Kategórie
Tlačové správy

Najviac Slovákov dostane pod stromček kozmetiku, vlani to bolo oblečenie

Najčastejšie dáme za darčeky 150 až 300 eur.

Home Credit

Najviac ľudí na Slovensku sa chystá obdarovať blízkych pod vianočným stromčekom kozmetikou, ktorá na druhé miesto odsunula minuloročnú jednotku – oblečenie. Trojkou v poradí budú knihy, ktoré zase predbehli hračky.

Takmer polovica Slovákov bude tento rok ku­po­vať väč­ši­nu vianočných darčekov v e-shopoch, no je tu ešte 10 per­cent takých, čo sa spoľahnú len na klasické obchody. Ako ďalej vyplýva z reprezentatívneho prieskumu pre spo­loč­nosť Home Credit [1], najväčšia skupina, a to približne tretina respondentov, minie za všetky darčeky 150 až 300 eur. Je to podobne ako vlani, takže Vianoc sa uťahovanie opaskov zrejme netýka. Viac ako pätina ľudí dá za dar­če­ky dokonca vyše 400 eur. Vyslovene len za akciové ceny a v zľavách sa chystá nakupovať 16 percent opýtaných, no väčšina zoženie niečo vo výpredaji a ďalšiu časť za bežné ceny.

Najpočetnejšia skupina Sloveniek a Slovákov, a to presná polovica, si bude počas tohoročného Štedrého dňa roz­ba­ľo­vať balíček s koz­me­ti­kou. Len tesne za tým sa v pre­fe­ren­ciách nákupov pre blízkych umiestnilo oblečenie (48 %). Knihy dostanú štyria z de­sia­tich, hračky viac ako tre­ti­na a takmer štvrtina ľudí sa môže tešiť na novú elek­tro­ni­ku. Nasleduje darovanie hotovosti, potom poukážok, dar­če­ko­vých balíčkov, športových potrieb a prvú desiatku uzatvárajú zážitkové vouchre. Vlani sa v rebríčku prvých troch najčastejšie kupovaných darčekov na špici umies­tni­lo oblečenie, pred kozmetikou a hračkami.

Aké darčeky tento rok kúpite?

Aké darčeky tento rok kúpite?
Aké darčeky tento rok kúpite?

„Medziročné porovnanie dát z prieskumu ukazuje, že na Vianociach sa Slováci napriek vyšším životným nákladom šetriť vo všeobecnosti veľmi nechystajú, keďže na kúpu darčekov plánujú míňať približne rovnaké sumy ako vlani. Najčastejšie je to od 150 do 300 eur, čo deklarovala zhruba tretina ľudí. Menej ako 100 eur si dovolí vynaložiť 14 percent opýtaných, pričom nižšie sumy sa týkajú hlavne mladých do 26 rokov a častejšie aj obyvateľov Prešovského kraja. Na druhej strane, viac ako 400 eur dá za darčeky 22 percent respondentov a dvaja zo sto zaplatia aj viac ako tisícku. Vyššie sumy sa vzťahujú hlavne na domácnosti s príjmom nad 3-tisíc eur,“ približuje analytik Home Creditu Jaroslav Ondrušek.

Koľko miniete za všetky darčeky?

Koľko miniete za všetky darčeky?
Koľko miniete za všetky darčeky?

Väčšina kúpi darčeky za bežné ceny aj v zľave

O tom, že Slováci svojim najbližším doprajú, svedčí aj to, že nakupovanie darčekov vyslovene iba v akciách či zľa­vách preferuje len 16 percent opýtaných. Väčšina ľudí (52 %) bude kupovať časť darčekov za bežnú cenu a časť vo výpredaji. Každý desiaty sa zase vyjadril, že ho zľavy v prí­pa­de Vianoc nezaujímajú.

„Cielene iba v zľavách podľa prieskumu nakupujú naj­mä opýtaní s príjmom do 400 eur a častejšie aj ľudia z východného Slovenska. Scenár – časť za normálne ceny a časť v akcii, zase uplatňujú predovšetkým vy­so­ko­škol­sky vzdelaní a domácnosti s príjmom 3 až 4-tisíc eur,“ komentuje Jaroslav Ondrušek.

Ak to rodinám s peniazmi na kúpu darčekov finančne ne­vy­chá­dza, vo všeobecnosti sa neodporúča, aby sa preto zbytočne v tomto období zadlžovali.

„Nákup vianočných darčekov na splátky určite nie je dobrým riešením. Má to však jednu výnimku. Pokiaľ ide o veci dlhodobej spotreby, tak tam možno pristúpiť aj k pôžičke. Ak mám byť konkrétny, môže ísť napríklad o darček pre deti, ktorý budú potrebovať napríklad pre štúdium alebo na prácu a budú to využívať dlhodobo. Tu sa držíme známeho pravidla, že využívanie tej veci či služby musí byť vždy dlhšie, než je doba jej splá­ca­nia,“ radí ombudsman Home Creditu Miroslav Zbo­rov­ský.

Rastie nákup v e-shopoch na úkor kamenných pre­daj­ní

Aj dáta z aktuálneho prieskumu pre spoločnosť Home Credit potvrdzujú, že z roka na rok sa kupuje čoraz viac darčekov online. Presne 47 percent Slovákov kúpi väčšinu darčekov cez internet a menšiu časť v ka­men­nom ob­cho­de, ďalších 6 percent vybaví všetko online. Naopak, len približne pätina opýtaných kúpi väčšiu časť v klasickej predajni a zvyšok cez e-shop. Iba kamenné predajne zase preferuje jeden z desiatich.


[1] Reprezentatívny prieskum od 4. do 7. novembra 2025 na vzorke 1 000 respondentov realizovala agentúra Ipsos, exkluzívne pre Home Credit Slovakia, a.s.

Autor: Home Credit.

Správu dodal Michal Račko, Senior PR Consultant.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *