www.humanisti.sk
Súťaž o knihu
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Slovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @948
Počítadlo


Spam poison

Žena, ktorá uteká pred správou

David Grossman po prvýkrát v slovenskom preklade

Dňa 14. novembra vydáva vydavateľstvo Artforum najnovší román jedného z najvýznamnejších súčasných izraelských spisovateľov, Davida Grossmana Žena, ktorá uteká pred správou.

Žena, ktorá uteká pred správouHlboká a podrobná správa o Ore, žene v strednom veku, naplnenej strachom o syna Ofera, ktorý sa rozhodne pokračovať vo vojenskej službe. Ora odmieta sedieť doma a čakať na možné oznámenie o smrti syna. Uteká z domu, preč od ľudí, preč od všetkých zlých správ. Vydáva sa na dlhú cestu svojou nádhernou, slávnou, komplikovanou, konfliktami utrápenou rodnou krajinou. Nie je sama, je s ňou Avram, jeden z dvoch kľúčových mužov jej života. Dozvedáme sa o ich spoločnej minulosti, o pekle, ktorým si Avram prešiel, o jej rodine, o „plnosti života“, o jej hlbokých túžbach aj sklamaniach, bolestiach aj radostiach. Zisťujeme, že životy Avrama, Ilana – Orinho bývalého manžela – a Ory sú prepojené viac, ako sa na prvý pohľad zdá.

Kniha vypovedá o živote v krajine, kde je strach o vlastný život na dennom poriadku a kde rodičia nedokážu svoje deti uchrániť pred hrôzami vojny. Je to však najmä svedectvo o hlbokom ľudskom prežívaní tých najkrajších, najriskantnejších a najnežnejších záležitostí života – priateľstva a lásky – vo všetkých ich podobách. Kniha, ktorej naliehavé posolstvo sa rozrástlo na viac ako 600 strán, vychádza aj vďaka ústretovosti a praktickej podpore Izraelského veľvyslanectva.

Kniha Žena, ktorá uteká pred správou veľmi silne zasiahla do osobného života Davida Grossmana. Jeho mladší syn Uri v čase, keď autor knihu písal, bojoval na hraniciach s Libanonom.

„Mal som pocit – alebo skôr želanie – že kniha, kým píšem, môže Uriho ochrániť.“

Uri zahynul, spolu s celou posádkou tanku, v ktorom bojoval, pár hodín pred uzavretím prímeria. Svojim priateľom, spisovateľom Amosovi Ozovi a Abrahamovi B. Yehoshuovi vtedy David Grossman povedal:

„Obávam sa, že túto knihu nebudem vedieť zachrániť.“

Yehoshua mu odvetil:

„Kniha je živý organizmus, to ona zachráni teba.“

Grossman nakoniec knihu dokončil a v roku 2008 bola predstavená čitateľom v Izraeli, kde sa do dnešného dňa predalo viac ako 100 000 výtlačkov. Medzi obdivovateľov tvorby Davida Grossmana patrí aj Alexander Ben-Zvi, veľvyslanec Izraela na Slovensku.

Jej americké vydanie sa stalo udalosťou, ktorá je sprevádzaná množstvom pochvalných ohlasov. Americký spisovateľ Paul Auster o Grossmanovom románe povedal:

„Flaubert vytvoril svoju Emmu, Tolstoj svoju Annu a teraz tu máme Grossmanovu Oru – je taká živá, taká výrazná, taká súčasná. Je to majstrovské dielo. Prečítal som ho jedným dychom ako v horúčkovitom vytržení a môžem povedať len: strhujúce, nádherné, nezabudnuteľné.“

Žena ktorá uteká pred správou je vôbec prvá kniha Davida Grossmana, ktorá vychádza na Slovensku.

David Grossman

Po kliknutí na plagát sa v novom okne zobrazí vo vyššom rozlíšení o veľkosti 1 000 × 700 bodov.

Viac o autorovi: Vydavateľstvo Artforum

Eseje Davida Grossmana v slovenčine: Stredoeurópsky internetový salón svetových esejí

Žena, ktorá uteká pred správou
(z anglického autorizovaného prekladu To the End of the Land)
Copyright © 2008 David Grossman
Preložila © Ildikó Drugová 2011
Grafická úprava & obálka © Janka Némethová & Paľo Bálik 2011
HB, 280 strán, 16,90 €, ISBN 978-80-89445-35-6

Ukážka:

Sedem zošitov, Ora… Bol to fantastický nápad. Počuj, chcel som napísať seriál, nielen jednu hru. Najmenej z troch častí. Každá mala trvať hodinu. A nijaké kompromisy. Výnimočne som chcel urobiť niečo veľké, niečo ako Vojna svetov nášho starého priateľa Orsona. Myslel som na koniec sveta. Taký som mal nápad, chápeš? Ale nemal ho spôsobiť vpád mimozemšťanov ani atómová bomba. Myslel som na meteor. A každý mal vedieť, kedy sa to stane. Lebo to je hlavná myšlienka, že každý presne pozná ten dátum, chápeš? Každý človek na svete presne vie, kedy… Je mi nafigu z toho, že ti to nemôžem povedať. Ako napíšem čokoľvek bez tvojho schválenia, bez tvojho nadšenia? Počúvaj ma, počúvaj, čo ti hovorím,“ hovoril, ale dych už mal veľmi ťažký. Kedykoľvek Avram rozprával Ore alebo Ilanovi o svojom novom nápade, menil sa na uzlík vzrušenia. Vyžarovala z neho horúčava. Ilan sa pokúšal predstaviť si ho v tej podzemnej diere, ako máva rukami a nohami.

A celé ľudstvo vie, že v ten a ten deň bude zničené. Neprežije ani jeden človek, ani jedno zviera či rastlina. Nikto nebude ušetrený, nijaká komisia nebude udeľovať výnimky. Zo zeme sa vyparí všetok život.

„Sedem zošitov mi spálili! Kurvy!“ znovu vykríkol s úprimným úžasom. „Ako mohli so mnou takto vybabrať? Počuj: hodiny budú ukazovať iba čas pred všeobecným vyparením. A keď sa niekto spýta, koľko je hodín, bude to mať len jeden význam: koľko času zostalo do… Chápeš? Ale počkaj, to nie je všetko.“

Ilan si oblizol pery. Avramovo vzrušenie začalo prechádzať aj naňho. Videl jeho vnútorné svetlo, ktoré ho robilo takmer krásnym.

„Tak napríklad, zo všetkých múzeí, galérií a skladov sa vynosia obrazy a sochy. Všetky umelecké diela. Všetko bude na uliciach. Len si predstav, že milánska Venuša a Guernica sa budú opierať o plot pred jednoduchým starým domom v Tel Avive, Aškelone alebo Tokiu. Všetky ulice sveta budú plné umenia a všetkého, čo kedy ľudia namaľovali, vymodelovali, vytvorili. Veľkí majstri budú vedľa stareniek z výtvarného odboru v kultúrnom stredisku. Nachum Gutman a Renoir, Zaritsky a Gauguin budú vedľa obrázkov, ktoré nakreslili škôlkari. Všade budú obrazy a sochy, hlina, železo, plastelína, kameň. Milióny umeleckých diel každého druhu, z každého obdobia, zo starého Egypta, z čias starých Inkov, z Indie a renesancie, a všetko je na uliciach. Skús si to predstaviť, skús si to predstaviť kvôli mne. Na námestiach, v najužších uličkách, na pláži, v zoologických záhradách, všade, kam sa len pozrieš, bude nejaké umelecké dielo, nezáleží na tom aké, uskutoční sa veľká demonštrácia krásy… A ktovie, možno si obyčajní ľudia budú môcť na jeden večer vziať Monu Lízu domov. Alebo Klimtov Bozk. Myslíš si, že preháňam? Počkaj, ty neveriaca, presvedčím ťa…“ Avram sa usmial a Ilan pocítil bolesť, akoby ho popálil dôverný vtip medzi Avramom s Orou.

Ilan videl na Avramovej tvári výraz, ktorý sa mu na nej objavil vždy, keď skúšal nový nápad. Všetka jeho sila sa sústredila do iskričky svetla hlboko v očiach, do jediného vznášajúceho sa plameňa, a na tvári sa mu zároveň objavil pozoruhodný, akýsi telesný výraz, s ktorým vyzeral takmer podozrivo, ako keby odhadoval hmotnosť pochybného tovaru, čo mu niekto odovzdal, a potom nastal výbuch: vzbĺkol plameň, objavil sa úsmev, ruky sa doširoka roztvorili. „Poď ku mne, svet!“ zvrieskol Avram. „A strč sa mi do riti!“ „Je tu ešte jeden veľký problém, ktorý som celkom nevyriešil,“ zašomral si Avram pre seba, sústredený a rozptýlený zároveň.

„Rozoberú ľudia kostru svojho života, napríklad rodinu, alebo všetko nechajú tak, ako je, až do poslednej minúty? Čo si o tom myslíš? Okrem toho by ma zaujímalo, či si ľudia začnú vravieť pravdu, iba čistú pravdu, lebo ich čas pomaly vyprší. Už nebude čas klamať.“ „V takejto situácii,“ zašomral po chvíli, „aj tá najobyčajnejšia vec, napríklad obrázok na plechovke kukurice alebo pero či drobná pružina v pere, zrazu vyzerá ako umelecké dielo, nemyslíš? Ako esencia ľudskej múdrosti, celej kultúry. Do riti, nemám pero. Mal by som si to písať. Cítim, že teraz je tá správna chvíľa.“

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Vydavateľstvo Artforum
Vydávanie kníh sa v Artfore začalo presne tak, ako viaceré dôležité kroky v našich životoch – otázkou: prečo to neurobiť? Začali sme teda vydávať tie, ktoré nám na pulte najviac chýbali a chceli sme ich tam mať. A pretože pre nás kniha nie je len spotrebný materiál, ale životná nutnosť, je dôležité dať knihe, jej myšlienkam a posolstvu aj formu, ktorá jej prináleží.
Čerpané z: vydavatelstvo.artforum.sk

Artforum, 09. 11. 2011 | Prečítané: 2326 | Rubrika: Rubrika pána Rubika

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore