www.humanisti.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Kochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.sk
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Kultúrny program (Staré Mesto)
Bratislava-Staré Mesto
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @871
Počítadlo


Spam poison

Tretí ročník Sexistického kixu otvára nominačnú fázu

Nominovať reklamu môžete ešte viac ako jeden mesiac

Sexistický kixTento rok bude už po tretíkrát udelená anticena za najsexistickejšiu reklamu na Slovensku. Sexistický kix aktuálne otvára fázu zberu reklám, ktoré nominuje verejnosť.


Sexistický kix otvára nominačnú fázu svojho tretieho ročníka. Táto anticena pranieruje neetickú reklamu, ktorá znevažuje ľudí na základe rodu. Verejnosť môže do hlasovania posielať svoje nominácie, a vyjadriť tak odmietavý postoj voči sexistickej reklame v online aj offline prostredí. Novinkou v tomto ročníku je redizajnovaný web s prehľadným nominačným formulárom, ktorý poskytuje možnosť označiť rôzne typy sexizmu použitého v konkrétnej reklame.

Anticena Sexistický kix chce týmto spôsobom pre ľudí vytvoriť priestor, aby mohli verejne protestovať proti sexizmu v reklame. Veríme, že práve možnosť vybrať si z rôznych sexistických prvkov poukáže na skutočnosť, že verejnosť nevníma ako problematickú iba nahotu, ale aj rodové stereotypy, spredmetňovanie či znevažujúci jazyk,“ povedala o anticene Jitka Dvořáková, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Sexistická reklama obsahuje zobrazenia, ktoré ponižujú, zosmiešňujú alebo znevažujú ľudí na základe rodu. V reklame sa sexizmus vyskytuje v rôznych podobách – objavujú sa napríklad rozkúskované telá či ich sexualizácia, a to nezriedka bez súvislosti s propagovaným produktom. Častý je aj jazykový sexizmus či uniformné zobrazovanie osôb zdôrazňujúce tzv. mýtus krásy.

Sexistický kix poukazuje na skutočnosť, že zobrazovanie ľudí znevažujúcim či stereotypizujúcim spôsobom na základe rodu nepatrí do verejného priestoru. Anticena sa zameriava najmä na aktívnu spoluprácu so širokou verejnosťou a vysiela signál reklamným zadávateľom, že naozajstná kreativita sexizmus nepotrebuje.

Podľa prezidenta Klubu reklamných agentúr Róberta Slováka takéto reklamy navyše nie sú efektívne ani z hľadiska predaja:

Staré klišé o tom, že sex predáva, už dávno neplatí. Vo svete to potvrdzuje niekoľko výskumov, v ktorých sexistické reklamy poškodzovali vnímanie firiem. Marketéri, ktorí ich stále používajú, buď zaspali dobu, alebo sú to amatéri.

Nárast počtu nominácií na anticenu Sexistický kix dokazuje, že verejnosť je voči neetickým reklamám čoraz vnímavejšia.

Už pred oficiálnym spustením nominácií sme dostali 50 podnetov. Predpokladáme, že po ohlásení otvorenia nominačnej fázy ich ešte veľa pribudne a celkový počet prekročí minuloročných 55 nominácií,“ uviedla Diana Gregorová, spoluorganizátorka anticeny Sexistický kix.

Zvýšenú citlivosť verejnosti na sexizmus v reklame zaznamenala aj Rada pre reklamu.

Na porušenie slušnosti boli v reklame ľudia citliví aj v minulosti. V ostatnom období im neprekáža už iba nahota či zobrazenia porušujúce všeobecné normy mravnosti a slušnosti. Podnety konkrétne upozorňujú na sexistickú reklamu, najmä na využívanie stereotypného zobrazovania ženy ako sexuálnej atrakcie za účelom upútania pozornosti bez súvisu s produktom, prípadne na zobrazenia, ktoré sú voči ženám ponižujúce, a to vrátane jazykového sexizmu a objektifikácie žien. Očakávania verejnosti od reklamy sa zmenili. Ľuďom, skrátka, sexistická reklama prekáža.

Sexistické reklamy môže verejnosť nominovať na webovej stránke www.sexistickykix.sk do 5. novembra 2018. Hlasovanie o najsexistickejšiu reklamu bude spustené 6. novembra 2018. Výsledky hlasovania širokej verejnosti aj odbornej poroty budú uverejnené 4. decembra 2018.

Pod čiarou

Príloha:

Najsexistickejšie reklamy druhého ročníka anticeny

HODNOTENIE ODBORNEJ POROTY

Odborná porota zložená z expertiek a expertov na rodovú a reklamnú problematiku vybrala tri reklamy, ktoré vyhodnotila ako najsexistickejšie. Všetky tri sa umiestnili na prvom miesto.

Budiš – Slovenské pramene a žriedla

Porotkyňa Oľga Gyárfášová, sociologička a výskumníčka:

„Firma už v rámci sexistickej reklamy všeličo ponúkla, ale zdá sa, že ide ďalej, otvára nové horizonty hlúpych sexistických reklám, a tentoraz nielen so sexistickým, ale až pornofikujúcim obsahom, podtextom s vulgárnou narážkou a posilňovaním stereotypnej predstavy o ženskej kráse.“

Fernet Stock – STOCK Slovensko, s. r. o.

Odkaz na video.

Porotkyňa Katarína Farkašová, riaditeľka Aliancie žien Slovenska:

„Video prostriedkami filmovej reči, navodzuje atmosféru akejsi vzbury, priam militantnej deklarácie mužov, ktorí sa potrebujú vymedziť mimo ‚svet žien‘ a naplno sa venovať ‚svojej mužnosti‘. Nastolenie takto rozdeleného sveta je o moci a dominancii mužov nad ženami, situácii tak nebezpečnej pre ženy. Práve takto definované postavenie žien je príčinou násilia na ženách a jeho vysokej spoločenskej tolerancii.“

LetGo

Odkaz na video.

Porotca Róbert Slovák, prezident klubu reklamných agentúr Slovenska a člen prezídia Rady pre reklamu:

„Prezentovať ženu ako objekt, ktorého sa môžete jednoducho zbaviť predajom cez mobilnú aplikáciu je dehonestáciou jej ľudskej dôstojnosti. Podčiarkuje dogmatický postoj k žene ako majetku muža, s ktorým si muž môže naložiť podľa svojho uváženia, či dokonca ju predať ako nepotrebnú vec.“

Pod čiarou

HODNOTENIE VEREJNOSTI

Najsexistickejšou reklamou sa podľa hlasovania verejnosti stala reklama Záložne Breva, za ktorú hlasovalo 176 ľudí.

Záložňa Breva

Tím Sexistického kixu:

„Záložňa Breva si zo zneužívania ženského tela spravila takpovediac štandardnú marketingovú stratégiu. Na svoju propagáciu opätovne využíva sexualizované až pornofikujúce obrazy nahého ženského tela bez súvisu s ponúkanými službami. Reklama stavia ženu na jednu úroveň s ponúkaným tovarom, čím ju spredmetňuje a dehumanizuje. Pre úplnosť dodávame, že Rada pre reklamu opakovane v prípade tohto zadávateľa konštatovala porušenie Etického kódexu reklamnej praxe.“

Pod čiarou

O iniciatíve Sexistický kix:

Iniciatíva Sexistický kix vznikla v roku 2016 pod hlavičkou mimovládnej organizácie Aliancia žien – Cesta späť. Spolupracuje s mimovládnymi organizáciami ASPEKT a Nesehnutí, ktoré organizuje anticenu Sexistické prasátečko v Českej republike. Anticenu Sexistický kix podporujú aj Klub reklamných agentúr Slovenska a Rada pre reklamu.

Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.

Aliancia žien SlovenskaAliancia žien Slovenska
Mimovládna organizácia, ktorá vznikla v roku 1994, sa venuje monitorovaniu implementácie medzinárodných dokumentov k problematike žien, ich prekladom a vydávaniu. Venuje sa aj konkrétnej práci proti násiliu na ženách. Poskytuje krízové sociálno-právne poradenstvo (SOS linka 0903 519 550 od 9.00 – 17.00 h, v ostatných časoch volajte národnú linku na 0800 212 212), psychologickú a právnu pomoc. Zaoberá sa aj legislatívnymi aspektmi násilia páchaného na ženách.
V roku 2000 Aliancia žien Slovenska zriadila telefónnu linku pre obete domáceho násilia, ktorá sa neskôr rozšírila na krízové centrum. Dnes tu pracujú poradkyne so špecializáciou na domáce násilie, psychologičky, právničky a právnici, a stále sa školia noví odborníci a odborníčky. Keďže sme objavili, že zákony týkajúce sa domáceho násilia, sú nedostatočné, začali sme pripravovať s viacerými právničkami a právnikmi ich novelizáciu. V októbri 2001 boli novely zákonov pripravené a v júni 2002 ich schválil parlament. V tom istom roku a s pokračovaním v roku 2002 vznikla v spolupráci s ďalšími organizáciami kampaň 5. žena, ktorá mala za cieľ informovať verejnosť o probléme domáceho násilia.
Čerpané z: www.alianciazien.sk

Aliancia žien Slovenska, 01. 10. 2018 | Prečítané: 89 | Rubrika: Kto sú humanisti?

Zbierka na ochranu humanistov
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasle­dovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Nová zbierka na ochranu humanistov vo svete.
HELP US PROTECT HUMANISTS AT RISK
Anketa
Myslíte si, že predseda NR SR JUDr. Andrej Danko odtajní svoju rigoróznu prácu?


Celkom hlasovalo: 18
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Brajti
The Brights
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Biela pastelka 2018
Biela pastelka 2018
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore