www.humanisti.sk
Súťaž o knihu
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Slovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @628
Počítadlo


Spam poison

Tisíce spotrebiteľov požadujú reguláciu vyjednávacej sily supermarketov

Odovzdali petíciu

Za férové banány!Zástupca Generálneho riaditeľstva pre hospodársku súťaž Philippe Chauve dnes v Bruseli prijal od koordinátorov medzinárodnej kampane Za férové banány! petíciu podpísanú viac než 14 300 spotrebiteľmi z celého sveta vrátane Českej republiky. Spotrebitelia a neziskové organizácie prostredníctvom petície požadujú úpravu európskej legislatívy, ktorá by regulovala obrovskú vyjednávaciu silu supermarketov – najmocnejších aktérov na trhu s potravinami.

„Vďaka koncentrácii moci – veľkosti supermarketov a relatívnemu nedostatku konkurencie, majú reťazce obrovskú vyjednávaciu silu. Ich dodávatelia pristupujú na podmienky, ktoré by u iných odberateľov nikdy neprijali. Obávajú sa, že inak stratia neúnosne veľkú časť svojho odbytu,“ vysvetľuje Barbora Mrázková zo spoločnosti NaZemi, jedna z aktérok, ktorá petíciu odovzdávala.

Supermarkety v mnohých krajinách ovládajú väčšinu trhu s potravinami a čím ďalej častejšie i s nepotravinovým tovarom. Podľa údajov spoločnosti Incoma GfK sa v ČR 10 najväčších obchodníkov (medzi ktorými je 9 supermarketov) delí o 70 % českého trhu s rýchloobrátkovým tovarom. Tým sa približujeme západnej Európe, kde je podiel týchto firiem na trhu ešte vyšší – napríklad vo Veľkej Británii, kde majú 4 najväčšie maloobchodné reťazce 75 % trhu s potravinami. Supermarkety nútia svojich dodávateľov k veľmi nízkym cenám, často odmietajú uzatváranie zmlúv, menia dohodnuté ceny, platia faktúry dlho po dobe splatnosti alebo vyžadujú „poplatky za vernosť“. Zistiť presne, aké praktiky supermarkety používajú, je pomerne ťažké – väčšina výskumov¹ stroskotala na strachu dodávateľov hovoriť o nich. Len máloktorá firma si môže dovoliť tlaku neustúpiť. Napriek tomu sa však už pár prípadov objavilo – český Kaufland opustila značka Danone alebo Ferrero Rocher, Tesco sa potom nedohodlo s Pepsi, ktorá označila podmienky firmy za „vydieračské“.

Tlak supermarketov sa prenáša celým dodávateľským reťazcom a najviac ovplyvňuje tých, ktorí sú na jeho konci: pracovníkov na plantážach alebo v továrňach v rozvojových krajinách. V snahe udržať nízke ceny sa dodávatelia a ich subdodávatelia uchyľujú ku znižovaniu nákladov za každú cenu.

„Vyplácajú nízke mzdy, mnohokrát pod hranicou legálneho minima, zamestnávajú nelegálnych migrantov – lacnú pracovnú silu, ktorá sa nesťažuje na podmienky či nútia zamestnancov pracovať dlhé hodiny bez akýchkoľvek ochranných pomôcok. Odmietajú kolektívne vyjednávanie a uzatvárajú krátkodobé zmluvy, ktoré predĺžia len tým, ktorí sa na pracovné podmienky nesťažujú,“ opisuje situáciu Barbora Mrázková.

Supermarkety sú tiež najvplyvnejšími hráčmi v dodávateľskom reťazci tropického ovocia. V dôsledku ich tlaku na cenu trpia v Latinskej Amerike a Afrike porušovaním základných ľudských práv a devastáciou životného prostredia stovky tisíc ľudí, ktorí pestujú tropické ovocie predávané i českými supermarketmi. Petícia organizovaná koordinátormi medzinárodnej kampane Za férové banány! preto požaduje reguláciu vyjednávacej sily supermarketov a úpravu legislatívy, ktoré by znížili negatívne dopady rokovaní supermarketov na pracovníkov, malých pestovateľov a ich komunity v rozvojových krajinách.

Za férové banány!V Českej republike rovnako ako vo svete pritom stále rastie záujem o výrobky, ktoré boli vyrobené v dôstojných pracovných podmienkach a s ohľadom na životné prostredie. Podľa výskumu spoločnosti Ipsos z roku 2011² sú ¾ populácie v ČR ovplyvnené pri nákupe tovarov či služieb skutočnosťou, či je alebo nie je firma spoločensky zodpovedná. V Českej republike sú napríklad banány s certifikáciou Fairtrade, ktorá zaručuje, že výrobcovia v rozvojových krajinách dostali za svoju prácu zodpovedajúcu odmenu a že nebolo nadmerne poškodzované životné prostredie, na pultoch obchodov dosiaľ skôr výnimkou.

„V Británii je každý tretí predaný banán fairtradový a vo Švajčiarsku dokonca každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková.

Ďalšie informácie:

Medzinárodná kampaň Za férové banány! sa snaží upozorniť na otrasné podmienky pri produkcii banánov a presadiť ich zlepšenie. Rokovania s firmami prebiehajú predovšetkým v rámci mnohostrannej iniciatívy World Banana Forum, kde sa vytvorili pracovné skupiny (ktorých členmi sú i firmy), ktoré riešia najnaliehavejšie problémy banánového priemyslu.

Cieľom kampane Za férové banány! je:

• pre zamestnancov banánových plantáží zaistiť dôstojné pracovné podmienky a zabrániť porušovaniu ich ľudských práv
• zabrániť poškodzovaniu životného prostredia v mieste výroby
• primäť české maloobchody, aby za rozumnú cenu ponúkli banány s certifikáciou Fairtrade® svým zákazníkom

Poznámky:
(1) napr. výskum organizácie Consumers International z r. 2010
(2www.ipsos.cz

Za férové banány!

Za férové banány!

Tropické ovocie uväznené v nákupnom košíku – tak vyzerala dnešná udalosť v Bruseli, na ktorom odovzdali koordinátori medzinárodnej kampane Za férové banány! petíciu podpísanú viac než 14 300 spotrebiteľmi z celého sveta vrátane Českej republiky zástupcovi Európskej komisie.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

NaZemi
– spoločnosť pre fair trade
– česká mimovládna organizácia, ktorá usiluje o to, aby sa ľudia v rozvojových krajinách mohli vlastnými silami vymaniť z chudoby
– zameriava sa na prepojenosť nášho spotrebného správania s problémami v rozvojových krajinách a motivuje jednotlivcov, firmy i štáty prijať za tieto problémy zodpovednosť
Čerpané z: www.nazemi.cz

Súvisiace články:
Medzinárodný deň kávy slúži na pripomenutie životných a pracovných podmienok ich pestovateľov (30.09.2019)
Tovaru s certifikáciou Fairtrade sa predáva na Slovensku stále viac, dominujú kakao a káva (17.09.2019)
Tržby za predaj fairtradových výrobkov vzrástli celosvetovo o 9 percent (24.10.2018)
Desiatky parkov budú hostiť výstavu fotografií o ľuďoch, ktorí vyrábajú naše topánky (28.09.2018)
H&M sľúbila dôstojné mzdy, sľub však zatiaľ neplní (25.09.2018)
Predaj fairtradových komodít na slovenskom trhu vlani výrazne vzrástol (23.08.2018)
Okrúhly stôl – rozvoj fair trade na Slovensku (01.06.2018)
Na Slovensku sa v minulom roku predalo 70 ton kávy s certifikáciou Fairtrade (23.08.2017)
Chodíme v ich topánkach, ale v ich koži by sme nechceli byť (16.11.2016)
Fairtrade sa rozširuje ďalej do strednej Európy (08.10.2016)
Desiatky parkov sa premenili na galérie, ktoré oboznamujú s podmienkami výroby topánok (04.10.2016)
Slovenský trh s fairtradovými výrobkami dynamicky rastie (24.08.2016)
Rio získalo počas olympijských hier titul Fairtradové mesto (19.08.2016)
Tisíce ľudí podporilo svojich pestovateľov na Férových raňajkách NaZemi (14.05.2016)
Česi a Slováci vlani nakúpili 218 ton kávy s certifikátom Fairtrade (12.05.2016)
„Bol som nútený piť svoj moč,“ povedal robotník z obuvníckej továrne v Číne (11.05.2016)
Tisíce ľudí si opäť spraví piknik, aby podporili fairtradových a miestnych pestovateľov (11.05.2016)
Spotrebitelia apelujú na európskych poslancov (06.04.2016)
I v Českej republike sa vyrábajú odevy za nedôstojných podmienok (02.02.2016)
Veľké spoločnosti sa pripájajú k Fairtrade a nadácii Gold Standard v boji proti zmene klímy (10.12.2015)
Keňan zo slumu či veterinárka z Indie prídu inšpirovať českých skautov i širokú verejnosť na konferencii Re-imagining Futures (11.11.2015)
Česi o výrobe svojich topánok nevedia takmer nič (30.07.2015)
Spotrebitelia volajú po dôstojnej mzde reklamáciou svojho oblečenia (14.07.2015)
Tisíce ľudí podporilo svojich pestovateľov na Férových raňajkách (09.05.2015)
Predaj fairtradových výrobkov v Česku stúpol o 17 % (05.05.2015)
Tisíce ľudí bude piknikovať, aby podporili fairtradových a miestnych pestovateľov (05.05.2015)
Budú kožené topánky konečne zdravotne vyhovujúce? (29.04.2015)
Do Česka zavíta obchodný riaditeľ Fairtrade International (15.04.2015)
Reputácia obuvníckeho gigantu v ohrození: prepúštanie namiesto zvýšenia platov v bývalom dodávateľskom závode spoločnosti Baťa (05.12.2014)
Umelci budú maľovať v Prahe portréty zahynutých robotníčok, ktoré šili pre náš trh (04.12.2014)
Odevné značky dostupné i v ČR využívajú indické otrokyne (29.10.2014)
Prieskum medzi firmami: tvária sa ako české, ale vyrábajú i v Ázii (20.10.2014)
Mimovládky sa spájajú, aby dozerali na odevné firmy (07.10.2014)
Fairtrade oslavuje v Česku 10 rokov, podľa najnovšieho výskumu o ňom počulo 52 percent ľudí (26.08.2014)
Pracující v oděvním průmyslu východní Evropy si vydělají méně než v Číně (01.07.2014)
Češi stále více volí fair trade (21.05.2014)
Třebíč se stala prvním Fairtradovým městem na Vysočině (15.05.2014)
Tisíce Čechů piknikovalo na podporu fairtradových a lokálních pěstitelů (10.05.2014)
Tisíce Čechů se chystají společně posnídat na fairtradovém pikniku (07.05.2014)
Obrat fairtradových výrobků meziročně stoupl o 80 % (06.05.2014)
Budou poslanci Evropského parlamentu podporovat důstojnou mzdu? (29.04.2014)
Rok po zřícení továren v Rana Plaza nedostaly oběti stále žádné odškodnění (23.04.2014)
Tři desítky kandidátů do EP se zavázaly podporovat spravedlivé obchodování (10.04.2014)
Fairtrade Česká republika rozšiřuje svou působnost na Slovensko, mění proto název na Fairtrade Česko a Slovensko (02.04.2014)
Výzkum: oděvní firmy profitují na extrémně nízkých mzdách (31.03.2014)
Fakulta tropického zemědělství získala titul Fairtradová fakulta (24.03.2014)
Mladá Boleslav je prvním Fairtradovým městem ve Středočeském kraji (20.03.2014)
Nová pražírna kávy Fair&Bio spojuje Fairtrade a sociální podnikání (11.03.2014)
Veřejní zadavatelé budou moci požadovat eticky vyráběné produkty (15.01.2014)
Spravedlivé obchodování slaví výročí – fairtradové výrobky se již 25 let prodávají pod jednotným označením (15.11.2013)
Jihomoravský Hodonín získal titul Fairtradové město (06.11.2013)
Spotřebitelé získávají možnost dát najevo, že chtějí etické zboží (21.10.2013)
168 milionů dětí ve světě pracuje. Jejich počet klesá, avšak pomalu (04.10.2013)
Knihovny, sdružení či mateřská centra mohou nově získat titul Místní podporovatel fair trade (26.06.2013)
První tři starostové v Česku podepsali světovou deklaraci, žádají OSN o podporu udržitelného rozvoje a fair trade (29.05.2013)
Férová snídaně (11.05.2013)
Ve více než 80 městech se sejdou stovky lidí, aby podpořily fair trade a lokální výrobce (09.05.2013)
Férové raňajky v Bratislave (06.05.2013)
V Česku je první Fairtradová fakulta, titul jde do Českých Budějovic (22.04.2013)
Prvních šest církevních subjektů splnilo v České republice kritéria kampaně Fairtradové církve a náboženské společnosti, dnes obdržely titul (16.04.2013)
H&M láká lidi na udržitelnou módu, i když dělníci, kteří pro tuto značku vyrábí, omdlévají hladem (25.03.2013)
Zahraniční outdoorové firmy jsou odpovědnější ve svých dodavatelských řetězcích (26.11.2012)
Značku Adidas bombardujú na facebooku nahnevaní spotrebitelia (07.11.2012)
Prvá Národná fairtradová konferencia v Litoměřiciach prilákala účastníkov z celej republiky (01.11.2012)
Chudoba svazuje, svázala i lidi na Staroměstském náměstí (17.10.2012)
Konferencia CSR: rozhodujúcu moc majú supermarkety (17.10.2012)
Chudoba zväzuje (11.10.2012)
Fairtradové cirkvi a náboženské spoločnosti (27.09.2012)
Požiar v pakistanskej textilke (18.09.2012)
Návštevníci letných festivalov budú predpovedať budúcnosť so živým facebookom (28.06.2012)
Európsky súdny dvor vyjadril podporu fair trade vo verejných zákazkách (01.06.2012)
Fairtradové mestá a školy sa v Českej republike úspešne šíria do ďalších miest (25.05.2012)
Odvrátená strana Olympijských hier (14.05.2012)
Férové raňajky v 57 mestách Českej republiky (12.05.2012)
Férové raňajky vo vašom meste (09.05.2012)
Známe odevné značky stále predávajú džínsy, ktoré zabíjajú (31.03.2012)
Chcete vedieť, kto vyrobil vašu outdoorovú bundu? (26.03.2012)
Bežím za Fairtrade! (16.03.2012)
Beh vo fairtradovej spodnej bielizni v Prahe (12.03.2012)
Iris Munguíaová získala Cenu Strieborná ruža (05.03.2012)
Česká republika má prvé Fairtradové školy (10.02.2012)
Kampaň Práca pre deti (31.01.2012)
Pieskovanie (25.01.2012)

NaZemi, 20. 06. 2012 | Prečítané: 4222 | Rubrika: Polemika o…

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Re: 1 %
15-11-19 * 16:47
 Re: Európska únia
10-11-19 * 09:32
 Re: Dobrý záber
04-11-19 * 21:10
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore