I také otázky rieši poradňa spotrebiteľskej organizácie.
„Spotrebiteľská poradňa dTestu vyriešila za rok 2016 viac než 36 tisíc prípadov. Naši právni poradcovia zvyčajne pomáhajú spotrebiteľom so závažnými prípadmi porušovania ich práv, niektoré situácie sa však spätne javia ako kuriózne či úsmevné,“ rozpráva Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia dTestu.
Poradcovia museli napríklad posúdiť, či sa dá považovať za klamlivú reklama, v ktorej výrobca tvrdí, že automobil jeho značky „krotí živly“, pričom sa v záberoch, na ktorých onen zázračný voz prechádza, zastavuje dážď a mení ročné obdobia. Poradcovia sa potýkali i s riešením reklamácie nemocného morčaťa, inokedy zasa boli požiadaní o vysvetlenie, či skutočne existuje zákonná povinnosť zobrať si v predajni potravín nákupný košík. To, keď sa rozčúlený spotrebiteľ sťažoval, že ho k tomu nútila predavačka potom, ako ho zbadala ukladať tovar z regálu priamo do pripravenej igelitky. V poradni sa stretávajú i s prípadmi, keď sa zákazníci pokúsia obchodníka obalamutiť a otočiť proti nemu jeho vlastné zbrane. V e-shope si jeden vynaliezavý nakupujúci objednal počítač, pri kúpe ktorého bol sľubovaný darček v podobe mobilného telefónu. V zákonnej 14-dennej lehote potom vrátil zakúpený počítač a radoval sa, že mu telefón zadarmo zostane. Veľmi sa potom divil, keď predávajúci trval na vrátení telefónu.
„Veľa obchodníkov sa nezdržuje čítaním zákonov, ktorými je pri podnikaní potrebné riadiť sa. O to vehementnejšie potom presvedčujú spotrebiteľov, že pravidlá, ktoré si vymysleli, v zákone skutočne nájdu,“ hovorí Zelený a dodáva: „Jedna pani sa napríklad domáhala vrátenia peňazí kvôli opakovanému výskytu vady po oprave veci. Obchodník jej oznámil, že na odstúpenie od zmluvy nemá právo, na čo ona reagovala citáciou príslušného ustanovenia občianskeho zákonníka. Na to sa predávajúci bez váhania nechal počuť, že občiansky zákonník neexistuje.“
Tí, čo si existenciu občianskeho zákonníka pripúšťajú, sa občas snažia význam jeho ustanovení obrátiť úplne naruby. Zaujímavý právny náhľad na vec napríklad poradcom spotrebiteľskej poradne ponúkla jedna zákazníčka, ktorá z e-shopu dostala viac kusov tovaru, než si objednala. Potom, čo tovar vrátila, sa rozhodla, že bude po predávajúcom požadovať nálezné za tie dva kusy neobjednaného tovaru, ktoré „našla“ v schránke.
Vzhľadom k tomu, že občiansky zákonník neumožňuje prenajímateľom, aby nájomcom zakazovali chovať v byte zviera, chcel si jeden prenajímateľ, ktorý sa obrátil na poradňu, pomôcť tak, že za psa bude aspoň účtovať akýsi ubytovací poplatok. Ako to ale vyriešiť, keď zákon zakazuje skracovať práva nájomcu, kvôli ktorému by bol taký poplatok nezákonný? Prenajímateľ v zúfalej snahe nájsť legálne čisté riešenie, navrhol, že by sa pes mohol stať plnohodnotnou stranou nájomnej zmluvy, a na základe toho by mu vznikla povinnosť platiť každý mesiac nájomné.
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
dTest, o.p.s.
– všeobecne prospešná spoločnosť
– poskytuje spotrebiteľom komplexný spotrebiteľský servis
– nezávislé testy výrobkov a služieb na českom a slovenskom trhu, spotrebiteľská poradňa, online databáza výsledkov testov a nebezpečných výrobkov a mnoho ďalšieho
– dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie
International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie
BEUC
Čerpané z:
www.dtest.sk