Kategórie
Tlačové správy

Tento rok plánuje požiadať o vyšší plat 38 % Slovákov

Väčšine by stačilo aj 15 % navyše.

Home Credit

Štyria z desiatich Slovákov plánujú požiadať v tomto roku o zvýšenie svojho platu. Zhruba polovica z nich k tomu pristúpi určite a druhá polovica zrejme áno. Ako ďalej ukázal exkluzívny prieskum pre spoločnosť Home Credit [1], najviac je takých, a to skoro 40 per­cent, ktorým by stačilo aj skromné navýšenie me­sač­nej mzdy o 5 až 10 percent.

Na druhej strane sú tu štyria zo sto opýtaných, ktorá si budú pýtať viac ako 50 percent naviac. Z tých, čo o vyššiu mzdu nepožiadajú, je najviac ľudí, ktorí to považujú za príliš náročné na dosiahnutie, ďalších zase odrádza oča­ká­va­ná negatívna reakcia nadriadených. Odhliadnuc od toho, či si Slováci platovo polepšia alebo nie, 60 % plánuje v roku 2025 nejakú väčšiu finančnú investíciu. Naj­čas­tej­šie spomínajú nákladnejšie výdavky do vybavenia do­mác­nosti, rekonštrukciu nehnuteľnosti, kúpu drahšej elek­tro­ni­ky alebo aj auta.

Presne 38 percent Slovákov zvažuje v tomto roku zažiadať o zvýšenie svojej mesačnej mzdy, pričom 18 percent z nich to urobí určite a 20 percent zrejme áno. Na otázku v prieskume, či plánujú požiadať o zvýšenie platu v roku 2025, odpovedalo ďalších 20 percent opýtaných, že asi nie a 19 percent určite nie. Zvyšok sa nevedel vyjadriť.

„Keď sa na to pozrieme bližšie, tak najčastejšie hodlajú o zvýšenie platu požiadať ľudia s mesačným platom nad 1 500 eur a taktiež vo veku od 27 do 35 rokov. Na druhej strane, z tých čo o navýšenie platu nezažiadajú, sú to častejšie starší ľudia vo veku nad 54 rokov a tiež Slováci s čistým príjmom pod 800 eur,“ približuje analytik trhu zo spoločnosti Home Credit Jaroslav Ondrušek.

Slováci sú v tomto ohľade pomerne skromní, čo po­tvr­dzu­je aj to, že najčastejšie (39 percent) plánujú požiadať o zvý­šenie platu len o 5 až 10 percent. Ďalších 28 percent opýtaných dúfa v navýšenie o 11 až 15 percent a 16 per­cent ľudí zase v rozmedzí od 16 do 20 percent. Nájdu sa však aj oveľa ambicióznejší, konkrétne 4 percentá res­pon­dentov, ktorí budú žiadať viac ako 50-percentný nárast mzdy.

Na druhej strane sú tu tí, čo nepožiadajú o zvýšenie platu vôbec. Najčastejšie uvádzajú (31 %), že je to podľa nich ťažké dosiahnuť a tak im to nedáva zmysel. Rovnaký počet opýtaných (31 %) počíta s automatickým navýšením mzdy. Každý piaty Slovák (21 %) sa obáva negatívnej reakcie nadriadených, 9 percentám zvýšili plat nedávno a len 7 percent uvádza ako dôvod, prečo nezažiadajú o zvýšenie platu fakt, že sú s ním spokojní.

O koľko budete žiadať zvýšiť plat v roku 2025?

O koľko budete žiadať zvýšiť plat v roku 2025?
O koľko budete žiadať zvýšiť plat v roku 2025?

Prečo nepožiadate o zvýšenie platu?

Prečo nepožiadate o zvýšenie platu?
Prečo nepožiadate o zvýšenie platu?

Investície Slovákov v roku 2025

Či už si Slováci platovo polepšia alebo nie, väčšina (60 %) v roku 2025 plánuje aspoň nejakú väčšiu investíciu. Na­opak, zvyšných 40 percent opýtaných nehodlá kupovať nič drahšie. Z chystaných väčších výdavkov ľudia naj­častejšie (22 %) spomínajú investíciu do vybavenia domácnosti ako je nábytok, chladnička, televízor či práčka. Nasleduje rekonštrukcia domu či bytu (17 %) a nákup drahšej elektroniky (13 %). Ďalších 12 percent plánuje kúpu auta a pre 11 percent bude väčšou in­ves­tí­ciou drahšia dovolenka v cudzine.

„Je zaujímavé, že rekonštrukciu bytu alebo domu plá­nu­jú častejšie ľudia z východného Slovenska, nákup auta zase opýtaní vo veku 18 až 26 rokov a nákup drahšieho vybavenia do domácnosti spomínajú najčastejšie ľudia vo veku 27 až 35 rokov a vy­so­ko­škol­sky vzdelaní. Drahšia zahraničná dovolenka je zase najčastejšie v plánoch domácností s mesačným príj­mom nad 3-tisíc eur a taktiež ľudí s vysokoškolským titulom,“ komentuje Jaroslav Ondrušek z Home Creditu.

Väčšie investície hodlajú ľudia financovať predovšetkým z vlastných úspor a taktiež v kombinácii úspor a úveru.

„Samozrejme, že splácanie vyšších výdavkov pro­stred­níc­tvom úveru sa líši podľa toho, o akú sumu a typ vý­davku ide. Zatiaľ, čo v prípade kúpy nehnuteľnosti po­čí­ta s nejakou formou úveru až 77 percent res­pon­den­tov a auta 46 percent, tak u drahšej dovolenky sú to len 4 percentá,“ dopĺňa Jaroslav Ondrušek.


[1] Reprezentatívny prieskum od 11. do 15. 11. 2024 na vzorke 1 005 respondentov realizovala agentúra Ipsos prostredníctvom aplikácie Instant Research exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.

Autor: Home Credit.

Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *