Úradné zásielky už nechodia podnikateľom do klasických poštových schránok, ale elektronicky
Výhodou štátnej e-schránky je, že ju na rozdiel od tej klasickej netreba kontrolovať denne. O každej novej pošte vám príde upozornenie na vami vybraný e-mail či SMS.
Od 1. júla 2017 slovenským firmám nechodia od úradov obálky. Štátne inštitúcie, ale aj samosprávy, súdy, notári či exekútori majú od tohto termínu povinnosť komunikovať s podnikateľmi elektronicky. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) aktivovala na doručovanie všetky schránky právnických osôb zapísaných v obchodnom registri a so sídlom na Slovensku.
Neznamená to, že predstavitelia firiem sa musia do schránky prihlásiť každý deň.
„Používatelia si môžu nastaviť oznámenia na nimi vybranú e-mailovú adresu či mobilné číslo. Ak im bude doručená nejaká zásielka, dostanú mail či SMS-ku,“ vysvetľuje generálny riaditeľ NASES Norbert Molnár.
E-schránku tak netreba kontrolovať denne ako klasické poštové schránky, používateľovi stačí na nastavenie oznámení jeden prístup. Následne do e-schránky vstúpi až vtedy, keď mu od úradov príde zásielka.
Do firemných elektronických schránok majú umožnený prístup všetci ich štatutári. Tí v schránke nemusia pracovať sami. Jej správou môžu poveriť elektronicky alebo listinne niekoho, komu dôverujú.
„Dostať sa do schránky a prečítať si tak dôležité správy od úradov môžu iba tí štatutári alebo nimi poverené osoby, ktoré majú občiansky preukaz s čipom a bezpečnostným osobným kódom,“ upozorňuje N. Molnár.
Tieto prvky zabezpečujú, že k citlivým údajom sa nedostane nikto nepovolaný. Ak ešte svoj čipový občiansky s bezpečnostným kódom nemáte, môžete si ich vybaviť na ktoromkoľvek zo 76 oddelení dokladov.
Ako si nastaviť notifikácie?
– Pomocou občianskeho preukazu s čipom sa na portáli Slovensko.sk prihlásite do svojej elektronickej schránky.
– V prostredí novej schránky vľavo dole nájdete tlačidlo „Nastavenia“.
– V ľavej lište kliknete na tretiu položku: „Nastavenia oznámení“.
– V hlavnom poli vyberiete priečinok „Prijaté“.
– Notifikácie si môžete nechať zasielať na už zadané kontaktné údaje, prípadne ich zmeniť či pridať ďalší e-mail.
Od 1. júla 2017 sú firmám so sídlom v SR zapísaným v obchodnom registri zasielané úradné rozhodnutia či oznámenia výhradne prostredníctvom elektronických schránok.
Do elektronickej schránky je možné prihlásiť sa cez portál Slovensko.sk.
Na prístup do schránky je potrebný občiansky preukaz s čipom s aktivovaným bezpečnostným osobným kódom (BOK), počítač, prístup na internet, čítačka a príslušný softvér.
O vydanie občianskeho preukazu s čipom či aktiváciu bezpečnostného osobného kódu môžete požiadať na ktoromkoľvek zo 76 oddelení dokladov na celom Slovensku.
Potrebné aplikácie aj návody nájdete na portáli Slovensko.sk, v pracovných dňoch vám ochotne pomôžu pracovníci ústredného kontaktného centra na +421 (0)2 35 803 083.
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby
Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby vznikla 1. januára 2009 ako príspevková organizácia Úradu vlády Slovenskej republiky za účelom plnenia odborných úloh v oblasti informatizácie spoločnosti vyplývajúcich zo zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, správy a prevádzkovania elektronických komunikačných sietí a služieb, pre Úrad vlády Slovenskej republiky (ktoré Úradu vlády SR vyplývajú z § 24 ods. 3 zákona č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy, ako aj § 5 ods. 2 zákona č. 275/2006 Z. z. o informačných systémoch verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov), a aj pre ostatné orgány štátnej správy, právnické osoby a fyzické osoby, ktoré požadujú informácie, údaje z informačných systémov, databáz a registrov verejnej správy.
Čerpané z: www.nases.gov.sk