Ako minimalizovať riziká?
V nadväznosti na vládny konsolidačný balík prichádzajú od roku 2026 legislatívne zmeny, ktoré nezasiahnu len verejné financie, ale aj samotné fungovanie živnostníkov a firiem.
Úpravy daňového a odvodového systému sa dotknú aj osôb pracujúcich formou tzv. fiktívnych živností, keďže sa zvyšuje tlak na ich reklasifikáciu, znižuje sa hranica pre vyššie sadzby dane z príjmov a skôr vznikne povinnosť platiť sociálne a zdravotné odvody.
Odborníci z Highgate Law & Tax upozorňujú, že práve teraz je čas pripraviť sa na zmeny skôr, než začnú kontroly a tvrdšie sankcie. Firmám aj SZČO radíme, ako si nastaviť vzťahy, zmluvy a procesy tak, aby vedeli riziká minimalizovať a vyhli sa dodatočným doplatkom či pokutám.
Vládne opatrenia zamerané na obmedzenie fiktívnych živností zasiahnu podľa odhadov ministerstva financií až 35-tisíc osôb, ktoré budú postupne reklasifikované na zamestnancov. Celkový vplyv reklasifikácie sa odhaduje na 202 mil. eur. Ministerstvo financií zároveň vypočítalo, že tzv. švarc systém stojí štátnu pokladnicu teoreticky ročne až 648 miliónov eur. Živnostníci v súčasnosti totiž odvádzajú z celkovej ceny práce 6-násobne nižšie daňovo-odvodové platby za prvý rok živnosti a 2,3-násobne nižšie platby za ďalšie roky živnosti, aj preto sa zákonodarca rozhodol skrátiť odvodové prázdniny živnostníkov a upraviť daňové zaťaženie.
Od roku 2026 sa výška základu dane, pri ktorom sa dnes uplatňuje 25 % daň, zníži, takže do vyššieho pásma sa dostane viac podnikateľov a živnostníkov. Okrem toho sa zavádzajú dve nové sadzby – 30 % a 35 % – pre najvyššie príjmové úrovne. Súčasne sa upravuje aj nezdaniteľná časť základu dane na daňovníka a manžela/manželku, aby sa zachoval systémový súlad pri vyšších príjmoch. Uvedené sadzby sa však pridávajú aj pri zamestnancoch. Naďalej bude totiž pre živnostníkov platiť 15 % sadzba dane, ak dosahujú príjmy z podnikania do 100 000 eur.
Spolupráca so živnostníkmi prináša síce mnohé výhody, avšak okrem osobitnej právnej pozície živnostníka môže nesprávne nastavenie vzťahov mať pre firmu negatívne následky. Švarc systém prináša viaceré právno-regulačné výzvy. Okrem administratívnej sankcie je pri ňom totiž možné teoreticky naplniť aj skutkovú podstatu niektorého z daňových trestných činov, najmä skrátenia dane a poistného alebo trestný čin neoprávneného podnikania. Je tak dôležité pri nastavovaní vzťahov so spolupracovníkmi posúdiť zmluvy aj z právneho hľadiska.
„Pojem fiktívny živnostník sa vzťahuje na osoby, ktoré síce formálne vystupujú ako živnostníci, no v skutočnosti vykonávajú činnosti za podmienok zhodných so zamestnaneckým pomerom. Takíto jednotlivci často pracujú v pevne stanovených pracovných časoch, s pevne určenou odmenou a na mieste klienta, pričom využívajú jeho infraštruktúru. Napríklad robotník vo výrobnej fabrike, ktorý formálne figuruje ako živnostník, no reálne plní úlohy bežného zamestnanca,“ upresňuje Peter Varga, partner a advokát v poradenskej spoločnosti Highgate Group.
Dôsledky pre podnikateľov
Firmy, ktoré zamestnávajú fiktívnych živnostníkov čelia výraznému riziku. Pri kontrole zo strany úradov môžu byť vystavení vysokým pokutám a iným sankciám. Za nelegálne zamestnávanie na živnosť udeľuje štát firmám pokutu od 2 000 do 200 000 eur po prijatej novele sa dolná hranica zvýši na 4 000 eur. Ak sa navyše týka viacerých osôb súčasne, je to v súčasnosti vždy aspoň 5 000 eur, po novele sa zvýši suma na minimálne 8 000 eur. Zároveň však zákonodarca novelou motivuje podnikateľov uloženú pokutu uhradiť do 15 dní, čím si podnikateľ zabezpečí, že mu štát odpustí 1/3 uloženej pokuty. Živnostník, ktorý si týmto spôsobom privyrábal môže dostať sankciu 331 eur. Pri kontrolách zo strany finančnej správy môžu byť tieto sankcie ešte vyššie.
Novelou zákona č. 311/2011 Z. z. (Zákonník práce Z. z.) sa z definície závislej činnosti vypúšťa znak „v pracovnom čase určenom zamestnávateľom“. Tento krok má zjednotiť právny výklad s realitou flexibilných foriem práce a zamedziť obchádzaniu pracovnoprávnych vzťahov.
„Ak sa vypustí znak pracovného času zo závislej práce, všetky ostatné indikátory – osobný výkon, pokyny, zodpovednosť voči firme – začnú hrať väčšiu rolu. Ak sa firma spolieha len na to, že živnostník nemá fixný pracovný čas, už takéto nastavenie nebude tak ľahko obhájiteľné,“ upresňuje Peter Varga, partner a advokát v poradenskej spoločnosti Highgate Group.
Prevencia
„Aby sa podniky vyhli kontrole a sankciám, poskytujeme našim klientom komplexné návrhy, ktoré zabezpečujú prevenciu vzniku takýchto situácií. Ide o nastavenie správnych pracovných procesov a podmienok, ktoré minimalizujú riziko ako aj nastavovanie štruktúr s cieľom minimalizovať materializované riziká. Je dôležité dbať na to, aby mali externí spolupracovníci jasne stanovené pracovné podmienky, ktoré nezodpovedajú klasickému zamestnaneckému pomeru,“ dodáva Peter Varga.
Highgate Group preto odporúča firmám prevenciu v troch krokoch:
- Obhájiteľnosť. Táto fáza sa skladá z dvoch aspektov – úprav vo faktickom a právnom svete. Na faktickej úrovni ide o to, aby sa živnostníci správali ako nezávislí dodávatelia, pričom na právnej úrovni je potrebné správne nastaviť zmluvy. Dôležité je, aby medzi zmluvnými podmienkami a reálnym fungovaním neboli rozpory. Napríklad, nemôžeme mať v zmluve zakotvenú variabilnú odmenu, ak v praxi živnostník fakturuje fixnú čiastku.
- Minimalizácia škôd. V prípade, že dôjde k problémom, našim klientom radíme, ako nastaviť podnikateľskú štruktúru tak, aby bola škoda minimálna. Napríklad využitie holdingových štruktúr alebo servisných spoločností môže znížiť riziko. Tieto opatrenia umožňujú firmám flexibilne reagovať na prípadné pokuty alebo iné následky.
- Kontrola a monitorovanie. Priebežná kontrola je nevyhnutná na zabezpečenie toho, že spoločnosť je v súlade s legislatívou. Naše služby ponúkajú pravidelný monitoring a kontrolu, aby sme sa uistili, že živnostníci skutočne vykonávajú činnosť nezávisle a sú v súlade so zmluvnými podmienkami.
O Highgate Group
Je moderná poradenská skupina pre právo, dane, finančnú reguláciu a účtovníctvo. Na slovenskom trhu ponúka unikátny balík poradenských služieb pre podnikateľov pod jednou strechou. Tím má viac ako 30 členov a tvoria ho poradcovia s rozsiahlymi skúsenosťami z malých, ale aj veľkých poradenských a účtovných spoločností. Najmä skúsenosti zakladateľov Petra Vargu (LinkedIn) a Tomáša Dema (LinkedIn), doplnené o skúsenosti ostatných členov tímu, nám dávajú predpoklady na to, že na akýkoľvek právny, daňový, ale aj účtovný problém sa vieme pozerať v celej jeho komplexnosti (vrátane podnikateľského a praktického pohľadu).
Článok zaslala: Karmen Procházková, Neopublic.
