Opäť sa začínajú množiť sťažnosti na klamlivé praktiky podomových predajcov, ktorí ponúkajú výmenu bezpečnostných vložiek do dverí. Preškolení rozprávkari chodia od domu k domu a zameriavajú sa pritom na tých najviac zraniteľných – na seniorov. Tí ľahšie podliehajú psychickému nátlaku a naviac mávajú doma väčšie množstvo peňazí v hotovosti, ktoré môžu predajcom vyplatiť na ruku.
U pani Jaroslavy jedného dňa nečakane zazvonili na dvere podomoví predajcovia. Povedali jej, že v jej bytovom dome bolo vykradnutých niekoľko bytov, a že sa to môže prihodiť i jej. Ponúkli jej okamžité riešenie problému – inštaláciu bezpečnostnej vložky, ktorá mala údajne stáť 3 500 českých korún (približne 134 eur). Pretože pani Jaroslava má už 80 rokov a býva v byte sama, rozhodla sa zo strachu o svoju bezpečnosť ponúknutú „pomoc“ prijať. Faktúra za montáž bezpečnostnej vložky sa však nakoniec vyšplhala na 14 000 korún (535 eur).
„S podobným prípadom sa nestretávame po prvý raz. Zhruba pred rokom sme spotrebiteľov varovali pred spoločnosťou Groziskon s.r.o., vedenou Martinom Pšeničkom. Teraz sa bezpečnostné vložky predávajú pod menom spoločnosti TOP Dveře s.r.o. So zmenou názvu ale neprišla ani zmena konateľa, ani zmena obchodných praktík spoločnosti. Jej obchodní zástupcovia stále chodia od dverí k dverám, a vymyslené historky o vykradnutých susedoch im zarábajú nemalé peniaze,“ hovorí Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia spotrebiteľskej organizácie dTest.
Pokiaľ ste podomovým predajcom už naleteli, môže byť vaša situácia ťažšie riešiteľná. Pri predaji mimo obchodné priestory priznáva síce zákon spotrebiteľom právo odstúpiť od zmluvy do 14 dní od prevzatia zakúpeného tovaru, podľa dostupných informácií sa však tento konkrétny predajca k vráteniu peňazí príliš nemá. Čaká vás tak neľahké vyjednávanie umocnené i neochotou spoločnosti so svojimi zákazníkmi komunikovať.
„Odstúpiť od zmluvy je však prvým a nevyhnutným krokom k tomu, aby ste sa mohli úspešne domáhať svojich peňazí na súde. Navyše je dobré vedieť, že pokiaľ vás predajca o možnosti odstúpiť od zmluvy nepoučí, predlžuje sa lehota k uplatneniu tohto práva na 1 rok a 14 dní,“ vysvetľuje Lukáš Zelený.
Odstúpenie od zmluvy je možné obchodníkovi oznámiť i ústne, napríklad cez telefón, ťažko ale neskôr preukážete, čo ste do slúchadla povedali. Preto je lepšie spraviť to písomne. Pokiaľ predajcovi pošlete e-mail, mal by vám jeho prijatie potvrdiť, na čo sa v tomto prípade nedá spoliehať. Najistejší spôsob, ako odstúpiť od zmluvy, predstavuje doporučený list s doručenkou.
„Ak si nie ste istí, ako odstúpenie od zmluvy formulovať, môžete využiť náš verejne prístupný vzor pre odstúpenie od kúpnej zmluvy uzatvorenej pri predvádzacom či podomovom predaji, ktorý nájdete na stránke
www.dtest.cz/vzory. Doručenku i s kópiou vášho listu si dobre uschovajte,“ radí Lukáš Zelený.

Ilustračné foto: Puertas de Seguridad SENDO. Redakčná poznámka: Fotografia je naozaj len ilustračná, aby čitatelia bližšie pochopili, o akom tovare je v článku reč. Keby podomoví predajcovia predávali také kvalitné výrobky za rozumnú cenu, nebol by problém.
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
dTest, o.p.s.
– všeobecne prospešná spoločnosť
– poskytuje spotrebiteľom komplexný spotrebiteľský servis
– nezávislé testy výrobkov a služieb na českom a slovenskom trhu, spotrebiteľská poradňa, online databáza výsledkov testov a nebezpečných výrobkov a mnoho ďalšieho
– dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie
International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie
BEUC
Čerpané z:
www.dtest.sk