www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovKníhkupectvo AlternatívaAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyWave of Reality
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @299
Počítadlo

Spam poison
Spam poison

Ako na reklamáciu knihy

Kúpili ste v kníhkupectve knihu, a až pri čítaní ste zistili, že v nej chýba stránka?

Tak ako každý iný spotrebný tovar, i knihu môžete reklamovať. Ale čo v prípade, keď nie ste spokojní s jej slovenským prekladom, alebo sú v knihe tlačové chyby? Aj vtedy bude reklamácia oprávnená? Čo môžete a nemôžete pri knihách reklamovať?

Každý spotrebný tovar je možné reklamovať v lehote 24 mesiacov od jeho prevzatia. To sa týka samozrejme i kníh. Pretože ale knihy majú pomerne špecifickú povahu, nemusí byť vždy úplne jasné, čo je možné považovať za nevyhovujúci tovar, a čo v žiadnom prípade nie.

„Zákon definuje nevyhovujúce plnenie ako situáciu, keď predaný tovar nemá vlastnosti, ktoré si strany dohodli, ktoré predávajúci či výrobca prisľúbil, alebo ktoré kupujúci mohol rozumne očakávať. Vec je poškodená tiež vtedy, pokiaľ sa nehodí k účelu, pre ktorý je určená,“ vysvetľuje Lukáš Zelený, vedúci právneho oddelenia spotrebiteľskej organizácie dTest.

Vzhľadom k tomu, že pri kúpe knihy spravidla neuzatvárate písomnú kúpnu zmluvu, žiadne konkrétne vlastnosti nebývajú s predajcom výslovne dohodnuté. Ak kupujete knihu v internetovom obchode, môže ponuka obsahovať kratší či dlhší popis, väčšinou pôjde iba o zovšeobecnenie obsahu. Informácie o druhu väzby či rozmeroch, a počte strán, ktoré sa objavia v potvrdení objednávky, sú však pre predávajúceho záväzné. Ak si objednáte knihu, pri ktorej je inzerovaná pevná väzba, a pritom obdržíte brožované vydanie, je to dôvod k reklamácii.

Čo ale robiť v prípade, keď kúpite pre svoje ratolesti výučbovú knihu angličtiny, ktorá je plná preklepov a gramatických chýb?

„Tu by bolo možné namietať, že kniha nespĺňa svoj hlavný účel – teda to, že má byť vhodná k výučbe daného jazyka,“ usudzuje Lukáš Zelený.

Rovnaký argument by bolo možné použiť i pri častom výskyte faktických chýb v odborných publikáciách. Za nesplnené očakávanie popri tom môžeme označiť napríklad situáciu, keď je text kvôli početným tlačovým chybám obtiažne čitateľný alebo znižuje pôžitok čitateľa z príbehu.

Väzba, ktorá sa rozpadáva, poškrabaný obal, vyblednutá tlač. To všetko sú nedostatky, ktoré pri knihách môžete jednoznačne reklamovať. Pokiaľ ale nie ste spokojní s príbehom alebo vám nevyhovuje dĺžka kapitol, potom vám neostáva nič iné, než knihu odložiť. Reklamovať autorský zámer skutočne nie je možné. Nezabúdajte pritom na to, že i preklad knihy je autorským dielom. Neľubozvučné formulácie viet môžete odsudzovať, ale na reklamáciu to nie je. Faktické a gramatické chyby naproti tomu predstavujú nevyhovujúce plnenie.

„Chybovosť však musí prekračovať určitú rozumnú mieru únosnosti, aby bolo možné argumentovať aspoň jedným zo zákonných dôvodov pre reklamáciu – nevhodnosť k žiadanému účelu alebo nesplnené očakávanie. Pokiaľ by ste uplatnili reklamáciu kvôli jednej zabudnutej čiarke v súvetí, zrejme by ste príliš nepochodili,“ doplňuje Lukáš Zelený.

A aké sú vaše nároky pri reklamácii?

„Všeobecné zákonné pravidlo znie, že najprv môžete žiadať bezplatnú opravu tovaru. To ale pri reklamácii knihy dosť dobre neprichádza do úvahy. Výmena za nový kus bude zase možná len vtedy, ak ide o jediný pokazený výtlačok alebo pokiaľ reklamujete mechanické poškodenie. Pokiaľ vydavateľstvo pustilo do tlače text s chybnou korektúrou, nebude zrejme, za čo vami zakúpený kus vymeniť. Ostane vám tak iba nárok na odstúpenie od zmluvy alebo na primeranú zľavu z kúpnej ceny,“ objasňuje Zelený.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

dTestdTest, o.p.s.
– všeobecne prospešná spoločnosť
– poskytuje spotrebiteľom komplexný spotrebiteľský servis
– nezávislé testy výrobkov a služieb na českom a slovenskom trhu, spotrebiteľská poradňa, online databáza výsledkov testov a nebezpečných výrobkov a mnoho ďalšieho
– dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC
Čerpané z: www.dtest.sk

Súvisiace články:
Výber horkej čokolády môže byť pre alergika alebo vegána problém (25.09.2017)
Podomoví predajcovia bezpečnostných vložiek stále cielia na seniorov (12.08.2017)
Študentská súťaž Spotreba pre život pozná svojich víťazov (09.06.2017)
Ako sa brániť proti hluku od susedov? (29.04.2017)
Svetový deň spotrebiteľských práv – čo trápi českých spotrebiteľov? (14.03.2017)
Ako vybrať ten správny internetový obchod? (03.03.2017)
Citrónky sú si podobné vzhľadom, ale obsahom šťavy sa zásadne odlišujú (04.01.2017)
Príbehy k smiechu i plaču zo spotrebiteľskej poradne (01.01.2017)
Dobré detské vysoké stoličky nemusia byť práve najdrahšie (15.11.2016)
Cukrové sirupy nie sú nevyhnutne zdravšie než klasický kryštálový cukor (22.09.2016)
Aké nástrahy na nás číhajú v samoobsluhe (30.08.2016)
Na čo nezabudnúť pri reklamácii zájazdu (29.07.2016)
100% pomarančové džúsy potvrdili dobrú reputáciu, na cene nezáleží (13.07.2016)
Desaťtisícovú výhru za nákup len tak nedostanete (21.05.2016)
Balíčky kávy 2 v 1 a 3 v 1 – cukor, bielidlo a éčka (09.04.2016)
Knižný klub objednáva knihy za vás, ale vy platíte (05.04.2016)
Raňajkové cereálie – akoby ste raňajkovali tortu (11.03.2016)
Test letných pneumatík – na štítky sa nedá spoľahnúť (27.02.2016)
Čaká nás jednotná podoba vyúčtovania dodávok energií? (23.02.2016)
Konzervované sardinky – rozdiely predovšetkým v chuti (09.02.2016)
Kakao – väčšina výrobcov neuvádza povinné údaje na etikete (20.11.2015)
Šmejdi stále pripravujú seniorov o tisíce eur (13.11.2015)
Grilovacie klobásy – menej mäsa, než sľubujú (11.08.2015)
Na čo nezabudnúť pri preberaní bytu (07.08.2015)
Nákup mince z vás môže urobiť núteného zberateľa (05.08.2015)

dTest, 29. 08. 2017 | Prečítané: 57 | Rubrika: Polemika o…

Zbierka na ochranu humanistov

Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie.

Pozri: Globálna kampaň na ochranu humanistov.

HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Re: Bieda
24-09-17 * 23:33
 Je jedno
24-09-17 * 23:28
 Cieľ ľudstva
24-09-17 * 22:47
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore