Občianske združenie Domáce vzdelávanie na Slovensku (OZ DVS) v auguste 2025 upozorňovalo na vážne nedostatky v návrhu novely školského zákona, ktoré zasahujú do práv rodičov na výber vzdelania detí, obmedzujú kompetencie riaditeľov škôl a zvyšujú administratívnu záťaž škôl.
Podľa analýz OZ DVS si však reštrikčnými opatreniami štát strieľa aj do vlastnej nohy a v čase konsolidácie ho to môže stáť milióny eur navyše.
Štát ušetrí minimálne 3,1 milióna eur ročne
V súčasnosti sa v individuálnom (tzv. domácom) vzdelávaní na žiadosť zákonného zástupcu vzdeláva okolo 1 500 žiakov základných škôl. To je 0,3 % žiakov všetkých základných škôl na Slovensku.
Za každého domškoláka (v individuálnom vzdelávaní na žiadosť zákonného zástupcu) dostane jeho kmeňová škola len 10 % normatívu denného žiaka, zvyšných 90 % ostáva v štátnej pokladnici. Rodičia domškolákov pritom nedostávajú od štátu žiaden finančný príspevok na vzdelávanie.
Pri plnom normatíve vo výške približne 2 200 eur na jedného denného žiaka na rok a pri aktuálnom počte domškolákov štát ušetrí minimálne 3,1 milióna eur ročne. Domáce vzdelávanie je tak pre štát najlacnejšia forma vzdelávania detí.
Skutočná ušetrená čiastka je oveľa vyššia
Veľké percento detí v individuálnom vzdelávaní na žiadosť zákonného zástupcu má špeciálne výchovno-vzdelávacie potreby (ŠVVP). Niektoré kmeňové školy uvádzajú, že majú až 20 % takých domškolákov.
Presné štatistiky však chýbajú – mnohé deti ešte neprešli kompletnou diagnostikou, najmä pre časovú náročnosť a dlhé čakacie lehoty v poradniach. Rodičia však dokážu vnímavo reagovať na potreby svojho dieťaťa aj bez oficiálneho potvrdenia, čím mu pomáhajú zvládať výzvy, ktoré by v dennej dochádzke boli neprekonateľné.
Ak má bežná základná škola dieťa so ŠVVP v dennej dochádzke, štát jej na takého žiaka prispieva zvýšeným normatívom v rozsahu od 150 % do 679 % v závislosti od skupiny, do ktorej je žiak zaradený podľa zdravotného znevýhodnenia alebo nadania. Okrem toho majú niektorí denní žiaci so ŠVVP prideleného pedagogického asistenta. Z uvedeného vyplýva, že čiastka každoročne ušetrená na domškolákoch je podstatne vyššia ako len 3,1 milióna eur.
Nižšia dostupnosť domáceho vzdelávania spôsobí miliónové výdavky navyše
V aktuálne prerokúvanej novele školského zákona ministerstvo školstva navrhuje zrušiť možnosť dištančného skúšania domškolákov a zavádza kmeňovým školám povinnosť vykonávať kontroly v domácnostiach všetkých domškolákov každoročne. Tieto opatrenia atakujú finančné možnosti kmeňových škôl.
Prezenčné preskúšanie je organizačne aj časovo náročnejšie, preto by školám vzrástli osobohodiny venované skúšaniu domškolákov. Pri kontrolách domácností je okrem zvýšených mzdových nákladov potrebné pripočítať aj cestovné náklady na ich realizáciu. Navyše, na každoročné plošné kontroly v domácnostiach by školy vynaložili približne polovicu svojho normatívneho príspevku, v rozpočte by im potom neostalo dostatok financií na skúšanie domškolákov ani na efektívnu podporu ich vzdelávania.
Nové požiadavky sú nielen finančne náročné, ale aj kapacitne neudržateľné – školy nemajú dostatok personálu ani časových možností, aby ich dokázali plošne realizovať. V praxi by to znamenalo zníženie dostupnosti individuálneho vzdelávania. Ak by súčasní domškoláci boli nútení nastúpiť do dennej dochádzky, výdavky rezortu školstva by vzrástli rádovo v miliónoch eur.
V časoch konsolidácie sú zvýšené výdavky kontraproduktívne
Avizované opatrenia sa javia v kontexte konsolidácie ako kontraproduktívne. Domáce vzdelávanie sa týka malej skupiny detí, no pre ich rodiny je životne dôležité. Nie je únikom zo systému, ale jeho legitímnou súčasťou, ktorá zároveň odľahčuje školy a nezaťažuje verejné zdroje. OZ DVS pre rodiny domškolákov nežiada neštandardné výhody, iba primerané podmienky zohľadňujúce charakter a špecifiká domáceho vzdelávania, aby sa tieto deti mohli ďalej vzdelávať v prostredí a spôsobom, ktoré im vyhovujú.
OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku (OZ DVS) je nezisková organizácia, ktorá sa od roku 2002 zameriava na podporu domáceho vzdelávania u nás, šíri povedomie o domácom vzdelávaní, pomáha domškoláckym rodinám, snaží sa zlepšovať prostredie domáceho vzdelávania na Slovensku, a s týmto cieľom spolupracuje so všetkými aktérmi domáceho vzdelávania – rodinami, kmeňovými školami a štátom. V rokoch 2008 a 2021 stálo pri zavedení domáceho vzdelávania na žiadosť zákonného zástupcu pre deti na 1. stupni a na 2. stupni základnej školy (v tomto poradí) do slovenskej legislatívy. Viac informácií o činnosti OZ DVS nájdete na webovej lokalite OZ Domáce vzdelávanie na Slovensku.
Autorka: Diana Šimová, podpredsedníčka OZ DVS a vedúca PR.
