Gen Z a mladší mileniáli na Slovensku a v Česku vyhadzujú potraviny dvojnásobne častejšie než staršie generácie. Ukazuje to aktuálny prieskum Munch a Nesnězeno.
Reprezentatívny prieskum agentúry Ipsos pre slovenskú platformu Munch [1] a českú platformu Nesnězeno ukazuje prekvapivý paradox: hoci mladší dospelí (18 – 35 rokov) najhlasnejšie hovoria o udržateľnosti, v praxi vyhadzujú potraviny viac ako dvojnásobne častejšie ako staršie generácie (54 – 65 rokov). Eurobarometer Youth Survey 2024 paradoxne ukazuje, že až 72 percent mladých Európanov si o sebe myslí, že so svojím vzdelaním sú pripravení starať sa o planétu.
Gen Z a mladší mileniáli vyhadzujú jedlo vo viac ako dvojnásobne väčšom objeme než staršie generácie
Eurobarometer Youth Survey 2024 [2] ukazuje, že 33 percent mladých Európanov považuje životné prostredie a klimatickú zmenu za druhú najčastejšiu z 10 hlavných priorít, ktoré by mala Európska únia riešiť v najbližších piatich rokoch. Až 72 percent pritom tvrdí, že ich vzdelanie ich pripravilo starať sa o planétu. Slovenské a české dáta Munch a Nesnězeno však poukazujú v praxi pri téme jedla a potravín na rozpor: Slováci a Česi do 35 rokov vyhadzujú jedlo častejšie a vo väčších objemoch než staršie generácie nad 54 rokov.
Podľa údajov z prieskumu jedlo zbytočne vyhadzuje aspoň raz týždenne až 47,4 percent Slovákov a 47 percent Čechov vo veku 18 – 35 rokov. V generácii 54 – 65 rokov ide len o 20,3 percent Slovákov a 16,4 percent Čechov. Najčastejším dôvodom sú pokazené potraviny, ktoré sa hromadia z dôvodu zlého plánovania a zbytočne veľkých nákupov. Uvádza to takmer 56 percent mladých Slovákov a 62 percent rovesníkov v Česku. Druhým najčastejším dôvodom vyhadzovania sú potraviny po dátume spotreby, pričom tento dôvod uvádza 43,2 percent Slovákov a takmer 39 percent Čechov z tejto vekovej skupiny. Prebytky z nadmerných nákupov priznalo 29 percent Slovákov a 31 percent Čechov do 35 rokov.
Štatistiky z generácie vo veku 54 – 65 rokov v daných ukazovateľoch klesajú. Dokazujú, že starší vedia realizovať racionálnejšie nákupy a majú lepší manažment potravín z hľadiska dátumu spotreby. Na slovenskej strane sú na tom lepšie aj s menším objemom pokazeného jedla.
Dôvody, pre ktoré mladí zbytočne vyhadzujú viac jedla. Pre zmenu môžu byť nápomocné aj technológie
Rozdiel, prečo mladí vyhadzujú viac, možno vysvetliť kombináciou životného štýlu, skúseností a hodnôt.
„Mladší ľudia často žijú v menších domácnostiach alebo sami, čo komplikuje plánovanie nákupov a spotrebu balených potravín. Ich flexibilný a rýchly životný rytmus, navyše, zvyšuje pravdepodobnosť neplánovaného stravovania mimo domova. Skúsenosti s vedením domácnosti sú u nich obmedzenejšie, čo vedie k častejším omylom v odhadoch spotreby a trvanlivosti potravín. Staršie generácie, naopak, častejšie vyrastali v podmienkach, kde sa jedlom neplytvalo, a preto majú silnejšie zakorenené hodnoty šetrnosti,“ vysvetľuje Barbora Ostrožovičová, sociologička & Client Director, Ipsos Slovensko.
„Mladí ľudia dnes dennodenne v masmédiách aj na sociálnych sieťach narážajú na témy klimatickej krízy, udržateľnosti a často deklarujú, že im záleží na tom, ako žijú a hospodária. Ich životný štýl však prakticky poukazuje na plnšie koše. Aj tu je pre nich príležitosť siahnuť po jednoduchých smart riešeniach, ktoré dokážu spojiť udržateľnosť s cenovou výhodou a skresávajú zo zbytočnej nadspotreby. Aplikácia typu Munch toto v sebe spája a môže byť prvým nástrojom, ktorý mladšej generácii vie pomôcť zmeniť ich negatívne návyky,“ vysvetľuje Adriana Samek, Country Sales Lead Munch.
Munch je inovatívna aplikácia a jediná svojho druhu na Slovensku, ktorá redistribuuje nadbytočné, no stále kvalitné potraviny ešte pred uplynutím dátumu spotreby. Munch úspešne pôsobí na trhu v Maďarsku, Rumunsku a u českých susedov pod názvom Nesnězeno.
V portfóliu Munch sú reštaurácie, pekárne, cukrárne, hotely, obchody a ďalšie typy prevádzok, ktoré svoje nepredané jedlá a potraviny ponúkajú so zľavou. Používateľ si ich môže na pár klikov rezervovať a vyzdvihnúť, čím šetrí peniaze aj planétu. Takto Munch znižuje ekonomické straty domácností a zároveň prispieva k nižšiemu zaťaženiu životného prostredia. Len v roku 2024 sa vďaka platforme podarilo zachrániť viac než 26 ton jedla, čo predstavuje úsporu takmer 234 000 kilogramov emisií skleníkových plynov [3].
„Naším cieľom je spájať podniky, spotrebiteľov i ďalších partnerov a ponúkať im konkrétne riešenia, ako možno plytvanie jedla obmedziť. Vďaka digitálnej technológii, rozsiahlej sieti zapojených prevádzok a aktívnej komunite používateľov má Munch všetky predpoklady na to, aby sme aj my lokálne znižovali tieto nepriaznivé štatistiky,“ uzatvára Adriana Samek, Country Sales Lead Munch.
O platforme Munch
Spoločnosť Munch založili v roku 2020 študenti Botond Zsoldos, Bence Zwecker, Albert Wettstein a Kirill Perepelica so spoločným poslaním bojovať proti plytvaniu potravinami prostredníctvom technológií. Ich víziou bolo zaviesť do potravinárskeho priemyslu udržateľný prístup, z ktorého by profitovali majitelia podnikov aj spotrebitelia. Reštaurácie, pekárne, cukrárne, obchody s potravinami a hotely využívajú platformu Munch na predaj svojich kvalitných nepredaných potravín za zvýhodnené ceny. V novembri 2022 sa spoločnosť Munch spojila s českou aplikáciou Nesnězeno, ktorú založil Jakub Henni. Na konci roku 2023 vstúpil Munch na slovenský trh a v minulom roku na rumunský trh, kde sa v 2025 spojil so sieťou Bonapp. V Maďarsku spoločnosť Munch získala prestížne ocenenie „Udržateľná spoločnosť roka“ a „Cenu za predchádzanie plytvaniu potravinami“ na národnej výstave poľnohospodárstva a potravinárskeho priemyslu. Globálne Munch už pomohol zachrániť viac ako 3,5 milióna balíčkov jedla a potravín.
Munch spustil ako prvý na Slovensku pre používateľov aplikácie registráciu do novej sekcie s názvom Munch Club. Munch Club sa objaví ako nová funkcionalita priamo v existujúcej aplikácii Munch. Zákazníci budú mať v predplatenej verzii možnosť objavovať nové gastronomické zážitky. Získajú prístup k mape partnerských gastro podnikov – k ich exkluzívnym a výhodným ponukám. Na druhej strane, reštaurácie môžu vďaka partnerstvu s Munch Clubom otvoriť nový kanál na získavanie stálych zákazníkov. Koncept základnej služby – možnosť získať nadbytočné jedlo a potraviny pred uplynutím dátumu spotreby za výhodné ceny – zostáva bezo zmeny, avšak v spojení s platenou verziou Munch Club prinesie nové finančné benefity. Zákazníci i gastronomické prevádzky sa registrujú do Munch Clubu na dennej báze. Munch Club je aktuálne spustený v Bratislave.
[1] Agentúra Ipsos realizovala na Slovensku exkluzívny prieskum pre spoločnosť Munch, ktorý bol vykonaný na reprezentatívnej vzorke 1046 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov v dňoch 4. 3. až 11. 3. 2025 pomocou on-line zberu dát. Vzorka je reprezentatívna pre slovenskú populáciu podľa pohlavia, veku, regiónu, vzdelania, národnosti a veľkosti miesta bydliska. Prieskum v Česku realizovala taktiež agentúra Ipsos v spolupráci s platformou Nesnězeno v máji 2025. Prieskum prebehol na online na vzorke 1 100 respondentov, reprezentujúcich českú populáciu vo veku 18 až 65 rokov.
[2] Použité informačné zdroje: Eurobarometer Youth Survey 2024, Special Eurobarometer 526, Európsky parlament, február 2025,
[3] Munch sa redistribúciou tzv. Munch balíčkov snaží znižovať mieru plytvania jedlom a potravinami. Zabezpečuje, že emisie skleníkových plynov (GHG) spojené s výrobou a prepravou týchto jedál a potravín nie sú vynaložené zbytočne. Munch sa snaží odhadnúť tieto emisie čo najpresnejšie tým, že zohľadňuje typický obsah a hmotnosť rôznych kategórií Munch balíčkov (napr. pekárenské výrobky alebo balíčky s dezertmi a pod.). Na základe rozsiahleho výskumu Poorea a Nemeceka (2018) o emisiách skleníkových plynov rôznych ingrediencií uverejneného na Our World in Data, Munch vyvinul emisný indikátor pre každú kategóriu balíčka.
Správu dodala: Antónia Račková Paričiová.
