Kategórie
Tlačové správy

Prieskum odhaľuje, kde u mladých končí udržateľnosť

Gen Z a mladší mileniáli na Slovensku a v Česku vy­ha­dzu­jú potraviny dvojnásobne častejšie než staršie generácie. Ukazuje to aktuálny prieskum Munch a Nesnězeno.

Aplikácia MUNCH

Reprezentatívny prieskum agentúry Ipsos pre slo­ven­skú platformu Munch [1] a českú platformu Ne­sně­ze­no ukazuje prekvapivý paradox: hoci mladší dospelí (18 – 35 rokov) najhlasnejšie hovoria o udržateľnosti, v praxi vyhadzujú potraviny viac ako dvojnásobne častejšie ako staršie generácie (54 – 65 rokov). Eu­ro­ba­ro­me­ter Youth Survey 2024 paradoxne ukazuje, že až 72 percent mladých Európanov si o sebe myslí, že so svojím vzdelaním sú pripravení starať sa o planétu.

Gen Z a mladší mileniáli vyhadzujú jedlo vo viac ako dvojnásobne väčšom objeme než staršie generácie

Eurobarometer Youth Survey 2024 [2] ukazuje, že 33 percent mladých Európanov považuje životné prostredie a klimatickú zmenu za druhú najčastejšiu z 10 hlavných priorít, ktoré by mala Európska únia riešiť v najbližších piatich rokoch. Až 72 percent pritom tvrdí, že ich vzde­la­nie ich pripravilo starať sa o planétu. Slovenské a české dáta Munch a Nesnězeno však poukazujú v praxi pri téme jedla a potravín na rozpor: Slováci a Česi do 35 rokov vy­ha­dzu­jú jedlo častejšie a vo väčších objemoch než staršie generácie nad 54 rokov.

Podľa údajov z prieskumu jedlo zbytočne vyhadzuje aspoň raz týždenne až 47,4 percent Slovákov a 47 percent Čechov vo veku 18 – 35 rokov. V generácii 54 – 65 rokov ide len o 20,3 percent Slovákov a 16,4 percent Čechov. Najčastejším dôvodom sú pokazené potraviny, ktoré sa hromadia z dôvodu zlého plánovania a zbytočne veľkých nákupov. Uvádza to takmer 56 percent mladých Slovákov a 62 percent rovesníkov v Česku. Druhým najčastejším dôvodom vyhadzovania sú potraviny po dátume spotreby, pričom tento dôvod uvádza 43,2 percent Slovákov a tak­mer 39 percent Čechov z tejto vekovej skupiny. Prebytky z nadmerných nákupov priznalo 29 percent Slovákov a 31 percent Čechov do 35 rokov.

Štatistiky z generácie vo veku 54 – 65 rokov v daných ukazovateľoch klesajú. Dokazujú, že starší vedia re­a­li­zo­vať racionálnejšie nákupy a majú lepší manažment potra­vín z hľadiska dátumu spotreby. Na slovenskej strane sú na tom lepšie aj s menším objemom pokazeného jedla.

Porovnanie mladšej a staršej generácie
Porovnanie mladšej a staršej generácie.
Dôvody, že sa potraviny pokazili
Dôvody, že sa potraviny pokazili.
Dôvody, že sú po dátume spotreby
Dôvody, že sú po dátume spotreby.
Nakúpili viac ako mohli skonzumovať
Nakúpili viac ako mohli skonzumovať.

Dôvody, pre ktoré mladí zbytočne vyhadzujú viac jedla. Pre zmenu môžu byť nápomocné aj technológie

Rozdiel, prečo mladí vyhadzujú viac, možno vysvetliť kombináciou životného štýlu, skúseností a hodnôt.

„Mladší ľudia často žijú v menších domácnostiach alebo sami, čo komplikuje plánovanie nákupov a spotrebu balených potravín. Ich flexibilný a rýchly životný rytmus, navyše, zvyšuje pravdepodobnosť ne­plá­no­va­né­ho stravovania mimo domova. Skúsenosti s vedením domácnosti sú u nich obmedzenejšie, čo vedie k čas­tej­ším omylom v odhadoch spotreby a trvanlivosti po­tra­vín. Staršie generácie, naopak, častejšie vyrastali v podmienkach, kde sa jedlom neplytvalo, a preto majú silnejšie zakorenené hodnoty šetrnosti,“ vysvetľuje Barbora Ostrožovičová, sociologička & Client Director, Ipsos Slovensko.

„Mladí ľudia dnes dennodenne v masmédiách aj na sociálnych sieťach narážajú na témy klimatickej krízy, udržateľnosti a často deklarujú, že im záleží na tom, ako žijú a hospodária. Ich životný štýl však prakticky poukazuje na plnšie koše. Aj tu je pre nich príležitosť siahnuť po jednoduchých smart riešeniach, ktoré dokážu spojiť udržateľnosť s cenovou výhodou a skresávajú zo zbytočnej nadspotreby. Aplikácia typu Munch toto v sebe spája a môže byť prvým nástrojom, ktorý mladšej generácii vie pomôcť zmeniť ich negatívne návyky,“ vysvetľuje Adriana Samek, Country Sales Lead Munch.

Munch je inovatívna aplikácia a jediná svojho druhu na Slovensku, ktorá redistribuuje nadbytočné, no stále kvalitné potraviny ešte pred uplynutím dátumu spotreby. Munch úspešne pôsobí na trhu v Maďarsku, Rumunsku a u českých susedov pod názvom Nesnězeno.

V portfóliu Munch sú reštaurácie, pekárne, cukrárne, hotely, obchody a ďalšie typy prevádzok, ktoré svoje nepredané jedlá a potraviny ponúkajú so zľavou. Používateľ si ich môže na pár klikov rezervovať a vyzdvihnúť, čím šetrí peniaze aj planétu. Takto Munch znižuje ekonomické straty domácností a zároveň prispieva k nižšiemu zaťaženiu životného prostredia. Len v roku 2024 sa vďaka platforme podarilo zachrániť viac než 26 ton jedla, čo predstavuje úsporu takmer 234 000 kilogramov emisií skleníkových plynov [3].

„Naším cieľom je spájať podniky, spotrebiteľov i ďalších partnerov a ponúkať im konkrétne riešenia, ako možno plytvanie jedla obmedziť. Vďaka digitálnej technológii, rozsiahlej sieti zapojených prevádzok a aktívnej komunite používateľov má Munch všetky predpoklady na to, aby sme aj my lokálne znižovali tieto nepriaznivé štatistiky,“ uzatvára Adriana Samek, Country Sales Lead Munch.


O platforme Munch

Spoločnosť Munch založili v roku 2020 študenti Botond Zsoldos, Bence Zwecker, Albert Wettstein a Kirill Perepelica so spoločným poslaním bojovať proti plytvaniu potravinami prostredníctvom technológií. Ich víziou bolo zaviesť do potravinárskeho priemyslu udržateľný prístup, z ktorého by profitovali majitelia podnikov aj spotrebitelia. Reštaurácie, pekárne, cukrárne, obchody s potravinami a hotely využívajú platformu Munch na predaj svojich kvalitných nepredaných potravín za zvýhodnené ceny. V novembri 2022 sa spoločnosť Munch spojila s českou aplikáciou Nesnězeno, ktorú založil Jakub Henni. Na konci roku 2023 vstúpil Munch na slovenský trh a v minulom roku na rumunský trh, kde sa v 2025 spojil so sieťou Bonapp. V Maďarsku spoločnosť Munch získala prestížne ocenenie „Udržateľná spoločnosť roka“ a „Cenu za predchádzanie plytvaniu potravinami“ na národnej výstave poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu. Globálne Munch už pomohol zachrániť viac ako 3,5 milióna balíčkov jedla a potravín.

Munch spustil ako prvý na Slovensku pre používateľov aplikácie registráciu do novej sekcie s názvom Munch Club. Munch Club sa objaví ako nová funkcionalita priamo v existujúcej aplikácii Munch. Zákazníci budú mať v predplatenej verzii možnosť objavovať nové gastronomické zážitky. Získajú prístup k mape partnerských gastro podnikov – k ich exkluzívnym a výhodným ponukám. Na druhej strane, reštaurácie môžu vďaka partnerstvu s Munch Clubom otvoriť nový kanál na získavanie stálych zákazníkov. Koncept základnej služby – možnosť získať nadbytočné jedlo a potraviny pred uplynutím dátumu spotreby za výhodné ceny – zostáva bezo zmeny, avšak v spojení s platenou verziou Munch Club prinesie nové finančné benefity. Zákazníci i gastronomické prevádzky sa registrujú do Munch Clubu na dennej báze. Munch Club je aktuálne spustený v Bratislave.


[1] Agentúra Ipsos realizovala na Slovensku exkluzívny prieskum pre spoločnosť Munch, ktorý bol vykonaný na reprezentatívnej vzorke 1046 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov v dňoch 4. 3. až 11. 3. 2025 pomocou on-line zberu dát. Vzorka je reprezentatívna pre slovenskú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu, vzdelania, národnosti a veľkosti miesta bydliska. Prieskum v Česku realizovala taktiež agentúra Ipsos v spolupráci s platformou Nesnězeno v máji 2025. Prieskum prebehol na online na vzorke 1 100 respondentov, reprezentujúcich českú populáciu vo veku 18 až 65 rokov.

[2] Použité informačné zdroje: Eurobarometer Youth Survey 2024, Special Eurobarometer 526, Európsky parlament, február 2025,

[3] Munch sa redistribúciou tzv. Munch balíčkov snaží znižovať mieru plytvania jedlom a potravinami. Zabezpečuje, že emisie skleníkových plynov (GHG) spojené s výrobou a prepravou týchto jedál a potravín nie sú vynaložené zbytočne. Munch sa snaží odhadnúť tieto emisie čo najpresnejšie tým, že zohľadňuje typický obsah a hmotnosť rôznych kategórií Munch balíčkov (napr. pekárenské výrobky alebo balíčky s dezertmi a pod.). Na základe rozsiahleho výskumu Poorea a Nemeceka (2018) o emisiách skleníkových plynov rôznych ingrediencií uverejneného na Our World in Data, Munch vyvinul emisný indikátor pre každú kategóriu balíčka.


Správu dodala: Antónia Račková Paričiová.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *