Občianske združenie Domáce vzdelávanie na Slovensku (OZ DVS) upozorňuje na vážne nedostatky v návrhu školského zákona, ktoré zasahujú do práv rodičov, obmedzujú kompetencie riaditeľov škôl a zvyšujú administratívnu záťaž škôl.
V rozporovom konaní s Ministerstvom školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR nebola dosiahnutá dohoda v týchto zásadných otázkach týkajúcich sa fungovania individuálneho vzdelávania:
- Zrušenie dištančného skúšania predstavuje záťaž pre žiakov, rodičov aj školy a obmedzuje prístup k individuálnemu vzdelávaniu. Prezenčné skúšanie je pre mnohé rodiny logisticky a finančne náročné. Dištančné formy skúšania sa osvedčili ako efektívne a vhodne nastavené skúšanie môže byť aj objektívne. Nie je potrebné meniť ho zákonom, je v odbornej kompetencii škôl. Dištančné skúšanie je okrem iného pre školy finančne efektívne vzhľadom na 10% normatív na individuálnych žiakov. Zrušenie dištančného skúšania zužuje výber škôl a uberá kompetencie školám.
- Ročné kontroly zabezpečenia vzdelávania a ochrany zdravia žiaka sú duplicitné, finančne neudržateľné a administratívne zaťažujú školy. Požiadavka na každoročné kontroly domácností individuálne vzdelávaných žiakov je celkovo neprimeraná, najmä keď sa nevzťahuje ani na denných žiakov a zasahuje do ústavných práv rodín na nedotknuteľnosť obydlia.
- Kvalifikačné obmedzenia pre rodičov zužujú okruh detí v predškolskom veku, ktoré môžu byť vzdelávané doma. Vylučujú rodičov bez maturity, ktorí doposiaľ mohli vzdelávať svoje predškolské deti doma pod vedením kvalifikovanej osoby.
- Obmedzenie termínu žiadosti o individuálne vzdelávanie predškolákov do 31. decembra nereflektuje životné situácie, ktoré môžu nastať počas školského roka. Rodičia musia mať možnosť reagovať na potreby dieťaťa v jeho najlepšom záujme aj po zákonom stanovenom dátume.
OZ DVS vníma návrh zákona ako zásah do práva rodičov vzdelávať deti v súlade s vlastným presvedčením a v najlepšom záujme dieťaťa. Štát pritom vychádza z kontrol Štátnej školskej inšpekcie, ktoré odhalili najmä administratívne pochybenia, a nereflektuje špecifiká domáceho vzdelávania.
Výzva na dialóg a spoluprácu: Domáce vzdelávanie je legitímna a pre mnohé rodiny nevyhnutná forma vzdelávania, ktorá deťom poskytuje individuálnu podporu, bezpečné prostredie, využitie moderných technológií a postupov a rešpektuje vývinové potreby detí. OZ DVS pozýva Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR k spoločnému hľadaniu riešení v spolupráci s kmeňovými školami a zástupcami domškolákov tak, aby navrhované úpravy zohľadňovali realitu a potreby detí.
„Veríme, že namiesto zavádzania reštrikcií je možné nachádzať cesty, ktoré prispejú k zlepšeniu podmienok domáceho vzdelávania a k naplneniu potrieb všetkých zúčastnených strán“, uviedlo predsedníctvo OZ DVS.
Autorka: Diana Šimová, podpredsedníčka OZ DVS a vedúca PR.

Jedna odpoveď na “OZ DVS upozorňuje: Návrh ministerstva školstva ignoruje potreby rodín a detí”
V stredu 20. augusta predložilo ministerstvo školstva na rokovanie Vlády SR legislatívny balík, ktorý si v medzirezortnom pripomienkovom konaní vyslúžil 2 341 pripomienok od vyše 300 pripomienkujúcich subjektov a až 1 068 pripomienok ostalo po rozporových konaniach v rozpore.
V otázkach individuálneho (domáceho) vzdelávania navrhovaná legislatíva:
– zasahuje do práv a slobôd rodičov,
– zužuje výber škôl,
– školám uberá kompetencie v otázkach skúšania,
– školám nariaďuje neprimerané povinnosti.