Viete, ako sa chrániť pred falošnými hovormi z „banky“ a kedy po vás operátor nesmie chcieť pokutu?
Novela českého zákona o elektronických komunikáciach mieri okrem iného na boj proti podvodným bankárom, ustanovuje pevné pravidlá pre udeľovanie zmluvných pokút a rozširuje právomoci Českého telekomunikačného úradu. Ten po novom rozhoduje nielen spory týkajúce sa volaní, textových správ a dát, ale tiež platby za služby a tovar úzko súvisiace s poskytovaním telekomunikačných služieb. Ako sa novela prejaví v týchto oblastiach v praxi?
Už vám niekedy volala „banka“ s tým, že vám niekto odčerpáva úspory, a potom po vás hlas na druhom konci vyžadoval citlivé údaje k vášmu bankovníctvu? S najväčšou pravdepodobnosťou išlo o tzv. spoofing. Pri tomto type podvodov páchatelia volajú z existujúcich telefónnych čísiel dôveryhodných inštitúcií a využívajú stresovú situáciu k vylákaniu osobných údajov alebo peňazí.
Práve na neustále vzrastajúci trend „podvodných bankárov“ sa snaží reagovať novela zákona, ktorá má uľahčiť odhaľovanie týchto podvodov. Operátori, ktorí disponujú údajmi o telefónnych číslach, hodnotia rizikovosť uskutočnenej komunikácie podľa odchýlok od bežného priebehu hovorov. Pozornosť typicky priťahujú neštandardne dlhé hovory uskutočnené v krátkom časovom slede.
Po novom môžu operátori používať tieto prevádzkové údaje medzi sebou bez súhlasu užívateľa,a to práve za účelom zabránenia zneužívaniu siete a služieb. Vybrané informácie o rizikových hovoroch môžu následne odovzdať tiež bankám, ktoré si ich však musia individuálne vyžiadať. Vyhodnotenie rizikovosti konkrétneho hovoru alebo správy potom bankám pomôže lepšie odhaľovať transakcie uskutočnené v dôsledku podvodného konania.
„Napriek novej legislatíve platí základné pravidlo: nereagujte na hovory ani SMS, ktoré vás nútia konať pod tlakom kvôli údajne ohrozeným financiám. Pokiaľ by vaše peniaze boli skutočne v nebezpečí, vaša banka sama podnikne potrebné kroky. V prípade pochybností vždy kontaktujte svoju banku cez infolinku či aplikáciu internetového bankovníctva,“ zdôrazňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
Jasné pravidlá pre zmluvné pokuty
Novela zákona takisto upresňuje pravidlá pre uplatňovanie zmluvných pokút. Po novom je ustanovené, že zmluvná pokuta musí byť vždy počítaná zo skutočne účtovanej ceny, teda vrátane všetkých zliav a bonusov. Nie je teda možné vychádzať z plnej cenníkovej ceny, pokiaľ zákazník využíval zvýhodnenú tarifu.
Zároveň naďalej platí, že pokiaľ vypoviete zmluvu po uplynutí aspoň troch mesiacov od jej uzatvorenia, operátor po vás nesmie požadovať zmluvnú pokutu za predčasné ukončenie. To platí pre zmluvy na dobu určitú i neurčitú. Pri skoršom skončení zmluvy má operátor právo požadovať maximálne 5 % z toho, čo by ste zaplatili po dobu trvania zmluvy, kedy ste zmluvu nezrušili.
„Tiež je potrebné pripomenúť, že operátori sa často snažia zákazníkov odradiť od výpovede zmluvy tým, že požadujú doplatok za dotované zariadenie. Zo zákona však máte právo zariadenie, ktoré splácate, vrátiť, bez toho, aby ste čokoľvek doplácali. Doplatok sa týka len situácie, keď si zariadenie chcete ponechať. Akékoľvek zmluvné ustanovenia, ktoré stanovujú iný postup a odradzujú od zmeny operátora, nie sú právne účinné,“ upozorňuje Hekšová z dTestu.
Rýchlejšie riešenie sporov
Niektoré prípady, ktoré ste predtým museli riešiť pred súdom, teraz môže rozhodovať Český telekomunikačný úrad. Ide o spory týkajúce sa nezaplatených faktúr za telekomunikačné služby, doplnkové služby a zariadenia, ako sú napríklad aktivačné poplatky, inštalácia, set-top boxy alebo modemy poskytované v rámci balíčkov dohodnutých napríklad s mobilnými operátormi. Patria sem tiež spory o platby uskutočnené prostredníctvom telefónnych služieb, napríklad prémium SMS, darcovské SMS alebo m-platby (platba cez mobilnú tarifu alebo kredit operátora), a to i za služby poskytované tretími stranami. Cieľom je zjednodušiť a zrýchliť riešenie sporov pre spotrebiteľov.
Autor: Lucie Korbeliusová.
