Z ateistického pohľadu sú na internete v prevahe náboženské témy. Na Slovensku sú najrozšírenejšie propagačné videá na obranu kresťanskej ideológie.
Témam o humanizme sa málokto venuje, a takých tém je ako šafranu. Veľmi si cením humanistický, alebo všeobecne – veľmi si cením zaujímavý nenáboženský počin. Oceňujem aktivity, ktoré sú racionalisticky kritické k náboženským témam. Božský Boch je jedným zo vzácnych šafranov, ktorí majú odvahu kriticky sa vyjadriť ku kresťanskej ideológii.
Božský Boch vynikajúco skritizoval katolíka, ktorý na internete používa rôzne prezývky, ale najčastejšie prezývku TvojOponent. Mám však drobné poznámky k nepresným názorom, ktoré Božský Boch hovorí vo video nahrávke. V biblii sa totiž prikázanie „neoklameš“ nevyskytuje! A človek nie je zviera!
Božský Boch uverejnil na YouTube 5. mája 2017 video s názvom Denník ateistu – TvojOponent, v ktorom povedal:
„Milý denníček, už dlhšiu dobu ma štartuje človek s prezývkou TvojOponent, ktorý sa snaží zo všetkých síl brutálne brániť kresťanstvo. A za týmto účelom dokonca vytvoril obrovskú monumentálnu, hrozne neprehľadnú a škaredú, mega stránku, ktorá keby bola ešte o takýto kúsok väčšia, tak by z nej bol portál. Kresťanský portál, na ktorý by sa nehanbil kuknúť alebo kliknúť nielenže ujo Halík, ale ani samotný pán pápež. Okrem iných hlúpostí sa na tejto stránke dočítame, že kresťanstvo je vlastne správny spôsob žitia, uvažovania a tak ďalej. A že, ak náhodou kresťanstvo v histórii alebo aj v dnešných dňoch spravilo niečo zlé – tak to bolo vlastne dobré – a keď nie dobré, tak omylom alebo nechtiac alebo v mene dobra a podobne. A za všetko zlo na svete môžu iba ateisti, ktorých vôbec nerozlišuje, a rovno im hovorí – a nie, že militantní, ale bojoví ateisti!“
Pozri úryvok z videa.
Vo videu neskôr cituje TvojOponenta.
„‚Práve naopak. Priblížime sa na úroveň zvierat.‘ No, to je myslené asi spoločensky a morálne a tak ďalej. Neviem teda, či si uvedomuješ »pán Oponent«, že už zvieratá sme. My sme totiž primáti. Oproti opiciam sa líšime hlavne tým, teda, že máme vyššiu inteligenciu a asi sme menej chlpatí.“
Pozri úryvok z videa.
Zásadne nesúhlasím s tým, že ľudia sú tiež zvieratá. Nie sú!!!
Nesúhlasím s názorom Božského Bocha, pretože ľudia nie sú zvieratá. Slovo „zviera“ ľudia vytvorili kedysi dávno pre živočíchy, najmä pre väčšie cicavce, vrátane opíc. Napríklad zvieratami sú: mamuty, levy, antilopy, kravy, zubry, prasatá, diviaky, jelene, srnky, vlci, psy, mačky, zajace… ale sú aj malé zvieratká ako myši, hlodavce… Chcem zdôrazniť, že slovo zviera sa vzťahuje napríklad na cicavce, ale okrem ľudí.
Prirovnal by som to k náboženským slovám. Sú kresťania. A kresťania nekresťanom hovoria, že sú pohania.
Ilustračný vzťah medzi slovami:
- kresťan – pohan
- človek – zviera
Zjednodušene, sú ľudia a zvieratá. Ale ľudia nie sú zvieratá. Pravda, ľudia sú primáty, ale nie všetky primáty sú zvieratá.
Ľudia sa podľa evolučnej teórie už pred dajme tomu 7 miliónmi rokov odčlenili vo vývoji od ostatných primátov. Pozri: Ernst Mayr: Čo je to evolúcia.
Samozrejme, nie je presná deliaca čiara, kedy ktorý primát už nebol „zvieraťom“, ale už v prípade druhu Homo sapiens nemožno hovoriť o zvierati. S opicami máme spoločných predkov, a vedci druh Homo priradili k druhu Pan do spoločnej vetvy Homininae. Ale to je vedecká klasifikácia. Neviem, kedy začal druh Homo sapiens tvoriť slová, a kedy vytvoril pomenovanie „zviera“ na väčšie cicavce. Jednoznačne si však myslím, že toto slovo vytvoril na odlíšenie ľudí od iných väčších živočíchov, najmä cicavcov.
Áno, v prenesenom význame, v pejoratívnom význame, často v nadávke, sa povie, že nejaký človek je zver, je zviera, ale myslí sa to ako synonymum k slovným tvarom ako: surový, hrubý, necitlivý človek, surovec, netvor, veľmi zlý, zákerný človek a podobne.
Už v
Slovníku slovenského jazyka z rokov 1959 až 1968 sa zviera definuje ako „jedinec živočíšnej ríše (
okrem človeka), živá bytosť, živý tvor s vyvinutou nervovou sústavou, živočích“. S uvedenými príkladmi: živé, zabité, mŕtve zviera; drobné, veľké, zvieratá; domáce, zdomácnené, lesné, divé, škodlivé, morské zvieratá.
Božský Boch sa vyjadril i k tomu, čo na svojej stránke napísal katolík s prezývkou TvojOponent.
TvojOponent napísal:
„Sme Homo sapiens, človek rozumný. A naším poslaním ako rozumnej bytosti je hľadanie pravdy nech je akákoľvek. Hľadanie pravdy je v súlade s kresťanstvom. Lebo NEOKLAMEŠ.“
Božský Boch na to reaguje:
„OK, tak sa snažme. Ja som ZA. Vieš čo? Hľadanie pravdy nie je v súlade len s kresťanstvom, je to v súlade aj s ateizmom, v súlade s hocijakým… Každý človek chce vedieť pravdu, poväčšine. ‚Lebo neoklameš‘. Hm, takže tri z tých desiatich prikázaní alebo koho to sú, že neoklameš. Také normálne: neoklameš, nezabiješ a neviem, nepokradneš, či čo. A zvyšné, že nebudeš sa modliť k ostatným bohom, to je také trošku sebecké, ale fajn. Dobre, ale máte tam, že neoklameš, OK. Škoda, že tam nemáte aj, že neotrtkáš malé cudzie dieťa, ani svoje.“
Pozri úryvok z videa.
Kresťanovi, katolíkovi s prezývkou TvojOponent sa podaril husársky kúsok. Podarilo sa mu oklamať, alebo uviesť do omylu, ateistu Božského Bocha. Pretože neviem o tom, že by v biblickom Desatore bolo nejaké prikázanie Neoklameš!
V biblickej knihe Exodus sa v 20. kapitole píše:
„Desatoro prikázaní. – 1 Potom Boh hovoril všetky tieto slová:
2 ‚Ja som Pán, tvoj Boh, ktorý ťa vyviedol z egyptskej krajiny, z domu otroctva.
3 Nebudeš mať iných bohov okrem mňa!
4 Neurobíš si modlu, ani nijakú podobu toho, čo je hore na nebi, dolu na zemi alebo vo vode pod zemou!
5 Nebudeš sa im klaňať, ani ich uctievať! Lebo ja, Pán, tvoj Boh, som žiarlivý Boh, ktorý tresce neprávosti otcov na deťoch do tretieho a štvrtého pokolenia u tých, čo ma nenávidia,
6 milosrdenstvo však preukazuje až do tisíceho pokolenia tým, čo ma milujú a zachovávajú moje príkazy.
7 Nevezmeš meno Pána, svojho Boha, nadarmo! Lebo Pán nenechá bez trestu toho, kto bude brať jeho meno nadarmo.
8 Spomni na sobotňajší deň, aby si ho zasvätil!
9 Šesť dní budeš pracovať a tvoriť všetky svoje diela,
10 siedmy deň je však sobota Pána, tvojho Boha. Vtedy nebudeš konať nijakú prácu ani ty, ani tvoj syn alebo tvoja dcéra, ani tvoj sluha alebo tvoja slúžka, ani tvoj dobytok, ani cudzinec, ktorý býva v tvojich bránach!
11 Lebo za šesť dní Pán utvoril nebo a zem, more a všetko, čo je v nich, v siedmy deň však odpočíval. Preto ho Pán požehnal a zasvätil ho.
12 Cti svojho otca a svoju matku, aby si dlho žil na zemi, ktorú ti dá Pán, tvoj Boh!
13 Nezabiješ!
14 Nescudzoložíš!
15 Nepokradneš!
16 Nevyslovíš krivé svedectvo proti svojmu blížnemu!
17 Nepožiadaš dom svojho blížneho, ani nepožiadaš manželku svojho blížneho, ani jeho sluhu, ani jeho slúžku, ani vola, ani nič, čo je tvojho blížneho!‘
Dojem, ktorý vyvolalo Božie zjavenie sa u ľudu. – 18 Všetok ľud pozoroval hrmenie a blesky, zvuk rohov a dymiaci vrch, chvel sa od strachu a vzďaľoval sa
19 a Mojžišovi povedal: ‚Ty nám hovor a budeme ťa počúvať. Nech s nami nehovorí Boh, aby sme nepomreli!‘
20 A Mojžiš odpovedal ľudu: ‚Nebojte sa, veď Boh prišiel preto, aby vás skúšal, aby ste sa ho báli a nehrešili.‘
21 Ľud však ostal stáť obďaleč a Mojžiš sa priblížil k mraku, v ktorom bol Boh.“
Aj v knihe Deuteronómium sa spomínajú tieto prikázania v 5. kapitole. Pre formulku „neoklameš“ nemožno použiť ani spomínané krivé svedectvo, lebo ak by vtedajším zapisovateľom biblických textov naozaj záležalo na prikázaní „Neoklameš!“, tak by ho mohli pokojne zapísať podobne ako krátke, stručné „Nezabiješ! Nescudzoložíš! Nepokradneš!“
Slovo „neoklameš“ sa síce v biblii spomína, ale ide o podružnú záležitosť. Napríklad v knihe Genezis v 21, 22 – 24 podľa ekumenického prekladu Slovenskej biblickej spoločnosti (Banská Bystrica 2007) sa píše:
„Abrahámova zmluva s Abímelechom
22 V tom čase Abímelech a veliteľ jeho vojska, Píkol, povedali Abrahámovi: Boh je s tebou vo všetkom, čo konáš. 23 Preto mi tu na Boha prisahaj, že neoklameš ani mňa, ani môjho následníka a moje potomstvo, ale ako som sa ja verne zachoval voči tebe, tak sa budeš aj ty správať voči mne a krajine, v ktorej si cudzincom. 24 Abrahám povedal: Prisahám.“
Upozorňujem, že v „katolíckej biblii“ Sväté písmo (Rím 1995) sa slovo „neoklameš“ v tejto citácii nevyskytuje. Tam je napísané takto:
„23 Preto mi teraz a na tomto mieste pred Bohom prisahaj, že sa nezachováš neverne ani proti mne, ani proti môjmu potomstvu!“
V knihe Exodus v 8, 25 je veta:
„Len nech nás faraón zasa neoklame, keď potom nebude chcieť prepustiť ľud, aby priniesol obetu Pánovi.“
Možno sa v biblii ešte niekde spomína slovo „neoklameš“, ale mne sa vidí, že v biblii ako takej sa veľmi nedbá na slovo „neoklameš“. Aspoň nie vo forme božieho príkazu.
Mojou snahou nie je kritizovať Božského Bocha. Len sa chcem k nemu pridať svojimi poznatkami, či postrehmi. Jednoducho, myslím si, že by sa humanisti nemali o ľuďoch vyjadrovať, že sú tiež zvieratá, lebo… Lebo nie sú!!! A tiež si myslím, že na toho kresťanského bulvárneho klebetníka s prezývkou TvojOponent by si ľudia mali dávať veľký pozor, lebo bezočivo klame, až sa z neho práši.
Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
Ján Parada
laik s celoživotným vzdelávaním
Čerpané z:
vlastný zdroj