Kategórie
Tlačové správy

Reštrikcie v oblasti domáceho vzdelávania môžu zvýšiť výdavky štátu o niekoľko miliónov eur

Občianske združenie Domáce vzdelávanie na Slovensku (OZ DVS) v auguste 2025 upozorňovalo na vážne ne­dos­tat­ky v návrhu novely školského zákona, ktoré zasahujú do práv rodičov na výber vzdelania detí, obmedzujú kom­pe­ten­cie riaditeľov škôl a zvyšujú administratívnu zá­ťaž škôl.

Domáce vzdelávanie na Slovensku (DVS)

Podľa analýz OZ DVS si však reštrikčnými opatreniami štát strieľa aj do vlastnej nohy a v čase konsolidácie ho to môže stáť milióny eur navyše.

Štát ušetrí minimálne 3,1 milióna eur ročne

V súčasnosti sa v individuálnom (tzv. domácom) vzde­lá­va­ní na žiadosť zákonného zástupcu vzdeláva okolo 1 500 žiakov základných škôl. To je 0,3 % žiakov všetkých zá­klad­ných škôl na Slovensku.

Za každého domškoláka (v individuálnom vzdelávaní na žiadosť zákonného zástupcu) dostane jeho kmeňová škola len 10 % normatívu denného žiaka, zvyšných 90 % ostáva v štátnej pokladnici. Rodičia domškolákov pritom ne­dos­tá­va­jú od štátu žiaden finančný príspevok na vzdelávanie.

Pri plnom normatíve vo výške približne 2 200 eur na jedného denného žiaka na rok a pri aktuálnom počte domškolákov štát ušetrí minimálne 3,1 milióna eur ročne. Domáce vzdelávanie je tak pre štát najlacnejšia forma vzdelávania detí.

Skutočná ušetrená čiastka je oveľa vyššia

Veľké percento detí v individuálnom vzdelávaní na žiadosť zákonného zástupcu má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby (ŠVVP). Niektoré kmeňové školy uvádzajú, že majú až 20 % takých domškolákov.

Presné štatistiky však chýbajú – mnohé deti ešte neprešli kompletnou diagnostikou, najmä pre časovú náročnosť a dlhé čakacie lehoty v poradniach. Rodičia však dokážu vnímavo reagovať na potreby svojho dieťaťa aj bez ofi­ci­ál­ne­ho potvrdenia, čím mu pomáhajú zvládať výzvy, ktoré by v dennej dochádzke boli neprekonateľné.

Ak má bežná základná škola dieťa so ŠVVP v dennej do­chádz­ke, štát jej na takého žiaka prispieva zvýšeným nor­ma­tí­vom v rozsahu od 150 % do 679 % v závislosti od sku­pi­ny, do ktorej je žiak zaradený podľa zdravotného zne­vý­hod­ne­nia alebo nadania. Okrem toho majú niektorí denní žiaci so ŠVVP prideleného pedagogického asistenta. Z uve­de­né­ho vyplýva, že čiastka každoročne ušetrená na dom­ško­lá­koch je podstatne vyššia ako len 3,1 milióna eur.

Nižšia dostupnosť domáceho vzdelávania spôsobí miliónové výdavky navyše

V aktuálne prerokúvanej novele školského zákona ministerstvo školstva navrhuje zrušiť možnosť dištančného skúšania domškolákov a zavádza kmeňovým školám povinnosť vykonávať kontroly v domácnostiach všetkých domškolákov každoročne. Tieto opatrenia atakujú finančné možnosti kmeňových škôl.

Prezenčné preskúšanie je organizačne aj časovo ná­roč­nej­šie, preto by školám vzrástli osobohodiny venované skú­ša­niu domškolákov. Pri kontrolách domácností je okrem zvýšených mzdových nákladov potrebné pripočítať aj cestovné náklady na ich realizáciu. Navyše, na kaž­do­roč­né plošné kontroly v domácnostiach by školy vynaložili približne polovicu svojho normatívneho príspevku, v rozpočte by im potom neostalo dostatok financií na skúšanie domškolákov ani na efektívnu podporu ich vzdelávania.

Nové požiadavky sú nielen finančne náročné, ale aj kapacitne neudržateľné – školy nemajú dostatok per­so­ná­lu ani časových možností, aby ich dokázali plošne re­a­li­zo­vať. V praxi by to znamenalo zníženie dostupnosti in­di­vi­du­ál­ne­ho vzdelávania. Ak by súčasní domškoláci boli nútení nastúpiť do dennej dochádzky, výdavky rezortu školstva by vzrástli rádovo v miliónoch eur.

V časoch konsolidácie sú zvýšené výdavky kon­tra­pro­duk­tív­ne

Avizované opatrenia sa javia v kontexte konsolidácie ako kontraproduktívne. Domáce vzdelávanie sa týka malej skupiny detí, no pre ich rodiny je životne dôležité. Nie je únikom zo systému, ale jeho legitímnou súčasťou, ktorá zároveň odľahčuje školy a nezaťažuje verejné zdroje. OZ DVS pre rodiny domškolákov nežiada neštandardné výhody, iba primerané podmienky zohľadňujúce cha­rak­ter a špecifiká domáceho vzdelávania, aby sa tieto deti mohli ďalej vzdelávať v prostredí a spôsobom, ktoré im vyhovujú.


OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku (OZ DVS) je nezisková organizácia, ktorá sa od roku 2002 zameriava na pod­poru domáceho vzdelávania u nás, šíri povedomie o do­má­com vzdelávaní, pomáha domškoláckym rodinám, snaží sa zlepšovať prostredie domáceho vzde­lá­vania na Slo­vensku, a s týmto cieľom spo­lu­pra­cuje so všet­kými aktérmi domáceho vzde­lá­vania – rodinami, kmeňovými školami a štátom. V rokoch 2008 a 2021 stálo pri za­ve­dení domáceho vzde­lá­va­nia na žia­dosť zákonného zástupcu pre deti na 1. stupni a na 2. stupni základnej školy (v tom­to poradí) do slo­ven­skej legislatívy. Viac infor­má­cií o čin­nosti OZ DVS nájdete na we­bo­vej lokalite OZ Domáce vzdelávanie na Slo­ven­sku.

Autorka: Diana Šimová, podpredsedníčka OZ DVS a vedúca PR.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *