Kategórie
Tlačové správy

Zánovných áut vlani na slovenskom trhu pribudlo, ich ceny mierne klesli

Slovenský sekundárny trh ponúkal v roku 2024 viac ako 30 000 zánovných automobilov, čo v porovnaní s rokom 2023 predstavuje nárast o 9,1 %.

Ponuka tak pokračuje vo svojom postcovidovom raste, keď sa vlani mesačne v priemere ponúkalo 6 700 zá­nov­ných áut, zatiaľ čo v roku 2023 ich bolo in­ze­ro­va­ných za mesiac priemerne necelých 5 000. Zánovné vozidlá, definované hranicou do 50 000 najazdených kilometrov a najviac päťročným vekom, veľmi často nahrádzajú nové vozidlá.

Dôvodom je najmä ich okamžitá dostupnosť, až o 40 per­cent nižšia cena v porovnaní s novými, a taktiež nízky vek a počet najazdených kilometrov. Tieto mladé „jazdenky“ sú pre Slovákov o niečo dostupnejšie ako predvlani – ich mediánová cena vlani klesla o viac ako 9 percent na 27 346 eur. Vyplýva to z analýzy údajov z celého slovenského trhu s ojazdenými vozidlami, ktorú pripravili odborníci z medzinárodnej skupiny AURES Holdings, pre­vádz­ko­va­te­ľa siete autocentier AAA AUTO a Mototechna.

„Detailnejší pohľad na dáta ukazuje, že výrazne rástla ponuka dvoj až trojročných automobilov z firemných flotíl. Na sekundárny trh sa dostávajú autá z rokov 2021 až 2022, kedy nastal postcovidový predajný boom. Čo je veľký rozdiel oproti predchádzajúcim rokom, keď si ľu­dia a firmy v dôsledku nízkej ponuky nových áut držali svoje vozidlá dlhšie, a preto sa do obehu dostávalo me­nej týchto zánovných áut. Teraz je zrejmé, že sa situácia normalizuje,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti AURES Holdings, ktorá len v mi­nu­lom roku predala 15 650 zánovných automobilov.

„Celkovo sme v našich autocentrách vlani zaznamenali medziročný nárast o 11 percent a predali sme re­kor­dných takmer 109 000 vozidiel,“ doplnila.

Priemerná mesačná ponuka inzerovaných zánovných automobilov na celom slovenskom sekundárnom trhu sa v minulom roku zvýšila zo 4 950 na takmer 6 700 kusov. Medián najazdených kilometrov sa znížil z 23 200 na 21 100 km, pričom ich vek zostal na úrovni dvoch rokov. Zaujímavé je, že autá si hľadali svojich nových majiteľov podstatne dlhšie – takzvaný ukazovateľ „days in stock“, teda počet dní v inzertnej ponuke, bol vlani 81 dní, kým v roku 2023 to bolo len 52 dní.

„Veľmi zaujímavým údajom je, že mediánová cena nového automobilu vlani klesla na 27 346 eur z pred­vla­ňajších 30 142, čo predstavuje pokles o 9,3 %. To je výrazne menej ako ročná miera inflácie, ktorá dosiahla 2,8 percenta. Znamená to, že autá nominálne aj reálne zlacneli, čo je pre Slovákov po dlhom čase dobrá eko­no­mic­ká správa,“ hovorí Karolína Topolová.

Čo sa týka skladby palív ponúkaných zánovných áut, tak 45 percent jazdilo na benzín a len 25 percent na naftu, čo je veľký rozdiel oproti celému sekundárnemu trhu ojaz­de­ných vozidiel, kde majú diesely 61-percentný a benzíny 32-percentný podiel. Úbytok zánovných dieselových áut je kompenzovaný 16-percentným nárastom hybridov – tie vlani dosiahli necelých deväť percent trhu zánovných áut, keď ich bolo v ponuke 2 627. Skokanom roka sú však elek­tro­mobily, ktorých ponuka bola dvojnásobná (nárast o 113 %) – vlani ich bolo inzerovaných 3 091, čo stačilo na 10-percentný podiel. To je výrazne viac ako priemer ce­lé­ho sekundárneho trhu, na ktorom batériové elek­tro­mo­bi­ly tvorili v roku 2024 tvorili len 0,8 % trhu a hybridy pri­bliž­ne 2,5 %.

„Je vidieť, že v prípade zánovných áut motoristi oveľa častejšie siahajú po moderných alternatívnych po­ho­noch, k čomu prispieva aj pokles ich cien za posledný rok. Mediánová cena zánovného elektromobilu bola vlani necelých 35 000 eur, kým rok predtým to bolo o takmer 7 500 eur viac,“ argumentuje Karolína Topolová.

Dvojročný mediánový vek elektromobilov sa vlani me­dzi­roč­ne nezmenil, podobne ani medián najazdených ki­lo­met­rov (približne 19 000). Najpredávanejšou značkou batériových elektromobilov bol Mercedes, nasledovaný BMW a VW.

Plynových alternatívnych palív – propán-bután LPG a zem­ný plyn CNG, je v segmente zánovných automobilov iba zlomok. LPG má podiel 0,9 %, CNG 0,4 %. Ešte horšia situácia je v prípade automobilov na vodíkové palivové články FCEV – v minulom roku sa ponúkali v inzercii len dva.

Najpredávanejšou značkou zánovných vozidiel na Slovensku je Škoda, rovnako ako v Česku. Na rozdiel od západného suseda však nemá dominantný tretinový po­diel, ale stále úctyhodných 12,5 % a mediánovú cenu 24 000 eur. Na druhom mieste je značka Volkswagen (8,8 per­cen­ta, 28 300 eur), na treťom BMW s rovnakým po­die­lom, ale s výrazne vyššou cenou – 60 400 eur. Do prvej desiatky sa dostali aj značky Mercedes, Hyundai, Kia, Toyota, Audi, Peugeot a uzatvára ju Opel s trojpercentným podielom a mediánovou cenou 18 500 eur.


Autor: Peter Pucher, AURES Holdings.

Správu dodal Michal Račko z PR Clinic.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *