Kategórie
Tlačové správy

Rodinné firmy na Slovensku čelia výzvam generačnej výmeny

No konkrétny plán nástupníctva mnohým stále chýba.

Viac ako polovica slovenských rodinných firiem funguje vyše 20 rokov a plánuje pokračovať v pod­ni­ka­ní bez väčších zmien. Hoci tretina z nich zvažuje odovzdať firmu ďalšej generácii, len necelá štvrtina má na tento krok pripravený konkrétny plán.

Vyplýva to z najnovšieho prieskumu pre poradenskú kanceláriu SUBIN & PARTNERS a advokátsku kanceláriu ARDEN LEGAL & TAX, ktorý realizovala agentúra MNFORCE.

Rodinné podnikanie je na Slovensku populárne a výz­nam­né, nakoľko rodinné firmy sú dôležitým za­mest­ná­va­te­ľom v regiónoch a hrajú kľúčovú úlohu v lokálnych ekonomikách. Budúcnosť rodinného podnikania však závisí aj od profesionalizácie, dobre pripravenej ge­ne­rač­nej výmeny a podpory odborníkov. V súčasnosti je tento segment na Slovensku na križovatke medzi prvou a dru­hou generáciou vlastníkov – a rozhoduje sa o tom, ako dlho budú tieto firmy schopné fungovať ďalej.

Štatistiky ukazujú, že rodinné firmy na Slovensku nemajú generačnú výmenu naplánovanú. Platí to až pre 70 % z nich. Ak už o tom aspoň uvažujú, nemajú k tomu pripravenú žiadnu stratégiu. Tieto spoločnosti pritom tvoria približne 6 z 10 malých a stredných podnikov a zamestnávajú desaťtisíce ľudí v regiónoch. Ak sa táto téma nebude riešiť systematicky hrozí, že mnohé úspešné podniky zaniknú alebo sa predajú do rúk zahraničným investorom. Môže ísť teda do budúcna o veľký problém.

„Aby sme toto riziko minimalizovali, v SBA dlhodobo prinášame potrebnú osvetu formou bezplatného poradenstva zameraného práve na rodinný biznis,“ hovorí Ivica Forrová, odborný koordinátor pre ro­din­né firmy zo Slovak Business Agency.

„Generačná obmena nie je len o právnych či eko­no­mic­kých otázkach, ale aj o zachovaní firemných hodnôt a know-how, ktoré vznikali celé desaťročia. Ak sa podarí firmám pripraviť kvalitný plán nástupníctva, výrazne sa tým zvýši ich stabilita a konkurencieschopnosť. Na­vy­še sa tým vytvorí priestor na udržanie pracovných miest v regiónoch a zdravý rozvoj rodinného pod­ni­ka­nia, ktorý je dôležitým pilierom každej modernej ekonomiky,“ dodáva.

Z výsledkov vyplýva, že 55 % opýtaných firiem funguje viac ako dve desaťročia a rovnaký podiel zvažuje pokračovať v podnikaní bez zásadných zmien. Až 70 % vlastníkov rodinných firiem nerieši odovzdanie podnikania nasledujúcej generácii, 30 % o tom uvažuje, ale len 24 % má na túto zmenu konkrétny plán. Alar­mu­jú­cim faktom je, že hovoríme o firmách, ktoré sú na slo­ven­skom trhu etablované, majú obrat viac ako 1 mil. € ročne a často majú významný vplyv na lokálnu ekonomiku. Prieskum realizovala agentúra MNFORCE v júli 2025 formou kvantitatívneho zberu dát medzi vlastníkmi a zástupcami rodinných firiem na Slovensku.

„Zaujímavé je, že mnohé firmy uvažujú o generačnej výmene, no chýba im jasná stratégia. Nejde len o právny akt, ale o dlhodobý proces, ktorý si vyžaduje pripravenosť všetkých strán,“ uviedol Michal Šubín, odborník na rodinné podnikanie zo SUBIN & PART­NERS.

Najväčšou prekážkou je neistota – a nezáujem detí

Rodinné firmy sa podľa prieskumu najčastejšie obávajú toho, ako bude firma fungovať v budúcnosti – túto ne­is­to­tu pociťuje vyše 30 % respondentov. Ďalšími častými obavami sú možný predaj firmy (22 %) a nezáujem detí pokračovať v podnikaní (24 %).

Viac než 60 % firiem je stále výlučne pod rodinným vedením, externý manažment je zapojený len v 32 %. Pokiaľ ide o deti: takmer 33 % z nich sa zatiaľ nepodieľa na vedení, ale plánuje sa pripraviť, pričom 18 % firiem očakáva, že deti o podnikanie záujem neprejavia.

„Často vidíme, že emocionálny vzťah k firme prevyšuje racionálne rozhodovanie. Odovzdanie podniku potom prichádza neskoro alebo vôbec. Naším cieľom je, aby právna, majetková aj generačná kontinuita boli riešené včas,“ doplnil Martin Mičák z ARDEN LEGAL & TAX.

Budúcnosť rodinných firiem závisí od pripravenosti na zmenu

Rodinné podniky sú dôležitým pilierom slovenskej ekonomiky a zabezpečujú stabilitu pracovných miest, miestne investície a dlhodobé hodnoty. Práve preto je podľa odborníkov dôležité, aby sa téme nástupníctva venovali systematicky a s dostatočným časovým predstihom.

Hlavné zistenia prieskumu:

  • takmer 70 % rodinných firiem nemá plán komu a ako odovzdať biznis
  • 30 % plánuje firmu odovzdať ďalšej generácii
  • len 24 % má konkrétny plán na generačnú výmenu
  • 62 % firiem vedie výlučne rodina
  • takmer 20 % sa obáva, že nebude mať komu firmu odovzdať
  • 22,4 % má obavy z predaja firmy
  • 24,1 % sa obáva, že deti nechcú pokračovať v podnikaní

Foto:

Výsledky prieskumu o rodinných firmách
Výsledky prieskumu o rodinných firmách.
Michal Šubín (vľavo) a Martin Mičák (vpravo)
Michal Šubín (vľavo) a Martin Mičák (vpravo).

SUBIN & PARTNERS

SUBIN & Partners

Spoločnosť SUBIN & PARTNERS, a.s. založil Michal Šubín, ktorý je odborníkom dlhodobo sa venujúcim aspektom rodinného podnikania, jeho medzigeneračného presunu a problematike jeho komplexnej správy. V období 2005 – 2014 ako riaditeľ odboru privátneho bankovníctva v Privatbanka a.s. zodpovedal za vybudovanie segmentu privátneho bankovníctva, tímu privátnych bankárov a celkovej filozofie správy majetku. Od 2014 do 2021 pôsobil ako Head of Family Office spoločnosti RSM CZ a SK a ako jeden z prvých na Slovensku začal aktívne rozvíjať problematiku medzigeneračného transferu a trans­for­má­cie podnikania. Od roku 2021 pôsobí ako Managing Partner SUBIN&PARTNERS, ktorá sa venuje problematike rodinného podnikania a rodinného majetku.

ARDEN LEGAL & TAX

ARDEN

Spoločnosť ARDEN LEGAL & TAX, s.r.o. je advokátska kancelária s medzinárodným presahom, ktorá poskytuje daňové a právne služby vo všetkých oblastiach práva, s osobitným zameraním na korporátne právo a re­or­ga­ni­zá­cie podnikania, transakčné poradenstvo, dane, privátnych klientov a sporovú agendu. Martin Mičák, advokát a part­ner kancelárie, sa viac ako 13 rokov venuje poradenstvu pre privátnych klientov v oblasti reorganizácií pod­ni­ka­nia, správy a ochrany majetku. Je členom správnej rady Slovenskej asociácie finančníkov, prostredníctvom ktorej participuje na pripomienkovaní najmä daňovej le­gis­la­tí­vy. V oblasti rodinného podnikania pravidelne prednáša pre rodinné podniky a poskytuje komplexné daňovo-právne poradenstvo súvisiace s medzigeneračným prechodom a ochranou rodinného majetku.

Slovak Business Agency (SBA)

Slovak Business Agency (SBA)

SBA predstavuje v Slovenskej republike najstaršiu špecializovanú inštitúciu z hľadiska podpory malého a stredného podnikania. Vznikla v roku 1993 spoločnou iniciatívou EÚ a vlády SR. Je to jedinečná platforma verejného a súkromného sektora. Jej zakladajúcimi členmi sú Ministerstvo hospodárstva SR, Združenie podnikateľov Slovenska a Slovenský živnostenský zväz. Od svojho vzniku SBA poskytla hodnotné služby tisíckam firiem na ich podnikateľskej ceste. Jej zámerom je pod­po­riť podnikateľský rast, inovácie a rozvoj.

Článok zaslala: Karmen Procházková, Neopublic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *