www.humanisti.sk
Fotografická súťaž Cesta svetla 2018
Súťaž
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @854
Počítadlo


Spam poison

Prevenciou proti nežiadúcim javom je vytváranie perspektívy pre Rómov v marginalizovaných rómskych komunitách

Ľudia bez perspektívy zmeny vlastného života sa dostávajú na okraj spoločnosti

Ľudia bez perspektívy žijú tu a teraz, riešia problémy dňa, neriešia budúcnosť ani riziká, ani príležitosti. Tradičné osvetové a prevenčné programy zamerané na boj proti novodobému otroctvu, kriminalite alebo nežiadúcim javom sú pre ľudí na okraji spoločnosti málo efektívne, bez ohľadu na to, či ide o ľudí z marginalizovaných rómskych komunít, ľudí bez domova, ľudí so zdravotným postihnutím, závislých na externe podávaných látkach, alebo seniorov bez sociálneho kontaktu.

Brániť sa oplatí Slovensko (BSOS)

Občianske združenie Brániť sa oplatí Slovensko (BSOS) rieši problematiku prevencie zameranú na boj proti novodobému otroctvu. Počas svojej trojročnej činnosti identifikovali 3 najzraniteľnejšie cieľové skupiny. Združenie postupne začalo realizovať preventívne programy v dvoch z nich. Pre skupinu stredoškolákov vyvinuli emočný scénický program s hudbou, scénkami a kvízom. Pre mladých dospelých z detských domovov vyvinuli zážitkovú hru s workshopom. V súčasnosti združenie začína riešiť problematiku aj v tretej cieľovej skupine, a to v skupine Rómov žijúcich v marginalizovaných rómskych komunitách. Keďže problematika marginalizovaných rómskych komunít bola združeniu neznáma, začalo sociálnym výskumom, ktorý mal zmapovať formy novodobého otroctva, nežiadúce javy a odhaliť možnosti prevencie a formy osvety.

Už v prvej časti výskumu sa ukázalo, že skutočnou príčinou novodobého otroctva je strata životnej perspektívy. Ľudia bez perspektívy boli schopní predať dcéru Albáncovi, aby mu poskytovala sexuálne služby, slúžila v domácnosti a výdajom mu sprostredkovala občianstvo v EÚ. Známi boli schopní dohodiť kamarátov na nútené práce, pričom im zaplatili cestu, ubytovanie a ďalšie náklady formou pôžičky. Potom museli niekoľko rokov nútene pracovať, aby sa z otroctva, dlhov vykúpili. Rodina zo zahraničia vymyslela plán, ako zarobiť na dcére blízkej slovenskej rodiny, Vyviezli ju do zahraničia a potom musela nútene poskytovať sexuálne služby, pričom o zisk sa delili obe rodiny, aj slovenská, aj zahraničná. Známy zo zahraničia ponúkol jednej žene výlet a sobáš v zahraničí s Pakistancom. Po nejakej dobe po výlete začala vážne žiť s priateľom. Ten, keď sa dozvedel, že už sa nemôže vydať, od nej odišiel.

Príbehy so zlým koncom sa môžu stať ľuďom na okraji spoločnosti, teda aj ľuďom z marginalizovaných rómskych komunít. Ako prvou a hlavnou príčinou sa javí chudoba. Ale nie je to tak. Ide o to, že ich do otroctva dostali blízki a známi ľudia, za prísľub novej životnej perspektívy, ktorú doteraz nemali.

Kľúčové faktory, ktoré zužujú, ničia, či doslova zabíjajú životnú perspektívu Rómov na okraji spoločnosti sú: Chýbajúci vzťah k pozemku na ktorom bývajú, či už ide o dom alebo celú osadu. Novodobé otroctvo v akejkoľvek forme, ktoré ničí psychiku na celý život ak sa z neho človek vôbec vymaní. Prostredie od rodiny, rodinných vzorov, nudy v detstve, obydlia, až po verejný priestorov v obci má asi najväčší vplyv na život Rómov. Samotný rasizmus vo všetkých jeho formách utvrdzuje v Rómoch naučenú bezmocnosť, ktorý sa prejavuje od prijímania do škôlok, škôl až po prijímanie do zamestnania, cez celkové neprijímanie Rómov Nerómami až po: „Rómov neobsluhujeme“. Tradičný mediálny obraz podporuje rutinné vnímanie Rómov majoritou, lebo ich „všetkých hádže do jedného vreca“, aj tých, ktorí majú životnú perspektívu a snažia sa na nej pracovať od tých, ktoré žiadnu perspektívu nemajú.

Kľúčové faktory, ktoré zlepšujú, otvárajú, či doslova plodia perspektívu sú: Vytváranie sociálnych podnikov a tvorba pracovných príležitostí ako ďalší stupeň pre tých, ktorí sa osvedčili počas aktivačných prác. Tlak na vzdelávanie vyzerá ako dedičná vlastnosť, lebo iba tí rodičia, ktorí pocítili tento tlak ešte v detstve, ho dokážu preniesť na deti. Dokonca sme zaznamenali aj prípad, kedy rodičia nenaučili svoje deti Rómsky, aby museli ísť preč z osady medzi „gadžov“. Férové, aj keď tvrdé, pravidlá umožňujú vniesť deliacu čiaru, že nie všetci Rómovia sú z „jedného vreca“ a poskytnú bezprostredné vzory životnej perspektívy. Dôležité je aj utváranie vzťahu k rodine, bývaniu, bydlisku, obci a aj k terénnym pracovníkom.

Ivan Mako zo Združenia mladých Rómov k tomu dodáva:

„Sociálna prevádzka nie je o vytváraní zisku, ale ide o to, aby ľudia mohli nájsť seba, nájsť sebauplatnenie a sebadôveru. Ľudia potrebujú držať hlavu hore. Ľudia, keď sú u nás mesiac, tak získavajú sebavedomie a sebadôveru a dáva im to možnosť ďalšieho rozvoja v ich živote.“

Pri skúmaní otázok súvisiacich s novodobým otroctvom v marginalizovaných rómskych komunitách občianske združenie BSOS zistilo, že strata alebo získanie životnej perspektívy je kľúčovou dimenziou, ktorá predurčuje možnosti osvety, prevencie kriminality, ale aj možnosti riešenia iných nežiadúcich javov. Zistenie je dôležité, lebo umožňuje iný pohľad na problematiku osvety, prevencie a nežiadúcich javov.

Výskum pokračuje kvantitatívnou časťou, ktorá by mala ukázať, ako riešiť prevenciu kriminality a znižovať podiel potenciálnych obetí v marginalizovaných rómskych komunitách. So zisteniami z tejto časti výskumu sa združenie podelí s verejnosťou a novinármi v budúcom roku.

Metodika kvalitatívnej časti výskumu – 20 individuálnych hĺbkových rozhovorov (In Depth Interview) a 3 skupinové diskusie (Focus Group) realizované koncom leta a na jeseň 2017 v rôznych regiónoch Slovenska v cieľovej skupine Rómov a pracovníkov, či aktivistov z terénu, ktorí prichádzajúci do kontaktu s Rómami. Respondentom bola garantovaná anonymita. Prepisy rozhovorov boli spracované postupom Metódy ukotvenej teórie (Grounded Theory Method).

Pod čiarou

Čo je Brániť sa oplatí Slovensko a čím sa zaoberá?

Brániť sa oplatí Slovensko (BSOS)Občianske združenie Brániť sa oplatí Slovensko (BSOS) sa zaoberá projektmi a aktivitami zameranými na edukáciu, osvetu, prevenciu v oblasti boja za ochranu práv ľudí a rôznych druhov kriminality. BSOS vo svojej osvetovej a edukačnej činnosti využíva netradičné aktivity a metódy – sústreďuje sa na inovatívne a netypické komunikačné a marketingové nástroje, ako zážitkové učenie a komunikácia, osveta šokom, emócie či príbehová edukácia. BSOS sa zameriava najmä na problematiku obchodovania s ľuďmi (tzv. novodobé otroctvo).

Kto je Miroslav Švec a čím sa zaoberá?

Miroslav ŠvecMiroslav Švec je výskumník freelancer, ktorý sa zaoberá sociálnym, marketingovým a neuromarketingovým výskumom. Pracoval v spoločnostiach GfK Slovakia, DICIO a DICIO Marketing, s ktorou ako freelancer dodnes spolupracuje. Okrem výskumných projektov spolupracuje v mestskej časti Bratislava-Nové Mesto na participácii – zapájaní verejnosti: do tvorby verejných priestorov (Kuchajda, Budyšínska ul.), do pripomienkovania strategických materiálov MČ (rozvoj cyklodopravy, Komunitný plán sociálnych služieb) a participatívneho rozpočtu. Predtým spolupracoval na participatívnom urbanistickom projekte Trenčín si Ty. Spolu zakladal Slovenskú asociáciu výskumných agentúr, bol jej prvým predsedom a spolupracoval pri tvorbe Minimálnych štandardov sociálnych a marketingových výskumov na Slovensku.

Foto:

Tlačová konferencia 7. 12. 2017Tlačová konferencia 7. 12. 2017Tlačová konferencia 7. 12. 2017
Tlačová konferencia 7. 12. 2017Tlačová konferencia 7. 12. 2017Tlačová konferencia 7. 12. 2017

Vložil: Peter Potočný.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

PRime timePRime time
Agentúra PRime time bola založená v roku 1998. O dva roky neskôr sa stala členom Asociácie PR agentúr na Slovensku (APRSR). Od svojho vstupu do tejto asociácie patrí medzi TOP 5 agentúr podľa prijatých honorárov. Od roku 2005 je PRime time súčasťou medzinárodnej siete PR agentúr Weber Shandwick.
Čerpané z: www.primetime.sk

PRime time, 08. 12. 2017 | Prečítané: 192 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Zbierka na ochranu humanistov
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasle­dovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Nová zbierka na ochranu humanistov vo svete.
HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Anketa
Dôverujete polícii? Dôverujete policajtom z Policajného zboru SR?

Áno (celkom) (1 hl.)
 
Väčšinou áno (1 hl.)
 
Väčšinou nie (1 hl.)
 
Nie (celkom) (0 hl.)
 

Celkom hlasovalo: 3
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Re: Mafián Kiska
21-07-18 * 18:52
 Katolíčky obvinili z predaja detí
18-07-18 * 04:17
 Hrdí na rodinu
17-07-18 * 16:49
Lipka – diskusné fórum
Lipka
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore