Zvýšenie bezpečnosti cyklistov na slovenských cestách je predmetom výzvy, ktorú 37 organizácií a iniciatív z celého Slovenska, zaoberajúcich sa rozvojom cyklistickej dopravy a cykloturistiky, adresovalo Policajnému zboru. Žiadajú lepšiu kontrolu dodržiavanie dopravných predpisov, zameraných na bezpečnú jazdu cyklistov po cestách a postihovanie nebezpečnej jazdy motorových vozidiel.
Autor foto: „Cyklokoalicia, CC0 4.0“.
Po kliknutí na fotografiu sa v novom okne zobrazí v lepšom rozlíšení o rozmeroch 4 032 × 3 024 bodov.
Signatári výzvy považujú za najväčšie ohrozenie nedostatočný odstup áut pri predchádzaní cyklistov. Tento priestupok je nebezpečný a odrádza ľudí od jazdy na bicykli. Ďalšími častými priestupkami sú napríklad nedanie prednosti v jazde, otváranie dverí do dráhy cyklistu či parkovanie vo vyhradených jazdných pruhoch. Obyvatelia na bicykloch potom radšej volia menšie zlo v podobe porušenia zákona jazdou po chodníku, než by sa mali obávať ohrozenia na cestách.
„Výzva je reakciou na doterajší laxný prístup polície ku kontrole zákonom vyžadovaného bezpečnostného odstupu vodičmi na cestách. Práve nedodržiavanie bezpečnostného odstupu od cyklistov niektorými vodičmi motorových vozidiel vedie k vytláčaniu cyklistov z ciest na chodníky,“ povedal Daniel Duriš, prezident Cyklokoalície, ktorá je jedným z iniciátorov výzvy.
„Cyklisti niekedy nemajú inú možnosť ako jazdiť po chodníku. Väčšina cyklistov je ohľaduplná voči chodcom, v čom ich podporujeme.“
Nárast cyklistickej dopravy na Slovensku je enormný. V Bratislave narástla za ostatných 5 rokov viac ako dvojnásobne a rastie aj v ostatných regiónoch Slovenska.
„Dennodenne sa všade na Slovensku stretávame s ohrozovaním cyklistov vodičmi, pričom nevidno žiadne účinné preventívne ani represívne kroky dopravnej polície,“ doplnil Peter Medveď, riaditeľ Nadácie Ekopolis, ktorá je druhým z iniciátorov výzvy.
„To sa musí zmeniť, polícia na celom Slovensku má pomáhať všetkým vodičom – motorových, aj nemotorových vozidiel. Preto sme sa postarali o celoslovenské rozšírenie výzvy.“
Signatári a signatárky výzvy očakávajú od polície nielen lepšiu kontrolu dopravných predpisov, zameraných na bezpečnosť občanov, ktorí používajú bicykel, ale aj prísnejšie postihovanie priestupkov, informovanie o výsledkoch kontrolnej činnosti a otvorené dáta o zaznamenaných priestupkoch a uložených pokutách.
Na záver výzvy ponúkajú signatári svoju pomoc a súčinnosť pri zvyšovaní bezpečnosti cyklistov na cestách celého Slovenska.
Kontaktné osoby pre ďalšiu komunikáciu:
Dáša Barteková, Cyklokoalícia, Bratislava, dasa@cyklokoalicia.sk, 0940 623 877
Ján Roháč, Nadácia Ekopolis, Banská Bystrica, rohac@ekopolis.sk, 0905 240 137

Príloha: Výzva Policajnému zboru SR na zvýšenie bezpečnosti cyklistov na cestách
Pre:
gen. Mgr. Milan Lučanský, prezident PZ
pplk. Ing. Ľuboš Rumanovský, riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ
Na vedomie:
Peter Pellegrini, predseda vlády SR
Denisa Saková, ministerka vnútra SR
Arpád Érsek, minister dopravy a výstavby SR
Andrea Kalavská, ministerka zdravotníctva SR
László Sólymos, minister životného prostredia SR
Bratislava a Banská Bystrica 11. septembra 2018
Výzva Policajnému zboru SR na zvýšenie bezpečnosti cyklistov na cestách
My, signatári tejto výzvy, žiadame Policajný zbor SR, aby začal intenzívne kontrolovať dodržiavanie dopravných predpisov, ktoré zabezpečujú bezpečnú jazdu cyklistov po cestách. Ide v prvom rade o dodržiavanie bezpečného bočného odstupu motorových vozidiel pri predchádzaní cyklistov, ale aj o dodržiavanie ďalších ustanovení, súvisiacich s bezpečnosťou obyvateľov na bicykloch.
Zároveň políciu žiadame, aby pravidelne informovala verejnosť o týchto kontrolách a zverejňovala štatistiky zaznamenaných priestupkov a uložených sankcií.
Bicyklovanie je plnohodnotná súčasť dopravy a stále rastie
Počet obyvateľov Slovenska, ktorí používajú bicykel, každoročne rastie rýchlym tempom. Napríklad v Bratislave bol zaznamenaný 117% nárast cyklistov za posledných 5 rokov a nárast je viditeľný aj v ostatných regiónoch Slovenska. Jazda na bicykli už dávno nie je iba rekreačnou aktivitou, obyvatelia využívajú bicykel ako bežný dopravný prostriedok do práce, do školy, za nákupmi a pod. Podobne ako v iných vyspelých krajinách, aj u nás je cyklistická doprava nevyhnutnou súčasťou riešenia dopravných problémov. Dlhodobý nedostatok a absencia bezpečných cyklistických komunikácií však núti cyklistov vyberať si medzi nebezpečnou jazdou pri pravom okraji vozovky a jazdou po chodníku pre chodcov.
Zásadné ohrozenie: nedostatočný odstup áut od predchádzaných cyklistov
Jazda pri pravom okraji vozovky v súčasnosti nie je bezpečná predovšetkým z dôvodu nedodržiavania bezpečného odstupu motorových vozidiel od cyklistov. Napriek tomu, že polícia odporúča predchádzať cyklistov s minimálne 1,5 metrovým odstupom, podstatná časť vodičov tento odstup nedodržuje. Cyklisti navyše potrebujú aj určitý manévrovací priestor kvôli nekvalitnej vozovke. Nedostatočný odstup áut od predchádzaných cyklistov je nielen príčinou nehôd, zranení či dokonca úmrtí cyklistov, ale vyvoláva u nich aj pocit ohrozenia pri jazde. Dôsledkom je, že obyvatelia, využívajúci bicykel, radšej volia jazdu po chodníku s vedomím možnej pokuty.
Iné ohrozenia cyklistov vodičmi
Vyššie uvedený problém nedostatočného odstupu áut od predchádzaného cyklistu je najnebezpečnejším problémom, nie však jediným. Vodiči bežne nedávajú prednosť cyklistom pri vychádzaní z vedľajšej ulice a pri odbočovaní doprava, parkujú na jazdných pruhoch vyhradených pre cyklistov či nepreverujú si situáciu za vozidlom pri otváraní dverí. Podobne ako nedostatočný odstup aj tieto ohrozenia nútia cyklistov jazdiť po chodníku.
Polícia musí konať!
Ak cyklisti v širšom okolí nemajú inú, bezpečnú alternatívu k jazde po ceste, kde sú ohrozovaní vodičmi motorových vozidiel, sú potom nútení buď nejazdiť na bicykli vôbec a využívať autá alebo jazdiť po chodníku aj s vedomím, že je to v rozpore s dopravnými predpismi a znižuje sa komfort a bezpečnosť chodcov.
Z uvedených dôvodov považujeme za nevyhnutné, aby Polícia SR začala vyvíjať viditeľné a rozhodné úsilie pre zvýšenie odstupu áut od predchádzaných cyklistov a pre elimináciu ďalších ohrození cyklistov na cestách.
Nedávno polícia uverejnila videozáznam akcie, pri ktorej zastavila cyklistu na chodníku, napriek skutočnosti, že sa v okolí nenachádzal bezpečný cyklopruh, cestička pre cyklistov alebo málo frekventovaná ulica. Takéto video však nič nerieši. Chápeme snahu polície chrániť bezpečnosť chodcov, ale kriminalizovanie cyklistov za jazdu po chodníku považujeme za neakceptovateľné, pokiaľ polícia nezabezpečí, aby vodiči neohrozovali cyklistov na cestách. Nemožno predsa vyčítať cyklistom, že si chránia svoj život a zdravie, najmä ak drvivá väčšina z nich pri jazde na chodníku rešpektuje chodcov. Cyklisti začnú prirodzene preferovať legálnu jazdu pri pravom okraji vozovky pred jazdou po chodníku iba vtedy, ak sa na cestách budú cítiť bezpečne.
Sme pripravení pomôcť
Veríme, že Polícia SR si uvedomuje nebezpečné dôsledky ohrozovania cyklistov vodičmi motorových vozidiel uvedenými spôsobmi a že zásadne zmení svoj prístup k postihovaniu nebezpečnej jazdy a parkovania motorových vozidiel. Na celom Slovensku sme pripravení pomôcť jej zvýšiť bezpečnosť cyklistickej dopravy ako plnohodnotnej a rovnocennej súčasti dopravy na Slovensku.
Signatári výzvy:
Daniel Duriš, Cyklokoalícia, Bratislava
Peter Medveď, Nadácia Ekopolis, Banská Bystrica
Stanislav Skýva, Miestny úrad Bratislava-Nové Mesto
Tomáš Peciar, Cyklokoalicia, Cyklokuchyňa, Bratislava
Ľubica Ondrašíková, Agentúra LUKA, Bratislava
Andrea Štulajterová, Občianska cykloiniciatíva, Banská Bystrica
Silvia Szokolová, OZ MAS, Galanta
Erik Štefanek, OZ Mám rád cyklistiku, Sereď
Andrej Felix, OZ Rozbicyklujme Nitru!, Nitra
Marián Gogola,OZ MULICA, Žilina
Miroslav Petrík, Cyklo Adventure Slovakia, Zvolen
Ján Úrek, Bajkom k tajchom, Hodruša-Hámre
Dominik Jakub, Vlk, ktorý nikdy nespí, Kežmarok
Daniel Lešinský, CEPTA, Zvolen
Stanislav Szűcs, Cykloklub Galanta
Matúš Goga, Cyklistika pre všetkých,Prešov
Marián Kasala, SCK Bicyglo, Trnava
Ladislav Rovinský, Spolok na podporu skrášľovania Košíc
Daniel Bača, SCK Šariš, Prešov
Milan Hollý, Záhorie región, Holíč
Dominik Karaffa, ZO SZOPK 2013, Košice
Ján Lupták, Cykloklub Poľana, Detva
Zuzana Matúšková, Malacky na kolo
Pavol Krnáč, OZ KoLesom, Banská Bystrica
Elena Jankovičová, Komunikačné centrum, Detva
Ladislav Venczel, BikeBratislava, Bratislava
Ján Mrva, mestská časť Bratislava-Vajnory
Miloš Guzy, Cyklovňa, Stará Ľubovňa
Juraj Říha, Mesto Malacky
Bohuš Konečný, Pezinok Inline
Karol Labaš, Cyklistická únia mesta Košice
Marek Jurčík, Kaktus Bike, Bratislava
Michal Hlatký, Slovenský cykloklub, Piešťany
Dušan Kubička, TBS JUS, Martin
Martin Siska, Združenie pre rozvoj horskej cyklistiky, Spišská Belá
Michal Drotován, mestská časť Bratislava-Karlova Ves
Zora Pauliniová, Námestie pre ľudí, Bratislava
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
Nadácia Ekopolis
– víziou nadácie je vyspelá občianska spoločnosť, v ktorej si ľudia uvedomujú svoju zodpovednosť za jej vývoj a za stav životného prostredia. Spoločnosť, v ktorej majú občania záujem zapájať sa do správy vecí verejných, majú odvahu zaujať kritický postoj a záleží im na tom, aby rozvoj našej spoločnosti nebol na úkor budúcich generácií.
Čerpané z:
www.ekopolis.sk