www.humanisti.sk
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @239
Počítadlo


Spam poison

Európska identita v skratke

Slovenská esperantská mládež (SKEJ) je občianske združenie mladých a pre mladých, hovoriacich esperantom.

Jej cieľom je predstaviť širokej verejnosti esperanto tak, ako ho nepozná, teda ako živý, moderný a efektívny spôsob komunikácie. Medzi záujmy SKEJ patria aj jazyková demokracia, rovnosť a rozmanitosť.

V tejto súvislosti vám prinášame skrátený záznam z publikácie Eŭropa identeco, v ktorej sa autor zamýšľa nad možnosťami používania jednotného jazyka v Európskej únii.

1.Človek je spoločenský tvor (spoločnosť tvoria minimálne 2 osoby, ktoré rozvíjajú vzájomné vzťahy a spoločné záujmy)

2.Človek uspokojuje svoju sociálnosť v mnohých spoločnostiach (skupinách) zároveň: rodina, priatelia, spolky, miestne komunity, obec alebo mesto, región, národ, náboženstvo...
Každá zo skupín rozvíja spoločenskú (skupinovú) identitu (spoločné ciele, rovnaké či podobné správanie, spoločné ceremónie, folklór a kultúra, výber vodcov...)

3.Jednotlivec vo svojom živote opúšťa staré a prihlasuje sa k novým skupinám (opúšťame rodinu, v ktorej sme sa narodili, a zakladáme si vlastnú; sťahujeme sa z jedného mesta do druhého, alebo dokonca meníme náboženstvo, či vlasť – buď jednoduchou zmenou bydliska, alebo nám je odobratá napríklad kvôli vojne...)

4.Identity opustených skupín sa nestrácajú (po založení vlastnej rodiny človek neprestáva byť členom svojej pôvodnej rodiny, po opustení vlasti a postupnom prijatí novej človek nezabúda na starú...) – aj keď stupeň príslušnosti sa trochu oslabuje.

5.Z toho vyplýva, že je normálne ak sa k už existujúcej identite pridáva nová, ako je napríklad európska identita. S prevzatím novej identity sa staré identity neodstraňujú (napríklad národná, regionálna, náboženská...)

6.Dôležitým znakom identity je jazyk (ak prijímame a uznávame, že každý variant jazyka alebo nárečia je svojbytným jazykovým systémom). Napríklad na verejnosti hovoríme spisovným jazykom, vo svojej obci miestnym nárečím, na ulici hovoríme pouličným slangom, v rodine rodinným variantom miestneho dialektu, s malými deťmi hovoríme „detským“ jazykom...

7.Jazyk má dve rovnako dôležité funkcie: nástroj komunikácie a tvorca identity.
Ak sú tieto dve funkcie vo vzájomnom rozpore, ako dôležitejšia sa prejaví funkcia identity (často zámerne hovoríme svojím menšinovým jazykom, aj keď vieme, že nám nie je rozumieť, lebo vtedy nie je cieľom komunikovať, ale ukázať svoju príslušnosť).

8.Nová identita nevyhnutne vytvára potrebu nového jazyka, s ktorým by sa príslušník novej skupiny identifikoval. Takýto jazyk musí byť odlišný od ostatných, pretože musí byť neutrálny; symbolizuje novú skupinovú príslušnosť — v našom prípade európsku.
Tento jazyk musia akceptovať členovia novej skupiny emotívne (nielen rozumovo) ako svoj, musia mať k nemu citový vzťah. A to je možné iba vtedy, ak je rovnaký pre všetkých členov novej skupiny a zároveň odlišný od všetkých ostatných jazykov. Keď zvážime tieto skutočnosti, pri hľadaní európskeho jazyka vidíme, že angličtina sa nemôže stať jazykom identity, hoci už slúži ako komunikačný jazyk, a nemôže ani prispieť k rozvoju európskej identity: európsky jazyk musí byť neutrálny vo vzťahu ku všetkým členom (Angličania nesmú byť zvýhodnení) a musí sa odlišovať od identifikačného jazyka Spojených štátov amerických, aby Európania boli hrdí na svoje hodnoty a aby hrdosť na svoju príslušnosť mohli preukázať svojím, a nie americkým jazykom. Samozrejme, identifikačný jazyk prevezme aj komunikačnú úlohu.

9.Neutrálny jazyk možno dosiahnuť troma spôsobmi:
a) výberom národného jazyka, ktorý nepatrí žiadnemu z národov, ktoré sa hlásia k novej skupine, napríklad v Európe arabský jazyk. Takéto riešenie si vybrali v krajinách bývalých kolónií: angličtinu v Indii alebo Nigérii, francúzštinu v niektorých afrických krajinách...
b) výberom niektorého z mŕtvych jazykov (ktoré možno oživiť), na ktorých základe vyrástla historicky európska kultúra, ako sú latinčina alebo starogréčtina. Toto riešenie si vybrali Izraelčania, keď obnovili a „oživili“ mŕtvu hebrejčinu.
c) výberom niektorého z novodobých konštruovaných jazykov, ktoré iniciovali jazykovedci alebo skupiny, ako napríklad esperanto (ktoré si počas svojej vyše 100-ročnej histórie rozvinulo vlastnú kultúru i bohatú slovnú zásobu). Takéto riešenie si vybrali v Indonézii a v niektorých iných polynézskych krajinách (bahasa indonesia, teda indonézština je jazyk, ktorý v 50-tych rokoch 20. storočia na základe malajčiny vypracovali jazykovedci – plánovito spravidelnili gramatiku - tento jazyk dnes používa 200 miliónov ľudí).

Sovietsky zväz ani Juhoslávia si neuvedomovali, akú dôležitú úlohu má jazyk pri vytváraní identity, a snažili sa rozvinúť sovietsku respektíve juhoslovanskú identitu jazykom najväčšieho národa: ten síce slúžil ako komunikačný jazyk, ale nemohol byť akceptovaný ako jazyk spoločnej identity, pretože nebol neutrálny.
Preto neuspeli a nepodarilo sa im vytvoriť spoločnú novú identitu. V čase krízy sa im to stalo osudným a podstatne to ovplyvnilo rozpad týchto viacnárodnostných štátov (celkov).

Ak Európska Únia nebude tento problém riešiť, rozpadne sa pri príležitosti prvej väčšej ekonomickej alebo politickej krízy.

Zapojte sa do diskusie k článku.

Stiahni súborZlatko Tišljar - Eŭropa identeco (súbor je vo formáte PDF a má 427 kB).

Zlatko Tišljar, tajomník Európskej esperantskej únie
Čerpané z: Slovenská esperantská mládež
Pôvodne: Spoločnosť pre Európske povedomie, Inter-Kulturo,
Besednjakova 1, SI-2000 Maribor, Slovinsko

Súvisiace články:
Esperantista roka 2012 (08.01.2013)
Budúcnosť v jazykovej politike EÚ (07.02.2009)
Zomrel Claude Piron (27.01.2008)
Humanisti v Chorvátsku (22.01.2008)
Jazyková výzva (22.10.2007)
Letná škola esperanta (19.06.2007)

Zlatko Tišljar, 16. 05. 2007 | Prečítané: 5290 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Anketa
Čítali ste knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu, ktorú napísal Paul Kurtz?

Áno (521 hl.)
 
Nie (388 hl.)
 

Celkom hlasovalo: 909
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Nie
16-08-19 * 19:42
 Re: Internet
16-08-19 * 19:05
 RE: Zbierka náboženských nezmyslov
16-08-19 * 18:50
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Anketa Strom roka
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore