Aplikácia Munch, jediná svojho druhu na Slovensku, rozbieha svoje pôsobenie v košickom regióne.
Munch je inovatívnym biznis konceptom, ktorý pomáha redistribuovať nadbytočné jedlo a potraviny pred uplynutím dátumu spotreby. Po Bratislave a Trnave sú Košice tretím regionálnym mestom, kde bude Munch pomáhať znižovať mieru plytvania jedlom a potravinami.
Na Slovensku chce platforma do konca roka pokryť všetky krajské mestá a získať prvého veľkého retailového partnera. Munch tvorí sieť s 3,5 miliónmi stiahnutí aplikácie a 6 000 partnermi v Maďarsku, Česku, Rumunsku a na Slovensku. Tento rok má Munch v pláne vstúpiť aj na ďalšie európske trhy.
Košice – strategický trhový krok
Munch zapája do svojho biznis konceptu aktuálne viac ako 20 košických prevádzok a rozširuje slovenskú sieť na takmer 160 partnerov. Medzi partnermi v Košiciach sú prevádzky ako napríklad Fajné potraviny, Starbucks, PiPi Grill, 12 Apoštolov, 4Kofy, Komora, Biofan či WOK Sushi.
„Košice vnímame ako strategické územie, kde sa spája vysoká kúpna sila s technologickou otvorenosťou. Rozširujeme sem model, ktorý už v Bratislave a Trnave premenil nepredané jedlo na nový zdroj príjmov pre prevádzky a zákazníkom priniesol citeľné úspory. Munch tak ponúka spotrebiteľom aj partnerom jednoduchý návod na manažment jedla a potravín – ekonomicky výhodnejší a v konečnom dôsledku aj udržateľnejší,“ vysvetľuje Adriana Samek, Country Sales Lead Munch.
Bratislava a Trnava potvrdzujú životaschopnosť a úspešnosť modelu: platforma tam dnes spolupracuje s takmer 140 prevádzkami, používa ju vyše 120 000 ľudí a od spustenia na Slovensku v decembri 2023 sa do predaja vrátilo viac než 26 ton potravín, čo v prepočte na ušetrené emisie skleníkových plynov dosahuje takmer 234 000 kg CO2 [2].
Koncept Munch funguje veľmi jednoducho: používateľ si v aplikácii vyberie balíček zo svojej obľúbenej reštaurácie alebo obchodu, rezervuje ho, zaplatí – novinkou je možnosť platiť aj stravovacími poukážkami – a v určenom čase si ho osobne vyzdvihne. Balíčky sú vždy zvýhodnené a prinášajú úsporu 50 – 70 percent oproti pôvodnej cene.
Záväzok byť slovenským ambasádorom. Do konca roka všetky krajské mestá
Do konca roka chce Munch pokryť všetky krajské mestá na Slovensku, získať prvého veľkého retailového partnera a spustiť nové funkcie v aplikácii, ktoré ešte viac zjednodušia spracovanie nepredaných potravín a jedál a zlepšia celkovú zákaznícku skúsenosť.
Plytvanie jedlom je na Slovensku veľkou témou, ktorá si vyžaduje strategický prístup a spoluprácu všetkých zainteresovaných. Reprezentatívny prieskum spoločnosti Munch [1] ukazuje, že 37 percent Slovákov vyhadzuje potraviny aspoň raz týždenne, 26,3 percent pre nadmerné nákupy a 51 percent z dôvodu blížiaceho sa dátumu spotreby.
„Naša ambícia je byť ambasádorom, ktorý prepája podniky, spotrebiteľov aj ďalších partnerov a systematicky radí, ako možno mieru plytvania jedlom znižovať. Munch má všetky predpoklady – modernú technológiu, rozsiahlu sieť prevádzok a angažovanú komunitu používateľov – aby sme na Slovensku pomáhali tieto nepriaznivé dáta znižovať,“ uzatvára Samek.
Munch: najväčšia sieť v našom regióne
Tohoročné spojenie s rumunskou platformou Bonapp urobilo z aplikácie Munch najväčšiu regionálnu sieť na minimalizovanie plytvania potravinami. V súčasnosti pôsobí okrem Rumunska a Slovenska, aj v Maďarsku a Česku. Využíva ju viac než 3,5 milióna používateľov a sprostredkúva možnosť kúpy potravín a jedál z viac ako 6 000 partnerských prevádzok – od reštaurácií, pekární, kaviarní a cukrární až po supermarkety. Tento rok má Munch v pláne vstúpiť aj na ďalšie európske trhy.
O platforme Munch
Spoločnosť Munch založili v roku 2020 študenti Botond Zsoldos, Bence Zwecker, Albert Wettstein a Kirill Perepelica so spoločným poslaním bojovať proti plytvaniu potravinami prostredníctvom technológií. Ich víziou bolo zaviesť do potravinárskeho priemyslu udržateľný prístup, z ktorého by profitovali majitelia podnikov aj spotrebitelia. Reštaurácie, pekárne, cukrárne, obchody s potravinami a hotely využívajú platformu Munch na predaj svojich kvalitných nepredaných potravín za zvýhodnené ceny. V novembri 2022 sa spoločnosť Munch spojila s českou aplikáciou Nesnězeno, ktorú založil Jakub Henni. Na konci roku 2023 vstúpil Munch na slovenský trh a v minulom roku na rumunský trh, kde sa v 2025 spojil so sieťou Bonapp. V Maďarsku spoločnosť Munch získala prestížne ocenenie „Udržateľná spoločnosť roka“ a „Cenu za predchádzanie plytvaniu potravinami“ na národnej výstave poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu. Globálne Munch už pomohol zachrániť viac ako 3 milióny balíčkov jedla a potravín.
Viac informácií: Munch.eco/sk/nas_vplyv a Munch.eco/sk/domov.
Aplikácia je k dispozícii na stiahnutie cez: Google Play a App Store.
[1] Poznámka: Exkluzívny prieskum pre spoločnosť Munch realizovala agentúra Ipsos. Prieskum bol vykonaný na reprezentatívnej vzorke 1 046 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov v dňoch 4. 3. až 11. 3. 2025 pomocou on-line zberu dát. Vzorka je reprezentatívna pre slovenskú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu, vzdelania, národnosti a veľkosti miesta bydliska.
[2] Poznámka: Munch sa redistribúciou tzv. Munch balíčkov snaží znižovať mieru plytvania jedlom a potravinami. Zabezpečuje, že emisie skleníkových plynov (GHG) spojené s výrobou a prepravou týchto jedál a potravín nie sú vynaložené zbytočne. Munch sa snaží odhadnúť tieto emisie čo najpresnejšie tým, že zohľadňuje typický obsah a hmotnosť rôznych kategórií Munch balíčkov (napr. pekárenské výrobky alebo balíčky s dezertmi a pod.). Na základe rozsiahleho výskumu Poorea a Nemeceka (2018) o emisiách skleníkových plynov rôznych ingrediencií zverejneného na Our World in Data, Munch vyvinul emisný indikátor pre každú kategóriu balíčka.
Správu dodala: Antónia Račková Paričiová.