Kategórie
Humanizmus

Medzinárodný deň kávy pripomína výstava

Koná sa na rekordných 50 miestach na Slovensku a 113 miestach v Česku.

Čierna káva,svetlá budúcnosť
Čierna káva,svetlá budúcnosť.

Prvý október je podľa Medzinárodnej organizácie pre kávu (International Coffee Organisation) Medzinárodným dňom kávy. Tento deň tradične slúži okrem iného na to, aby sa naša pozornosť obrátila k pracovným a životným podmienkam tých, ktorí kávu pestujú. Tí zápasia dlhodobo s nízkymi cenami, rastúcimi nákladmi na pestovanie, neistotou stabilného zberu a negatívnymi dopadmi klimatickej zmeny. Vo Fairtrade Česko a Slovensko preto spúšťame kampaň „FAIRTRADE. Malá známka, ale robí veľké veci“, ktorá štartuje s vizuálom kávy a zdôrazňuje známku FAIRTRADE® a jej prínosy pre pestovateľov, a tiež začíname novú výstavu Kávová kríza, ktorá priblíži život pestovateľov v Kolumbii a upozorňuje na ich problémy.

Káva patrí medzi najobľúbenejšie nápoje dnešných čias. Vyše polovica Slovákov pije denne dve až tri šálky kávy. Najviac kávy sa vypestuje v Brazílii, Vietname a Kolumbii. Kávovník vyžaduje pre svoj rast špecifické podmienky a klimatické zmeny v podobe zvyšovania priemerných ročných teplôt a ničivých zrážok alebo sucha sú veľmi škodlivé. Klíma sa mení rýchlejšie, ako je schopnosť rastliny sa prispôsobiť. Vyššie teploty a zničujúce dažde vedú k zníženiu produkcie, šíreniu škodcov alebo plesňových ochorení. Podľa štúdie vedcov z Zürišskej univerzity aplikovaných vied dôjde do roku 2050 k úbytku vhodných plôch na pestovanie kávy arabiky v Brazílii, Indonézii, Vietname a Kolumbii približne o polovicu.

Pre pestovateľov arabiky to znamená nutnosť rýchlo sa na nové podmienky adaptovať. Vysadzujú stromy a využívajú pestovanie v zatienení, mulčovanie, efektívnejšie využívajú vodu – napríklad tú dažďovú na zavlažovanie, sami si vytvárajú kompost na ekologické hnojenie, volia odolnejšie odrody kávovníkov alebo využívajú biologickú ochranu proti burine, chorobám a škodcom.

„Aby sa tu príroda zachovala, nepoužívame strunové kosačky na trávu, čistíme to tu po starom mačetou. Chránime vodu, nerúbeme stromy, nevypúšťame žiadne chemikálie ani nepoužívame insekticídy, aby sa udržala zeleň pre zvieratá,“ opisuje Carlos Julio z fairtradového kolumbijského družstva COOAGRONEVADA.

„Výstava Kávová kríza nám dáva príležitosť nahliadnuť do života pestovateľov kávy na severe Kolumbie. Môžeme tak lepšie vnímať ich blízke napojenie na prírodu a neistotu dôstojného života, ktorú ešte zosilňujú dopady klimatickej zmeny. Výstava ukazuje aj konkrétnu podporu, ktorú pestovateľom ponúka zapojenie sa do systému Fairtrade,“ vysvetľuje autor výstavy Stanislav Komínek, ktorý vo februári tohto roka Kolumbiu navštívil.

Výstava sa koná od 1. do 8. 10. 2022 a možno ju vidieť súčasne na rekordných 50 miestach na Slovensku v rámci akcie Výstava na stromoch, ktorú už ôsmy rok organizujú dobrovoľníci. Prehľad parkov, kde sa tohoročné výstavy konajú, a viac informácií nájdete na www.vystavanastromoch.sk.

Najnovšia komunikačná kampaň Fairtrade Česko a Slovensko štartuje aj s vizuálom kávy

Motívom kampane je „Malá známka, ale robí veľké veci“. Slogan odkazuje na to, že tovar označený známkou FAIRTRADE® bol vyrobený pri dodržaní jasných sociálnych, environmentálnych aj ekonomických kritérií a prináša pozitívne zmeny do života pestovateľov.

„Veľké veci však nemôžeme robiť sami,“ hovorí Lubomír Kadaně, riaditeľ Fairtrade Česko a Slovensko (FTČS), a dopĺňa: „Našou snahou je, aby ľudia pochopili, že naše každodenné správanie – vrátane rozhodnutí, aký tovar si kúpime – má potenciál prispieť k vyššej udržateľnosti pestovania nielen kávy, ale aj ďalších plodín z krajín Latinskej Ameriky, Ázie a Afriky.“

S vyšším dopytom po fairtradovej káve rastú benefity pestovateľov

Fairtradovej kávy, ktorá je akousi vlajkovou loďou Fairtrade, sa minulého roku na našom trhu predalo 560 ton, teda o 32 % viac ako v roku 2020. Vzťahujúc sa na celkovú spotrebu kávy v SR, ktorú udáva Štatistický úrad SR (2,7 kg na osobu a rok, ktorá klesla z 2,8 kg), je podiel fairtradovej kávy 1,3 % (v roku 2020 to bolo asi 1,35 %). Medzi najväčších predajcov fairtradovej kávy v SR patria Tchibo, OMV Slovensko v rámci konceptu Viva cafe a spoločnosť Miko káva. Fairtradovú kávu však ponúka aj celý rad kaviarní a lokálnych pražiarní, napríklad pražiareň SAMAY, Cafezia alebo Roaster Brothers.

Foto: (Stanislav Komínek.)

Carlos Julio z fairtradového kolumbijského družstva COOAGRONEVADA
Carlos Julio z fairtradového kolumbijského družstva COOAGRONEVADA.
Kávové zrnká
Kávové zrnká.
Zber kávy (Maria Clementina Blanco z družstva ASOPROSIERRA)
Zber kávy (Maria Clementina Blanco z družstva ASOPROSIERRA).
Kávovník
Kávovník.
Carlos Julio z fairtradového kolumbijského družstva COOAGRONEVADA
Carlos Julio z fairtradového kolumbijského družstva COOAGRONEVADA.
Remechio Serrano z družstva COOAGRONEVADA suší kávu
Remechio Serrano z družstva COOAGRONEVADA suší kávu.
Vrecia s kávou
Vrecia s kávou.

Systém Fairtrade a známka FAIRTRADE®

Známka FAIRTRADE® označuje výrobky, ktoré spĺňajú sociálne, ekonomické a environmentálne štandardy nastavené medzinárodnou organizáciou Fairtrade International. Zákazníkov informuje o tom, že pestovatelia dostali za svoju prácu spravodlivú a stabilnú výkupnú cenu, ktorá pokrýva náklady na udržateľné pestovanie. Nákupom výrobkov s označením FAIRTRADE tak zákazníci prispievajú k zlepšovaniu životných podmienok drobných pestovateľov v krajinách globálneho Juhu (takzvaných rozvojových krajinách). Okrem zodpovedajúcej výkupnej ceny dostávajú pestovatelia zapojení do systému Fairtrade ešte fairtradový príplatok, ktorý môžu použiť na investície do rozvoja svojich fariem a svojich komunít, a to na základe demokratického rozhodovania členov komunity.

Fairtrade Česko a Slovensko

Fairtrade Česko a Slovensko, z.s. je platformou organizácií občianskej spoločnosti, ktoré sa zaoberajú etikou obchodu, globálnym rozvojom, udržateľnou spotrebou, ochranou životného prostredia a ľudských práv.

Už od roku 2004 pracujeme na zvyšovaní informovanosti o princípoch a zmysle systému Fairtrade. V Českej republike a na Slovensku zastupujeme globálnu organizáciu Fairtrade International, sme garantom vysokej kvality a dôveryhodnosti ochrannej známky FAIRTRADE®. Monitorujeme český a slovenský trh s fairtradovými výrobkami a podporou uvedomelej spotreby pomáhame k tomu, aby sa fairtradové výrobky v čo najvyššej miere dostávali do obchodnej siete v Česku a na Slovensku. Popri spolupráci s obchodníkmi pôsobíme taktiež na širokú verejnosť, a to prostredníctvom aktivít, na ktorých sa podieľame, ako sú kampane Fairtradové mestá, Fairtradové školy alebo happening Férové raňajky.


Autor: Fairtrade Česko a Slovensko.

Táto správa bola vydaná s finančnou podporou Európskej únie. Za obsah textu je výhradne zodpovedná organizácia Fairtrade Česko a Slovensko, z.s. a nemusí nutne odrážať stanoviská Európskej únie.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *