www.humanisti.sk
www.humanisti.sk
Inzeráty
Predám ochrannú známku s logom
Pozvánka na koncert
Webhouse.sk
Humanistická zbierka
Transparentný účet pre humanistov
Humanisti, už môžete pomáhať aj cez transparentný účet. Pozri: Zbierka na pomoc chudobným.
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republikyVoľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam RomanSlovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @852
Počítadlo


Spam poison

Ako bezpečne nakupovať rúška a ďalšie ochranné prostriedky

Žiaľ ani núdzový stav spojený s pandémiou ochorenia COVID-19 nezastavil nepoctivých obchodníkov, ktorí sa snažia zneužiť strach ľudí a čo najviac na zložitej situácii zarobiť

Organizácia dTest preto odporúča v prípade nákupu cez internet v tejto dobe zvýšenú opatrnosť, zvlášť pri objednávaní ochranných prostriedkov.

Ochranné rúško na tvári

Pred nákupom na akomkoľvek e-shope, najmä keď spotrebiteľ potrebuje tovar rýchlo, odporúča dTest overiť niekoľko vecí, aby všetko prebehlo hladko.

„Vždy je nutné skontrolovať, kto za e-shopom stojí. V obchodných podmienkach musí byť zrozumiteľne uvedená spoločnosť s identifikačným číslom a na webe musia byť dostupné kontaktné údaje,“ uvádza Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.

Pokiaľ túto informáciu nemožno na webových stránkach nájsť alebo je prevádzkovateľom zahraničná spoločnosť, existuje zvýšené riziko, že zaplatený tovar buď vôbec nedorazí, alebo na neho bude spotrebiteľ čakať niekoľko týždňov. Preto je namieste tiež skontrolovať, či sú dostupné nejaké skúsenosti ďalších spotrebiteľov (napríklad internetové recenzie).

Najviac rizikové sú úplne anonymné e-shopy, kde nemožno nájsť ani prevádzkovateľa, ani žiadny kontaktný údaj.

„Po vyplnení osobných údajov a prípadnom uskutočnení platby spotrebiteľovi veľmi pravdepodobne nedorazí vôbec nič. Okrem toho, že príde o peniaze, vystavuje sa i riziku zneužitia zadaných údajov, pretože vôbec netuší, komu ich oznamuje,“ upozorňuje Hekšová.

S podobnými falošnými e-shopmi sa dTest stretol už mnohokrát. V minulosti ponúkali okrem rúšok napríklad prípravky na zázračné chudnutie alebo liečbu rakoviny.

Pri „sprostredkovateľských e-shopoch“ je potom problémom to, že priemerný spotrebiteľ vôbec neočakáva a nie je schopný rozpoznať, že okrem prevádzkovateľa e-shopu uzatvára ďalšiu zmluvu so subjektom mimo Českú republiku, najčastejšie z Číny, ale taktiež z Marshallových ostrovov či z iných krajín.

„Aj keď je v prípade týchto obchodov už o niečo pravdepodobnejšie, že tovar dorazí, môže to trvať niekoľko týždňov,“ hovorí Eduarda Hekšová.

Veľmi dôležité je preto kontrolovať čas dodania. Označenie „skladom“ alebo „skladom u dodávateľa“ môže znamenať desiatky dní, a to už spotrebiteľ rúško či respirátor nemusí potrebovať, pretože si ochranné pomôcky zaobstará inde a za výrazne nižšiu cenu.

Pri tomto druhu predaja často dochádza tiež ku kráteniu práv spotrebiteľov, ktoré im garantuje české i úniové právo.

„Konkrétna informácia o sprostredkovaní je uvedená len v obchodných podmienkach, čo je podľa nášho názoru nedostatočné a ide o takzvanú prekvapivú dohodu,“ vysvetľuje Hekšová.

A dodáva:

„To znamená, že je daná dohoda neúčinná, takže je voči spotrebiteľom úplne bezvýznamná.“

Podľa práva tak ide o kúpnu zmluvu uzatvorenú priamo s prevádzkovateľom e-shopu. Nutnosť použiť české právo určené k ochrane spotrebiteľa vyplýva i z toho, že sa tieto e-shopy na českých spotrebiteľov zameriavajú – napríklad majú stránky v češtine, prevádzkujú ich na českej doméne či umožňujú platbu v korunách.

V Českej republike sa nemôže stávať, že spotrebiteľ nakúpi na webových stránkach, ktoré vyzerajú ako tuzemský e-shop, a následne sú mu odoprené dôležité práva. Odstúpiť od zmluvy uzatvorenej cez internet bez udania dôvodu v lehote 14 dní môže spotrebiteľ i pred samotným dodaním tovaru, takže pokiaľ sa v medziobdobí zariadi inak, mal by mu to prevádzkovateľ „sprostredkovateľského e-shopu“ umožniť a vrátiť peniaze.

Samotnou kapitolou sú premrštené ceny priekupníkov za ochranné pomôcky, ktoré dosahujú niekoľkonásobkov ceny zvyčajnej.

„V niektorých prípadoch by mohlo ísť dokonca o neúmerné krátenie či priamo o úžerníctvo podľa občianskeho zákonníka kvôli zneužitiu tiesne spotrebiteľa a hrubému nepomeru medzi cenou a bežnou hodnotou rúška,“ zdôrazňuje Hekšová.

Pri neúmernom krátení možno požadovať kompenzáciu za neprimeranú cenu, prípadne zrušenie zmluvy, kým úžerníctvo vytvára priamo neplatnosť zmluvy.

Na rozmach nepoctivých predajcov zareagovala i Európska komisia a sieť dozorných orgánov naprieč celou Európskou úniou (takzvaná CPC network). Spoločne v týchto dňoch pripravujú podporný materiál, ktorý pomôže s identifikáciou a potláčaním problémových praktík. Ohľadne cien a predaja ochranných pomôcok zasiahli už skôr ministerstvá financií a zdravotníctva. Na začiatku marca došlo najprv k zavedeniu stropu cien respirátorov typu FFP3 na 175 českých korún bez DPH (6,29 €; výroba v EÚ), prípadne na 350 korún bez DPH (13 €; výroba mimo EÚ), a následne bol ich predaj mimo štát a jeho organizačné zložky zakázaný. Zakázaný bol tiež vývoz prípravkov na dezinfekciu rúk.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

dTestdTest
dTest, o.p.s. je najväčšou českou spotrebiteľskou organizáciou, ktorá v ČR pôsobí už od roku 1992. Je vydavateľom spotrebiteľského časopisu dTest, na ktorého stránkach sú publikované výsledky nezávislých a objektívnych testov výrobkov, varovania pred nebezpečnými a zdravotne nevyhovujúcimi výrobkami, informácie o spotrebiteľských právach a poradenstvo, ako tie práva účinne uplatňovať. dTest je súčasťou medzinárodnej organizácie International Consumer Research and Testing (ICRT) a európskej spotrebiteľskej organizácie BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 (ČR) – je v prevádzke každý pracovný deň od 9. do 17. hodiny a spotrebitelia na nej môžu konzultovať s právnymi poradcami časopisu dTest najrôznejšie spotrebiteľské problémy, a to za cenu bežnej tarify volania (sadzobníka poplatkov v ČR). Od spustenia v roku 2010 túto možnosť využili už desiatky tisícov spotrebiteľov a poradenská linka časopisu dTest sa tak stala prvou a najvyhľadávanejšou cestou k riešeniam problémov, s ktorými sa zákazníci na trhu stretávajú.
Čerpané z: www.dtest.cz

dTest, 24. 03. 2020 | Prečítané: 43 | Rubrika: Veda a spoločnosť

Webhouse.sk
Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Anketa
Čítali ste knihu Zakázané ovocie – Etika humanizmu, ktorú napísal Paul Kurtz?

Áno (572 hl.)
 
Nie (425 hl.)
 

Celkom hlasovalo: 997
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Re: No
29-03-20 * 14:56
 Re: No
29-03-20 * 12:33
 Prometheus
26-03-20 * 23:52
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Biblia očami vedy
Biblia očami vedy
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Spotrebiteľská Poradňasc
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore