vladimír Pabiš, PR manažér NEOPUBLIC.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *