25. mája si celý svet každoročne pripomína Medzinárodný deň nezvestných detí.
Tento deň má za cieľ upozorniť na problematiku nezvestnosti detí a zároveň priniesť posolstvo nádeje rodinám, ktoré prežívajú neistotu a stratu.
Na Slovensku prevádzkuje Linka detskej istoty dve kľúčové linky pomoci na bezplatných číslach:
- 116000 – Krízová linka pre nezvestné deti a ich rodiny
- 116111 – Linka pomoci pre deti a mládež
Obe linky sú k dispozícii NON-STOP, BEZPLATNE a ANONYMNE na celom území SLOVENSKA.
Linka detskej istoty je prvou telefonickou aj online (čet a e-mail) linkou na Slovensku, ktorá sa špecializuje na pomoc deťom a mládeži. Nepretržite pomáha už od roku 1996, sedem dní v týždni, počas celého roka – 24/7, bezplatne a anonymne na celom území Slovenska.
V Európe je každoročne nahlásených 250 000 nezvestných detí. Linka detskej istoty – ako dlhoročný člen Európskej federácie Missing Children Europe, už od roku 2009 prevádzkuje na Slovensku aj Krízovú linku pre nezvestné deti na medzinárodne zjednotenom európskom čísle 116000. Toto číslo je určené Európskou komisiou pre prípady nezvestných a sexuálne vykorisťovaných detí.
Na Linke detskej istoty sme v roku 2024 riešili 1 486 kontaktov v súvislosti s nezvestnosťou detí a mladých ľudí – išlo napríklad o úteky z domova, vyhodenie dieťaťa z domu, jeho stratenie či zatúlanie, rodičovské únosy, maloletých bez sprievodu na území SR, problémy detí v zahraničí a iné situácie.
Deti volajú aj pred útekom z domu
„Na Linku detskej istoty sa často obracajú aj deti a tínedžeri, ktorí uvažujú o úteku z domu. Tieto deti bývajú vystavené rôznym formám psychickej či fyzickej záťaže – od problémov v rodine, cez šikanu, osamelosť, až po týranie alebo zanedbávanie. Linka im v bezpečnom a anonymnom prostredí pomáha pomenovať ich problémy, hľadať iné riešenia a predchádzať úteku z domova.
Poradcovia Linky detskej istoty poskytujú deťom podporu, emočné sprevádzanie aj informácie o tom, kam sa môžu obrátiť pre ďalšiu pomoc. Cieľom je ochrániť dieťa, posilniť jeho dôveru a predísť nebezpečným rozhodnutiam, ktoré môžu ohroziť jeho zdravie a bezpečie,“ uviedla Mgr. Táňa Ivanič Rybanská – riaditeľka Linky detskej istoty.
Krízová linka 116000 je určená:
- rodičom, príbuzným a ďalším osobám, ktoré potrebujú pomoc alebo informácie v prípade nezvestnosti dieťaťa;
- deťom a mladým ľuďom, ktorí sa z akéhokoľvek dôvodu ocitli mimo domova, pomáha hľadať riešenia, ktoré by im umožnili návrat domov, alebo dostať sa čo najskôr do bezpečia alebo poslať blízkym správu;
- každému, kto vie poskytnúť akékoľvek informácie o hľadanom/nezvestnom dieťati, môže tak urobiť anonymne aj bez uvedenia svojich osobných údajov.
Krízová linka 116000 poskytuje emočnú a psychosociálnu podporu a pomáha pri rôznych typoch nezvestnosti v piatich kategóriách:
- deti na úteku,
- kriminálne únosy,
- rodičovské únosy,
- maloletí bez sprievodu,
- náhodne stratené deti.
Cieľom tejto služby je byť oporou a prvým kontaktným miestom pre každého, kto sa ocitne v krízovej situácii spojenej s nezvestnosťou dieťaťa.
Prvé hodiny po tom, ako sa dieťa stratí, sú často úplne zásadné. Preto chceme opäť pripomenúť dôležitý fakt, že na Slovensku neexistuje 24-hodinová čakacia lehota na nahlásenie nezvestného dieťaťa. Ak máte obavy a máte aspoň základné informácie o tom, že dieťa je nezvestné, neváhajte a ihneď volajte na číslo 158. Potom čo najskôr kontaktujte aj najbližšiu policajnú stanicu – polícia je povinná začať pátranie bezodkladne.
„Viac o tom, ako postupovať, keď sa dieťa stratí, a aj o tom, ako vám môže pomôcť Krízová linka 116000, si môžete prečítať na webovej stránke Linky detskej istoty,“ vyjadrila sa Mgr. Táňa Ivanič Rybanská – riaditeľka Linky detskej istoty.
116 000
Šesť čísiel, ktoré stojí zato si zapamätať!
Niekoľko tipov, ako chrániť svoje dieťa:
- Uistite sa, že vaše dieťa pozná svoje meno, adresu a telefónne číslo.
- Vložte mu do školskej tašky lístoček s kontaktmi na rodičov, tiesňové linky 112, 158 a čísla Linky detskej istoty: 116111 a 116000.
- Majte aktuálnu a kvalitnú fotografiu dieťaťa.
- O fotografie dieťaťa sa podeľte len s blízkymi, ktorým dôverujete.
- Na verejných miestach si s dieťaťom vopred dohodnite miesto stretnutia pre prípad, že by sa stratilo.
- Na hromadné podujatia môžete napríklad obliecť dieťa do výrazných farieb – ľahšie ho tak rozpoznáte v dave.
- Naučte dieťa, že je v poriadku odmietnuť rozhovor s cudzím človekom a že nikdy nie je v poriadku odísť s ním, či nastúpiť s ním do auta, ale naopak porozprávajte sa s dieťaťom – kto by mohol byť bezpečnou osobou, na ktorú sa môže dieťa v prípade potreby obrátiť. Niekoľko typov nájdete aj na www.ldi.sk.
- Rozprávajte sa s dieťaťom o nástrahách internetu, najmä sociálnych sietí a princípoch ich bezpečného používania – napríklad nešíriť svoju aktuálnu polohu, pridávať si do priateľov len blízkych ľudí, neuvádzať osobné údaje, fotografie pridávať na sociálne siete s rozvahou atď.
- Dohodnite si s dieťaťom „tajné heslo“ pre prípady, keď ho má zo školy či krúžku vyzdvihnúť niekto iný.
- Zisťujte, ako školy a organizácie nakladajú s fotografiami vašich detí.
- Vytvárajte bezpečné prostredie a uisťujte dieťa, že sa vám môže zdôveriť s čímkoľvek.
Informácie o bezplatných službách Linky detskej istoty môžete nájsť na stránke Linky detskej istoty.
Poďakovanie za podporu činnosti LDI: Vďaka Spoločnosti Orange sa môžu deti a mládež dovolať na Linky 116111 a 116000 a 0800-500-500 z každej siete na Slovensku úplne bezplatne a vďaka Spoločnosti Nolimit Developers a ich Livechatoo môžu s nami denne četovať! Vďaka podpore Ministerstiev SR: MPSVaR, MS a MŠVVaM a tiež vďaka podpore Nadácia Orange, Nadácia Markíza, Nadácia Volkswagen Slovakia, Nadácia VÚB, Nadácia EPH, Nadácie J&T, Nadácia SPP, Nadácia SLSP, Nadácie Donio, Nadácie Tipos. Vďaka Child Helpline International, Missing Children Europe a mnohých ďalších spoločností ako aj verejnosti, môžeme spoločnými silami zmysluplne pomáhať tým, ktorí to potrebujú!
Autorka: Táňa Ivanič Rybanská, výkonná riaditeľka Linky detskej istoty.