Česká televízia uverejnila záznam rozhovoru medzi Jiřím Grygarom a Dominikom Dukom, ktorý odvysielali na ČT2 v nedeľu 31. 12. 2017 po polnoci.
Zaujímavé je, že Česká televízia propaguje rozhovory, kde sa zhovárajú medzi sebou dvaja katolíci. A „nádhera“ sledovať ich rozhovor, pri ktorom sa navzájom podporujú a utvrdzujú vo svojej náboženskej viere.
Čistá demagógia zo strany Českej televízie!
Grygar je zaujímavý tým, že napriek tomu, že je katolík, je aj zároveň významným členom Českého klubu skeptikov Sisyfos.
Jiří Grygar udeľuje Bludné balvany. Myslím, že je najvyšší čas, aby sám sebe udelil jeden bludný balvan. Za vetu, ktorá je nehorázne drzá, ak ju vysloví tzv. astronóm. V tej vete vyslovil neuveriteľný „jemnocit“ pre skepticizmus, nehodný, aby sám seba označoval za skeptika.
Grygar len tak, medzi zubami, utrúsil túto vetu:
„Vedecký ateizmus je krásna paveda.“
Začalo to tým, že Duka povedal:
„A v tej prvej kapitole, ktorá už prešla vplyvom tých kozmogonických mýtov, pretože to neboli úplne nevzdelaní ľudia, z Babylonie, kde sa môžeme vlastne dostať až k
Sumeru, tak zrazu vidíme onú logiku, ktorá trošku nám pripomenie i vývojovú teóriu, pretože na počiatku je boh… tvorí, a teraz ideme od vody až dôjdeme k človeku v rámci sedemdenného kalendára. Ale, keď sa na túto správu pozrú autori tej najmladšej časti biblie, z egyptskej Alexandrie, tak nám najprv povie, že vlastne boh stvoril svet. Oni, Gréci už mali výraz
svet. Hebreji používali
nebo a zem, to bol pre nich kozmos. Ale povie:
Eg hylé amorfe. Beztvárnej látky. Ale potom sa nakoniec dočítame v tej 7. kapitole slávnej Knihy Machabejcov… z ničoho.“
Na tom reagoval Grygar:
„Aha, teda tak! Takže predsa len…“
Duka pokračoval:
„Ale akonáhle sa dostaneme k tomu výrazu nič, tak končí všetka naša schopnosť… nielen predstavivosti, ale myslím, vôbec, debaty. Preto je veľmi ťažké, dajme tomu aspoň podľa môjho úsudku, hovoriť o vedeckom ateizme, pretože, ak mám hovoriť o tom, čo nie je, tak z toho nemôžem robiť vedu.“
Grygar dodal:
„No, presne! Tak to je prirodzene, vedecký ateizmus je krásna paveda. Ale chcel by som povedať, čo mi teraz prišlo na um, keď ste hovoril o tých mýtoch a o tom, že tí ľudia boli inteligentní. To by som chcel zdôrazniť. Mne sa dnes javí úplne neuveriteľné, že v dobe, kedy ich pomôcky ku skúmaniu sveta boli skutočne jednoduché v porovnaní s tým, čo máme dnes ako aparát my, takže dokázali silou svojho úsudku a abstrakcie vystihnúť veľmi podstatné problémy. To sú úplne fascinujúce veci, ktoré dokonca nadobudli veľký význam v súčasnosti.“
Odporúčam prečítať si esej od Adama Romana: Racionalita viery podľa J. Grygara. Aspoň získate prehľad o Grygarovej iracionalite.
Nevýhodou Grygara je zrejme to, že nečíta knihy o ateizme. Možno číta knihy o ateizme, ale autormi sú podkutí nábožní ľudia. Mal by čítať a vzdelávať sa z kníh, ktorých autormi sú vzdelaní ľudia. Napríklad knihy Polemika o viere a Antológia moderného ateizmu (pozri knižné vydania). Keby nebol spokojný, odporúčam mu ešte prečítať knihu od Thomasa Paina Vek rozumu (The Age of Reason, 1794).

Poznámky:
Neviem, ako presne vyslovil Duka grécke slová. Počujem niečo ako „eg hylé amorfe“. V biblickej Knihe Múdrosti, v 11. kapitole, 17(18), na strane 1320 (kniha Sväté písmo Starého i Nového zákona, ktorú vydal Slovenský ústav svätého Cyrila a Metoda, Rím 1995) sa píše:
„Veď nebolo nemožné tvojej všemohúcej ruke,
čo vytvorila svet z beztvárnej hmoty…“
Na stránke www.bible.com je táto veta v gréčtine takto:
„Για το παντοδύναμο χέρι σου, Κύριε, που δημιούργησε τον κόσμο από ασχημάτιστο υλικό…“
Čiže beztvárna hmota je po grécky ασχημάτιστο υλικό (aschimátisto ylikó)?
Na stránke www.myriobiblos.gr je predmetná veta napísaná takto:
„…οὐ γὰρ ἠπόρει ἡ παντοδύναμός σου χεὶρ καὶ κτίσασα τὸν κόσμον ἐξ ἀμόρφου ὕλης…“
Beztvárna hmota je tu v gréckom jazyku ἀμόρφου ὕλης (amórfou ýlis).
Na stránke www.catholic.org je výraz „formless matter“.
„And indeed your all-powerful hand which created the world from formless matter…“
Emanuel Koráb v spise Biblické eklogy má uvedené:
„Biblický text, který říká, že všemohoucí ruka Boží stvořila svět z beztvaré hmoty (Moudr 11,7)
má na mysli druhotné stvoření, tj. latinsky creatio secunda (řecky amorfos hylé = beztvará látka)…“
A na stránke Chicagskej univerzity je článok The Book of Wisdom's Theory of Cosmogony, ktorého autorom je David Winston. Na strane 185 sa píše:
To illustrate God's omnipotence, the author of The Wisdom of Solomon speaks of his “all-powerful hand which created the world out of formless matter.”¹ In his commentary to this verse, Reider remarks, “Amorfos hyle is a Greek philosophical term which is entirely foreign to Jewish thought and conception. The Jews believed in creation out of nothing; the Greeks believed in creation out of formless matter which was eternal. On the one hand religious monism (God alone is eternal); on the other philosophic dualism (God and matter are eternal). It is difficult to assume that the author of Wisdom, who was far more Jewish than Philo, would adhere to the Greek view of creation. Undoubtedly the allusion is casual and not dogmatic.”
Pod odkazom ¹ je vysvetlenie:
„Wisdom 11 : 17,
ἡ παντοδύναμός σου χεὶρ καὶ κτίσασα τὸν κόσμον ἐξ ἀμόρφου ὕλης. (All translations from the The Wisdom of Solomon are my own and are based on the text edited by J. Ziegler in
Septuaginta Vetus Testamentum Greacum. 12. 1. [Göttingen, 1962].) For the phrase
ἀμορφος ὕλη, cf. Arist.
Ph. 191a, 10,
ἡ ὕλη καὶ τό ἀμορφου; Pl.
Ti. 50d; and Posidonius, in
Dox., 458,
τἡν τών όλων ούσίαν καὶ ὕλην άποιον καὶ ἀμορφου είναι.“
Písmená som odpísal z obrázka, takže komu naozaj záleží na presnosti, môže si sám overiť presnosť môjho odpisu.
V Druhej knihe Machabejcov, v 7. kapitole, vo vete pod číslom 28, na strane 2104 sa píše:
„Prosím ťa, dieťa moje, pozri na nebo a zem, všimni si všetko, čo je na nich, a poznáš, že Boh ich stvoril z ničoho a že ľudské pokolenie takisto povstalo.“
K tejto vete je nižšie uvedená poznámka:
„28. Prvý raz sa v Písme celkom jasne vyslovuje pojem stvorenia: Boh stvoril všetko, teda aj prvého človeka, ‚z ničoho‘ (gr.: ‚úk ex ontón‘ alebo ‚ex úk ontón‘). Porov. Gn 1, 1.“
Archív:




Chcete sa vyjadriť? Využite diskusné fórum.
Ján Parada
laik s celoživotným vzdelávaním
Čerpané z:
vlastný zdroj