Kategórie
Tlačové správy

Európske spotrebiteľské organizácie upozorňujú na porušovanie práv užívateľov sociálnej siete TikTok

Používate vy alebo vaše deti čínsku sociálnu sieť TikTok? Pokiaľ áno, spozornejte. Organizácia dTest a ďalšie európske spotrebiteľské organizácie, združené v Európskej spotrebiteľskej organizácii BEUC, dnes podali sťažnosť k Európskej komisii na túto platformu pre spoločné využívanie videí, ktorá je veľmi obľúbená u detí a mladistvých. Okrem tejto sťažnosti upozornili príslušné orgány vo viacerých európskych štátoch na konanie siete TikTok a vyzvali ich, aby prešetrili jej správanie.

„Spoločne s našimi európskymi partnermi pozorne sledujeme správanie veľkých multimediálnych platforiem. Vždy nám ide o dodržiavanie práv európskych užívateľov, ochranu ich súkromia a zaistenie bezpečia, a to najmä, pokiaľ ide o deti a mladistvých,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Na základe zistení aktuálneho vyšetrovania BEUC a s ním 17 európskych spotrebiteľských organizácií konštatuje, že sociálna sieť TikTok porušuje práva spotrebiteľov v Európskej únii. O čo ide?

  • Niektoré ustanovenia „Podmienok služby“ siete TikTok sú nejasné, nejednoznačné a zvýhodňujúce ju na úkor užívateľov. Napríklad podmienky týkajúce sa autorských práv sú nespravodlivé, pretože jej poskytujú neodvolateľné právo používať, šíriť a reprodukovať videá uverejnené užívateľmi bez nároku na odmenu.
  • Jednou z obľúbených funkcií tejto siete je, že užívatelia si môžu zakúpiť mince, ktoré používajú ako virtuálne darčeky pre celebrity TikToku, ktorých výkon sa im páči. „Politika virtuálneho tovaru alebo služieb“, ktorá túto funkciu upravuje, obsahuje neprimerané a klamlivé podmienky. TikTok si napríklad nárokuje právo na úpravu výmenného kurzu medzi mincami a darmi, z čoho môže mať sama prospech.
  • TikTok nedokáže ochrániť deti a mladistvých pred skrytou reklamou a potenciálne škodlivým obsahom. Jej ponuky spoločnostiam, ktoré chcú na tejto sieti inzerovať, prispievajú k šíreniu skrytého marketingu. Užívatelia sú napríklad pozývaní k účasti na značkových hashtagových výzvach, kde sú navádzaní k vytváraniu príspevkov s konkrétnymi tovarmi, pričom komerčný zámer je pred užívateľmi zvyčajne maskovaný účasťou populárnych influencerov. TikTok tiež účinne nechráni deti pred videami s navádzajúcim obsahom.
  • Praktiky siete TikTok pri spracovaní osobných údajov užívateľov sú zavádzajúce. Neinformujú jasne a zrozumiteľne svojich užívateľov o tom, aké osobné údaje sú zhromažďované, za akým účelom a z akého právneho dôvodu. Tieto informácie sú však pre užívateľov pri využívaní sociálnej siete zásadné.

„Domnievame sa, že toto správanie môže byť v rozpore so všeobecným nariadením o ochrane osobných údajov, a preto sme spoločne s našimi zahraničnými partnermi upozornili príslušné orgány. V Českej republike ide o Úrad na ochranu osobných údajov,“ vysvetľuje Eduarda Hekšová.

Sťažujúce sa spotrebiteľské organizácie požadujú, aby príslušné orgány zaistili, že sieť TikTok bude rešpektovať práva európskych spotrebiteľov. Predovšetkým by mala riadne informovať užívateľov o svojom obchodnom modeli a činnostiach spracovania údajov a prestať používať nekalé praktiky. Rovnako tak musí vyjasniť finančné podmienky nákupu virtuálnych darčekov pre obľúbené idoly. Najmä deti a mladiství, ktorí tvoria dôležitú časť publika tejto siete, musia byť zodpovedajúcim spôsobom chránení, pokiaľ ide o ich vystavenie influencer marketingu, skrytej reklame a nevhodnému obsahu.

„Počas niekoľkých rokov sa TikTok stala jedným z najpopulárnejších sociálnych médií s miliónmi užívateľov po celom svete. Pritom porušuje práva užívateľov v masívnom meradle. Nechceme, aby deti a mladiství pri svojej zábave boli vystavení všadeprítomnej skrytej reklame a nevedomky sa premenili v reklamné billboardy bez práv,“ zdôrazňuje Eduarda Hekšová.

A uzatvára:

„Akonáhle sa záujemca zaregistruje, vzápätí zistí, že za českou registračnou webovou stránkou už nenájde žiadne z podmienok použitia tejto siete v češtine [alebo slovenčine]. To je porušením jedného zo základných práv spotrebiteľov.“

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *