www.humanisti.sk
Súťaž o knihu
Webhouse.sk
Podporujeme
Spoločnosť PrometheusEthos – občianske združenie so zameraním na etiku, humanizmus a sekularizmusHumanisti Slovenska – občianske združenieZošity humanistovVladislav Marušic – ALTERNATÍVAAteisti Českej republiky Voľná myšlienka v ČeskuThe BrightsAdam Roman
Spolupracujeme
Slovenské súťaže.skNAJsúťaže.skeSúťaže.skKochlear.czÚnia nevidiacich a slabozrakých SlovenskaEurobabička Českej a Slovenskej republikyHoax.skdTest
Iné médiá
Adresa redakcie
e-mailová adresa redakcie
Internetový čas
Internet time: @475
Počítadlo


Spam poison

Bezhlaví bojovníci

Pridali ste sa k armáde bojovníkov, ktorí jednomyseľne nasledujú odkaz „Nakupuj! (Nerozmýšľaj!)“ ???

Bezhlaví bojovníci

Slovinský filozof Slavoj Žižek s obľubou cituje film Johna Carpentera They Live, v ktorom hlavný hrdina nájde zvláštne slnečné okuliare, ktoré mu umožňujú vidieť skryté významy za reklamnými pútačmi, stránkami časopisov, či nápismi na obchodoch. Poukazuje na fakt, že paradoxne ľudia bez zakrytých očí nevidia podstatu vecí, ale práve naopak je nutné zakryť ich akýmsi filtrom, aby sa odkryl skutočný význam odkazov, ktoré nás denno-denne obklopujú na každom kroku.

Žižek tu hovorí o ideológii, ktorú si neuvedomujeme, ale praktizujeme ju v našich každodenných životoch. Hlavný hrdina filmu teda odhaľuje, že za reklamou na dovolenku je odkaz „Ožeň sa a reprodukuj!“ Inde potom vidí heslá ako: „Nakupuj! Poslúchaj! Nemysli!“ Dnes máme na Slovensku možnosť sledovať reklamnú kampaň u nás nevídaných rozmerov, ktorá nám priamo hovorí: „Nakupujte! Stanete sa tak bojovníkmi proti kríze.“

Keby sme mali spomínané slnečné okuliare, pravdepodobne by sme videli jednoduché: „Nerozmýšľajte!“ Reklama sa tu odhaľuje v niekoľkých pohľadoch.

Tým, že za kampaňou stoja samotné reklamné agentúry, odhaľujú svoju angažovanosť, odhaľujú, že sú nástrojom ideológie, sú politickým nástrojom. Pretože na dôvody a riešenie krízy existujú rôzne názory, takisto ako aj na otázku šetrenia, či spotreby počas krízy. V tomto prípade sa však zázračným spôsobom reklamné agentúry dohodli na spoločne prospešnom riešení. Zvýšenie spotreby oživí práve ich sektor, pretože sú to ony, ktoré žijú z firiem, ktorým platíme pri našich nákupoch. Zoberme si len to, koľko investujú mobilní operátori do reklamy a spýtajme sa odkiaľ na to majú. Udržiavanie spotreby a konzumovania je len pokračovaním v ideológii konzumu (kapitalizmu), bez ktorého by neprežil. Pokračovaním spôsobu života, ktorý nás do samotnej krízy priviedol.

Čiže vidíme ďalšie stanovisko reklamy, a teda zavádzanie, zakrývanie skutočnosti, či jej úplne obracanie. O to desivejšie (aj keď nie prekvapujúce) je, že medzi podporovateľmi je aj Rada pre reklamu, ktorá sa má starať o to, aby reklama takou nebola. Reklama sa nám tu snaží nahovoriť, že obyčajným nakupovaním bojujeme proti kríze. Je jedno, či si tie peniaze požičiame, zarobíme, alebo ukradneme, hlavné je aby sme ich míňali, aby biznis mohol žiť ďalej. Samotní ľudia sú len bábkami zneužitými systémom (nehovoriac o malých deťoch). Z toho pohľadu bola ostatná reklama na jedného z mobilných operátorov s bábkami dvoch celebrít výstižná v istom smere. Už sa nesnažia zakryť odkaz „Nakupujte! Konzumujte!“, povedia to priamo. Zdá sa, akoby naozaj fungovalo to, o čom takisto hovorí Žižek, a teda, že odkrytím skutočnosti sa stáva priepasť, ktorá nás oddeľuje od jej riešenia ešte väčšia. Zobrazením problémov, ktoré cítime, získavame akési zadosťučinenie z ich verejného prejavu, problémom ostáva, že sa tak v skutočnosti neriešia. Ľudia sa tak stávajú otupenejší, prijímajú čím ďalej, tým otvorenejšie obrazy pokrivenej skutočnosti, ktorá sa stáva akceptovanou realitou. Najprv sme sa naučili, že dvadsaťkorunáčkou zachránime dieťa v Afrike, dnes bojujeme proti kríze. Všetko, len aby sme mohli ostať v pohodlnej otupenosti, a nepýtali sa na skutočné dôvody krízy a ako z nej von.

Samotná symbolika, ktorú si autori zvolili je na celej veci najdesivejšia vo svojej otvorenosti. Bojová helma s čiarovým kódom, ktorou môžete oštítkovať vašu firmu, webovú stránku, či dokonca vlastnú fotku na populárnej sociálnej sieti. Môžete sa tak pridať k armáde bojovníkov, ktorí jednomyseľne nasledujú odkaz „Nakupuj! (Nerozmýšľaj!)“ navyše označený čiarovým kódom, ako produkt, číslo, položka v obchodných transakciách, s ktorou sa počíta a narába na základe sofistikovaných tabuliek a výskumov. Citlivosť ľudí je tak zase o kúsok posúvaná k bezmyšlienkovitému prežívaniu.

Hodnota kampane sa odhaduje na 2 milióny € (60 miliónov Sk), hoci ju vyrobili bez nároku na honorár, pravdepodobne nie pre niekoho modré oči. Máme tak obraz o tom, koľko peňazí sa utráca zbytočne, ba kontraproduktívne. Kedy zabojujeme proti tomuto?

Svoj názor k danej téme môžete vyjadriť v diskusnom fóre.

Julián Bosák ml.
– FTF VŠMU v Bratislave, strihová skladba
– organizátor premietaní, koncertov a diskusie v FK Cinefil, Košice
– víťaz košického kola Cineama 2003 s filmom Veľké oči majú strach
Čerpané z: Nezávislí

Julián Bosák ml., 25. 09. 2009 | Prečítané: 1387 | Rubrika: Polemika o…

Webhouse.sk

Webhouse

Odporúčame najlepší webhosting a domény za super ceny!

Iné médiá
Zbierka na ochranu humanistov vo svete
Humanists International crowd-funds for persecuted humanists
Pomôžte humanistom vo svete! Mnohí čelia prenasledovaniu, mučeniu a trestu smrti za svoje presvedčenie. Pozri: Zbierka na ochranu humanistov vo svete.
Voliči, pozor na Kisku!
Keď klamal v minulosti, bude klamať aj v budúcnosti. Pozri: Kiska povedal: „Nezaložím stranu.“ a Kiska je hanba Slovenska.
Etická výchova
Ako by mala vyzerať etická výchova — alternatíva nábo­ženskej výchovy pre deti bez vyznania? Aký je váš názor?
Nové vo fóre
 Re: 1 %
15-11-19 * 16:47
 Re: Európska únia
10-11-19 * 09:32
 Re: Dobrý záber
04-11-19 * 21:10
Brajti
The Brights
K teórii a praxi humanistickej výchovy
K teórii a praxi humanistickej výchovy
Kniha
Sumeri
Dobré knihy
Kniha Zakázané ovocie – Etika humanizmuKniha Nemnožme sa!Thomas Paine – Vek rozumu
Sčítanie ľudí bez náboženského vyznania
Atheist Census
Podporte útulok pre zvieratká
Podporte útulok pre zvieratká v Humennom
Vytvorené v redakčnom systéme phpRS © Jiří Lukáš | RSS | Návrat hore